Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentantiv de 200 de persoane din orasele cu peste 50.000 de locuitori, din intreaga tara.

Potrivit studiului, 10% dintre cei chestionati isi vor reduce consumul pentru a cumpara ciocolata premium. 60% dintre consumatorii premium vor cumpara la fel ca in 2008, fara nicio legatura cu criza financiara.

“Este evident ca sectorul mainstream isi va pierde din consumatori in favoarea sectorului premium. Lucrul acesta este explicabil, intrucat gusturile consumatorilor de ciocolata din Romania au inceput sa se rafineze. Piata de ciocolata a fost si este, momentan, dominata de produsele care au in componenta lor lapte si mult zahar. In principiu, acestea sunt produse preferate de copii. Piata matura de ciocolata a inceput sa migreze accelerat spre produse cu mai putin zahar si mai multa cacao”, explica Narcis Costache, country manager Wawel Romania.

Constanta in consum pentru respondentii cu functii de conducere

Proprietarii de companii isi vor mentine, in procent de 50%, stilul de consum din 2008. Pe de alta parte, alti 50% dintre respondenti spun ca isi vor creste consumul de ciocolata premium cu 10%.

Astfel, 20% dintre cei cu functii de conducere isi vor creste consumul de ciocolata in 2009 cu 5%, 20% cu 10%, iar 60% dintre acestia vor consuma aceeasi cantitate ca in 2008, conform datelor studiului.

Managerii de companii vor ramane, in procent de 80%, la aceeasi cantitate de ciocolata consumata ca si anul trecut. 10% dintre acestia isi vor creste consumul cu 15% in 2009, iar 10% isi vor reduce consumul si se vor orienta catre o marca mai scumpa.

”Dupa cum se poate observa din studiu, exista un segment cu venituri mari si medii spre mari, segment ce va ramane la acelasi consum de ciocolata sau va migra catre un brand mai scump. Este evident faptul ca nu mai conteaza atat cantitatea, cat calitatea produselor consumate. In cazul celor cu venituri mari, nu se pune problema reducerii consumului de ciocolata din cauza preturilor. In cazul celor cu venituri medii, chiar daca acest lucru poate fi posibil si consumul de ciocolata se reduce, preferinta ramane totusi pentru produsele de tip premium”, spune Narcis Costache.

De asemenea, persoanele din mediul de cercetare si specialistii au declarat, in procent de 100%, ca isi vor reduce consumul pentru a cumpara o marca mai scumpa. In mediul de consultanta (avocati, consultanti financiari etc.), opiniile sunt divizate: 50% dintre ei isi vor reduce consumul pentru a cumpara o marca mai scumpa si implicit superioara calitativ, restul de 50% ramanand la aceeasi cantitate consumata ca si in 2008.

Crestere de 5-15% in randul tinerilor

In cazul categoriei de varsta cuprinsa intre 18-24 de ani, respondentii isi vor pastra, in procent de peste 62%, regimul de consum al ciocolatei. 10% dintre acestia isi vor creste consumul cu 15%, pe cand 18% isi vor majora consumul cu 10%.

Pentru categoria 25-34 de ani, 59% dintre respondenti au afirmat ca vor consuma la fel in 2009. 30% isi vor reduce consumul, dar vor cumpara un brand mai scump, iar 11% isi vor creste consumul cu 10%.

In ceea ce priveste varsta cuprinsa intre 35-54 de ani, 50% au declarat ca nu isi vor modifica regimul de consum al ciocolatei, in timp ce 32% dintre respondenti isi vor creste consumul cu 10%. Ultima categorie de varsta, cea care cuprinde persoanele de peste 55 de ani, va consuma aceeasi cantitate de ciocolata ca in 2008.

Rezultatele in functie de gen releva o atitudine constanta a femeilor, independent de criza. Astfel, 80% dintre femei vor cumpara aceeasi cantitate de ciocolata premium ca si in 2008. 20% dintre acestea isi vor crește consumul cu 10%.

In schimb, 50% dintre barbatii participanti la studiu au declarat ca vor consuma aceeasi cantitate ca si anul trecut, in timp ce 30% isi vor creste consumul cu 10%. In plus, 20% dintre acestia vor cumpara o cantitate redusa de ciocolata, dar vor migra catre o marca mai scumpa.

Cu o istorie de peste 100 de ani in fabricarea ciocolatei, Wawel este lider de piata in Hosta International AG, un grup multinational cu sediul in Elvetia, din care fac parte urmatoarele companii: Droste (Olanda), Dulcinea (Spania), Hosta Italia, Hosta GmbH (Germania).

In prezent, Wawel are puncte de desfacere in Europa, Asia, Orientul Mijlociu si America de Nord. Recent, compania a achizitionat o fabrica de dulciuri in Lasoschy (Ucraina).

Cifra de afaceri a companiei a fost, in anul 2007, de 100 de milioane de dolari, iar estimarile pentru 2008 se situeaza in jurul valorii de 110 milioane de dolari.