“Aproximativ 55 de milioane de lei (13 mil. euro) din totalul sumei reprezinta restante de plata pentru serviciile pe care le-am furnizat anul trecut, iar restul de 30 de milioane de lei (7 mil. euro) sunt restante pentru serviciile din primele luni ale anului”, a declarat, pentru Wall-Street, Gabriel Stanciu, managing director Alstom Transport Romania.

Societatea de transport are un contract de 240 de milioane de euro cu Metrorex, pe o durata de 15 ani, care a intrat in vigoare in 2004. Pentru a-si putea derula activitatea in continuare, Alstom Transport Romania a primit un credit de la grup, de 20 de milioane de euro. “Suntem obisnuiti cu astfel de intarzieri de plati din partea Metrorex. Daca anul trecut primeam banii greu, acum ii primim si mai greu. Sper sa incasam banii cat mai repede, pentru ca nu stiu cat va dura sustinerea grupului”, spune Stanciu.

El mentioneaza ca declinul economic global ar putea avea un oarecare rol in intarzierea platilor Metrorex catre Alstom Transport.

Pe langa intarzierile de plata ale Metrorex, Alstom Transport s-a aflat recent intr-o disputa cu sindicatele de exploatare ale companiei de transport subteran din Capitala, privind procentul de crestere salariala acordat angajatilor in acest an. Sindicatele solicitau o crestere salariala de 23%, insa, dupa mai multe runde de negocieri, s-a stabilit ca salariile angajatilor vor fi majorate cu 20%.

“Angajatii Alstom Transport, cat si cei ai Metrorex sunt reprezentati de sindicat comun, deoarece asa prevede contractul semnat in 2004. Am fi vrut sa acordam o crestere de 23% a salariilor, dar nu am putut pentru ca nu dispunem de suficienti bani”, afirma Stanciu. El precizeaza ca salariul mediu brut lunar pe care il primesc angajatii Alstom Transport in prezent este de circa 3.000 de lei (720 de euro).

Salariul mediu brut incasat de angajatii societatii este cu 56% mai mare in lei decat salariul mediu brut inregistrat la nivel national in martie, de 1.922 de lei (455 de euro), potrivit Institutului National de Statistica (INS). Societatea are circa 500 de angajati.

Alstom Transport a semnat, la sfarsitul anului 2008, un contract pe doi ani cu CFR Electrificare, in valoare de 20,6 milioane de euro.

Societatea de transport a inregistrat o cifra de afaceri circa 35 de milioane de euro in 2008, valoare similara cu cea din 2007. “Cifra de afaceri anuala nu este relevanta pentru noi, in conditiile in care avem semnat cu contract cu Metrorex pe o durata de 15 ani”, spune Stanciu.

Alstom Transport are un capital social de 28,6 de milioane de lei, 97,79% dintre actiunile societatii fiind detinute de grupul francez Alstom. Printre actionarii importanti ai Alstom Transport se mai afla oamenii de afaceri Marius si Emil Cristescu, proprietarii grupului de firme Bega, care detin 1,47% din actiunile societatii. Fratii Cristescu detin participatia la Alstom Transport prin intermediul Faur SA (FAU), firma aflata pe Bursa de Valori Bucuresti, la categoria nelistate.

Grupul francez este prezent pe piata locala cu trei divizii, Alstom General Turbo (productie motoare, generatoare si transformatoare), Alstom Power Romania (fabricare motoare si turbine) si Alstom Transport Romania (constructia si repararea materialului rulant).