In ultima vreme, mai multi oficiali romani s-au grabit sa anunte data la care va fi semnat contractul ce va consfinti transferul actiunilor DWAR de la lichidatorul coreean in proprietatea statului roman: 16 octombrie. O bucurie facuta sefului statului roman, care planuieste o vizita in Coreea dupa 20 octombrie, conform declaratiilor lui Codrut Seres, ministrul economiei, dar si un pas absolut necesar, intrucat, incepand cu acea data, firma craioveana nu mai primeste piese de schimb.

Secretele care au invaluit detaliile Memorandumului semnat între General Motors, Daewoo Motor si creditori au semanat confuzie. Desi s-a spus ca, din luna octombrie, expira licentele de fabricatie a automobilelor produse la Craiova, adevarul este altul. Licentele au fost acordate la date diferite si expira incepand cu anul viitor. Potrivit contractului incheiat in 2002 intre General Motors Daewoo Coreea si DWAR, coreenii s-au angajat sa furnizeze piese de schimb fabricii din Craiova pana la jumatatea lui octombrie 2005. Licenta de fabricatie pentru Cielo expira in 2006, modelul Nubira poate fi fabricat pana in 2007, iar productia Matizului poate continua pana in 2009.

„Vom incerca sa definitivam contractul si sa inchidem tranzactia chiar inaintea datei de 16 octombrie“, a precizat, pentru SFin, Mihai Catuneanu, presedintele Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI). El nu a dorit sa faca alte comentarii pe marginea discutiilor purtate cu lichidatorii coreeni, spunand ca negocierile au fost dificile si asteapta finalizarea acestora. Daca Mihai Catuneanu prefera sa taca, alte surse informate au tinut aproape de ziaristi. Saptamana trecuta, reprezentanti ai companiei DWAR au ridicat putin cortina ce acopera aceasta tranzactie. Octavian Cioroianu, liderul Sindicatului din Automobile Craiova, a declarat presei ca partea romana si cea coreeana au cazut la pace asupra datoriilor, iar statul roman va plati intre 50 si 60 milioane de dolari. La randul sau, directorul de comunicare al societatii, Valeriu Garlea, a atras atentia asupra unei confuzii: nu General Motors SUA ar fi interesat de uzina craioveana, ci filiala acestuia din Coreea, General Motors Daewoo. Care este adevarul?

Cum au pierdut coreenii partida Daewoo

In primul rand, trebuie spus ca cifra avansata de liderul sindical se apropie de varianta finala rezultata in urma negocierilor, care este de 60 de milioane de euro. Evident, pana in ultima clipa, negociatorii romani vor incerca sa traga in jos aceasta cifra, dar, in momentul de fata, coreenii cer 60 de milioane pe actiunile pe care le vor ceda.

Pe de alta parte, in cadrul discutiilor de la Praga, purtate in urma cu trei saptamani, negociatorii romani si lichidatorii coreeni au decis semnarea unui acord (Memorandum de Intelegere) care sa mentioneze pasii de urmat si deciziile asupra carora s-a convenit. Descalcirea itelor in afacerea „nationalizarii“ companiei DWAR, in vederea reprivatizarii acesteia, dupa falimentul actionarului majoritar coreean, nu a fost deloc o treaba usoara. Reamintim ca Daewoo Motors Company Ltd (DMC Ltd), care detine 51% din actiunile DWAR, este in faliment, iar statul roman negociaza cu lichidatorul companiei coreene rascumpararea pachetului majoritar. Pentru a afla cu precizie valoarea societatii, statul roman a cerut firmei de consultanta KPMG sa efectueze un audit, decizie privita cu reticenta de reprezentantii lichidatorului. KPMG a indicat o plaja de valori in interiorul careia s-ar fi regasit pretul actiunilor pe care statul roman vrea sa le rascumpere. Nivelul minim propus de evaluator a fost de 35 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din actiuni, iar valoarea totala (de lichidare) a fabricii din Craiova a fost estimata de KPMG la 70 de milioane de euro. Statul roman a facut o prima oferta, de 45 de milioane de euro, pentru pachetul de 51% detinut de DMC Ltd, cu 10 milioane mai mult decat pretul minim indicat de evaluator, insa aceasta a fost respinsa. Suma creantelor pe care grupul Daewoo pretindea ca le-ar fi avut la DWAR a fost estimata de cei care au facut calculele la circa 500 de milioane de euro. Avocatii romani au spulberat insa pretentiile lichidatorilor coreeni. Legea 71/16 iulie 1994, pentru atragerea de investitori straini în industrie, dedicata firmei Daewoo, spune raspicat ca, „in cazul în care, într-o perioada de 14 ani, calculata de la data înmatricularii, societatea comerciala îsi reduce capitalul social astfel încât participarea investitorului strain coboara sub minimul de 50 de milioane de dolari SUA sau se dizolva voluntar, ea va fi obligata la plata tuturor impozitelor si taxelor ce i s-ar fi aplicat pe întreaga durata de functionare, în lipsa facilitatilor de care a beneficiat, inclusiv a celor de care a fost dispensata în perioada de scutire“.

Calculele aratau ca, in aceasta situatie, statul roman ar avea o creanta mai mare decat cea a coreenilor asupra societatii Daewoo si, potrivit legii romane, recuperarea creantelor statului are prioritate.

Garantii pentru statul roman

Exista posibilitatea ca, dupa incheierea tranzactiei, sa apara si alti creditori care sa ridice pretentii asupra societatii? Da, spun surse autorizate, dar riscurile sunt minime pentru statul roman. Trebuie mentionat ca DWAR avea datorii catre mai multe entitati din cadrul grupului Daewoo. Statul coreean, care s-a implicat in mai multe randuri in salvarea unor companii private aflate la stramtoare, a cumparat o parte din creantele detinute de creditorii Daewoo, devenind, la randul sau, creditor al companiei, prin institutiile sale specializate. In acest moment, autoritatile din Coreea spun ca au situatia sub control, sunt principalii creditori si detin actiunile la DWAR. Chiar daca apar si alti creditori, OPSPI nu va fi pus intr-o situatie dificila, intrucat documentul final va trebui sa prevada anumite garantii pentru statul roman in astfel de cazuri.

Daewoo activeaza in Romania din 1994, cand a fost infiintata RODAE Romania, prin unirea companiei Daewoo Heavy Industry Ltd (51%) cu firma de stat Automobile Craiova (49% din actiuni). Pentru a-si sustine expansiunea, coreenii s-au indatorat catre banci mai mult decat ar fi trebuit si n-au mai putut sa-si refinanteze imprumuturile si nici sa ramburseze datoriile. Debi-tele imense pe care colosul coreean le avea catre banci au fortat intrarea in incapacitate de plata, creditorii spunandu-si ultimul cuvant in 2002. Fabricile purtand marca Daewoo au devenit mijloace de negociere intre creditori si unul dintre cei mai mari constructori de automobile din lume, General Motors. Pentru a rezolva problema coreeano-craioveana, OPSPI a fost mandatat de guvern sa negocieze cedarea de catre Daewoo Motors a cotei de 51% din actiunile DWAR si stingerea creantelor partii coreene fata de producatorul auto din Craiova.