La nivelul pietei, primul semestru a adus o scadere de 10% a volumului de vanzari, pe fondul crizei economice, care a determinat o diminuare a consumului de bere in primele sase luni.

“Nu cred ca 2010 va fi un an «luminos» pe piata berii. Mai mult nu cred ca vom avea crestere in primele sase luni din an. Poate dupa aceasta perioada. Ce va ramane dupa criza? Va ramane eficienta, stabilitatea in resurse umane si o mai mare atentie la costuri. Probabil vom avea mai putini jucatori in piata, structura acesteia se va schimba”, declara Shachar Shaine (foto).

Potrivit acestuia, vanzarile de bere inregistrate in luni de vara din acest an au fost mai slabe decat cele din lunile de toamna, pe fondul actualului context economic si a conditiilor meteorologice. In prezent, consumul de bere per cap de locuitor se situeaza la 83-84 de litri, valorile de peste 90 de litri/capita urmand sa fie atinse doar peste 3-4 ani, conform estimarilor presedintelui URBB.

In ceea ce priveste rezultatele raportate de URBB in primele opt luni, compania a inregistrat un volum al vanzarilor similar cu aceeasi perioada din 2008. Rezultatele include atat vanzarile de bere, cat si cele de bauturi racoritoare.

Astfel, producatorul de bere a afisat in perioada mentionata un volum al vanzarilor de bere de 1,2 milioane hectolitri. Cele mai mari vanzari au fost inregistrate de marcile Skol si Tuborg. La nivel de piata, vanzarile de bere au totalizat 12,4 mil. hl, in scadere fata de anul trecut, cand dupa primele opt luni au insumat 14,6 mil. hl.

URBB a raportat in intervalul iunie-august, o crestere a cotei de piata cu 5%, pana la 12%, respectiv 13% cota de piata valorica. De asemenea, pe segmentul berilor fara alcool, URBB a atins o cota de piata de 7-8%.

“Perioada cu cea mai mare crestere a fost luna iulie, cand majorarea volumului total de vanzari (bere si bauturi racoritoare) a fost de 7%. Datorita cresterii inregistrate in luna iulie, in conditiile unei piete in scadere, cota de piata a companiei noastre pe segmentul de bere a atins 12%, cea mai mare valoare inregistrata pana in prezent”, spune Shaine.

Compania a acordat in aceasta perioada o atentie mai mare exporturilor, care detin in prezent 5% din afacerile URBB. Producatorul exporta bere in Albania si Macedonia, respectiv brandul Granini in Bulgaria. Pentru urmatorii 2-3 ani, compania isi propune ca exporturile sa detina o pondere de 10% din afaceri, intentionand sa se extinde si pe alte piete din regiune.

In perioada ianuarie-iulie, URBB si-a dublat bugetul de publicitate, consumand 9.300 GRP, fata de 5.170 in 2008. In schimb, piata berii a consumat mai putin – 50.200 GRP, fata de 57.300 in 2008.

“Am dublat aproape investiile in publicitate. Credem ca putem castiga si acum cota de piata. Momentul unei crize nu trebuie sa fie unul nefericit. Suntem o companie stabila, avem o singura fabrica, un alt avantaj fiind ca avem si portofoliul de soft drinks, unde am inregistrat o crestere frumoasa”, afirma presedintele URBB.

Acesta declara ca fluctuatiile monedei nationale au avut un impact puternic asupra afacerilor URBB, compania reusind insa sa balanseze efectele prin eliminarea pierderilor tehnologice, focus pe imbunatatirea pozitiei in piata.

“Cred ca vom incheia anul acesta mai bine decat in 2008. Vom avea sigur profit operational, nu pot garanta ca vom raporta profit financiar”, precizeaza Shachar Shaine.

“Nu vrem sa vindem”

Presedintele URBB a infirmat informatiile aparute in presa, potrivit carora compania pe care o conduce ar fi de vanzare. “Nu avem nicio intentie sa vindem. Oricine a facut achizitii anul trecut, probabil nu este interesat sa faca achizitii anul acesta. Sunt multumit de ce se intampla in Romania, vom continua sa investim aici, vrem sa ne extindem afacerea, dovada fiind si fabrica de apa minerala pentru care am alocat 10 mil. euro. Exista cu siguranta lucruri de imbunatatit in piata, unul fiind infrastructura. Nu poti dezvolta nimic fara infrastructura”, spune Shaine.

Proiectul Greenfield de constructie a noii fabrici, amplasata in localitatea Bilbor (judetul Harghita), la 12 km. de Borsec , pe drumul intre Toplita si Vatra Dornei, a fost deja demarat, urmand ca pana la sfarsitul anului in curs sa fie produse primele sticle.

“Suntem pe ultima 100 de metri de a incepe comercializarea brandului de apa minerala. Nu stiu insa daca vom intra in magazine cu aceasta marca in toamna acestui an, poate la anul, in primavara. Nu vom fi un jucator de nisa pe piata de apa minerala, tintim pe termen lung locul 3 sau 4”, explica oficialul URBB.

La fabrica din localitatea Bilbor lucreaza deja 20 de angajati, in zona productie.

URBB a alocat pentru acest an un buget de investitii de 7 mil. euro, suma directionata spre achizitia de frigidere pentru depozitarea bauturilor si in liniile de productie. De la intrarea pe piata romaneasca, URBB a investit 197 mil. de dolari.

Afacerile United Romanian Breweries Bereprod (URBB) s-au situat anul trecut la valoarea de 93,3 mil. euro (343.614.108 lei), in crestere fata de 2007 – 90,6 mil. euro (301.736.346 lei). In schimb, producatorul de bere a finalizat anul trecut pe pierdere, valoarea acesteia fiind de 8,2 mil. euro (30.514.777 lei), potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finante.

La finalul anului 2008, vanzarile URBB au crescut cu 12% in volum, valoare care include atat vanzarile de bere, cat si cele de bauturi racoritoare. Vanzarile de bere au reprezentat 85% din totalul vanzarilor, in timp ce marcile cu cele mai mari cresteri au fost Tuborg si Holsten.
Cifra de afaceri a companiei s-a majorat in 2008 cu 18% fata de 2007.

Portofoliul URBB cuprinde marcile internationale de bere - Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Guinness, Holsten si Kilkenny si bauturile racoritoare - Orangina si Granini.

Cititi si Cum au taiat din costuri jucatorii din FMCG in primul an de criza

URBB ataca piata apelor minerale cu o investitie de aprox. 10 mil. euro

URBB ataca piata apelor minerale cu o investitie de aprox. 10 mil....