“Inima a lipsit din afaceri in ultimii 30 de ani”, afirma head-hunter-ul Werner Stein, partener si fondator al firmei de executive search Stein & Partner Management Consulting, prezent la forumul organizat de operatorul de servicii medicale private Centrul Medical Unirea.

El adauga ca organizatiile trebuie sa-si regandeasca modul de a face bani, astfel incat sa ofere sprijin comunitatii, lucru foarte rar intalnit in trecut. Anumite principii si valori recente ale oamenilor de afaceri au dus la prabusirea unor companii uriase ca Lehmann Brothers si AIG sau la frauda de 50 de miliarde de dolari a lui Bernard Madoff. Moralitatea a fost inlocuita de lacomie, iar etica de un sistem bazat pe o incredere oarba, subliniaza cei prezenti la eveniment.

“Peste tot auzim cuvantul <<incredere>>, incepand cu sefii institutiilor financiare si terminand cu sefii de stat. Din cauza acestei increderi gresit percepute, am asistat la tranzactii intre oameni care spuneau ca sunt prieteni, chiar daca se cunosteau doar de cateva minute”, spune Ralph Blundell (foto), managing al firmei de consultanta Ralph Blundell Strategy Consulting.

Pe de alta parte, Mahmud Samandari, CEO al Teleholding si Globatel, doua companii ce activeaza in sectorul IT&C, aseamana modul in care functiona businessul pana acum cu jocul de bowling. “Exista piste de bowling care au montate pe lateral gardulete, astfel incat copiii care nu se pricep la acest joc sa poata nimeri popicele, indiferent cum ar arunca bila. Metoda se foloseste pentru ca psihicul copiilor mai putin talentati la bowling sa nu fie afectat. Asa functionau lucrurile pana acum”, spune Samandari.

Pentru a putea redresa situatia, managerii ar trebui sa revina la sensul de baza al cuvintelor “incredere” sau “etica”, dar si sa tina cont mult mai mult de valorile familiale.

“In trecut as fi raspuns ca sunt CEO. Dupa ce mi-am intemeiat o familie, le spuneam tuturor ca am devenit tata, sot si apoi CEO. Acum, pe langa toate acestea, pot sa afirm si ca ma simt bine si la nivel spiritual”, spune Septimiu Postelnicu, vicepresedinte Global Business Services al UniCredit Global Leasing, care crede ca aceasta perioada de criza este inceputul unei lumi de business mai corecte.

Mediul de afaceri se poate redresa doar daca managerii actioneaza in folosul oamenilor, respectiv celor aflati in subordine. Imbunatatirea atmosferei de la serviciu, care sa contribuie la cresterea productivitatii angajatilor, precum si redimensionarea volumelor de lucru ar trebui sa devina tintele viitoare ale managerilor, si nu “cresterea de doua cifre a businessului”. Iar acest lucru se poate face doar prin readoptarea unor mecanisme de business valabile si acum 150 de ani.

“Lemnul de stejar folosit la constructia unei cladiri foarte vechi din cadrul universitatii Oxford, din Marea Britanie, a inceput sa se deterioreze, iar administratorii institutiei de invatamant au decis ca trebuie schimbat. Operatiunea costa insa foarte mult, iar universitatea nu avea banii necesari. Administratorii au apelat insa la cei care aveau grija de fondul forestier din vecinatatea scolii, si astfel au aflat ca cel care a construit cladirea, in urma cu 150 de ani, plantase foarte multi stejari, tocmai pentru ca stia ca lemnul va ceda la un moment dat. Asa ar trebui regandite lucrurile de acum inainte”, conchide Paul Hughes, general manager la firma de design organizational Lava, din Amsterdam.