Compania Expur a relansat de curand marca de ulei Ulcom, cu traditie veche pe piata romaneasca. Promovarea discreta a produsului spune mult despre intentiile societatii elvetiene Alisa, proprietara Expur. “Vrem sa crestem lent cota de piata, de la cele patru procente pe care le avem acum”, arata Richard Randag, presedintele companiei. Expur, unul dintre marii jucatori din industria procesarii semintelor de soia, a intrat pe piata uleiului de floarea-soarelui, anul trecut, cand a cumparat fabrica din Slobozia. In acelasi an, Cargill, cel mai mare comerciant de produse agricole din lume, a achizitionat procesatorul Olpo si marca Bunica, a doua ca volum de vanzari, conform unui studiu MEMRB.

Cele doua tranzactii confirma tendinta de integrare dintre agricultura si unele industii alimentare, ca unica solutie de a supravietui intr-o piata in care lanturile de magazine incep sa faca legea. De exemplu, Agricover, firma detinuta de investitori iranieni, are activitati de stocare, producere de samanta pentru mai multe culturi, dar si o unitate de procesare la Urziceni, unde produce marca Ulvex. Pe piata uleiului, marcile reunite ale Agricover ajung la o cota de piata cuprinsa intre 14,5 si 17,4 procente, in functie de compania de audit. si jucatorii mai mici incearca sa supravietuiaca prin integrare. Comagropan, firma fostului arbitru international Adrian Porumboiu, detine Ulerom, o fabrica de ulei cu circa 5% cota de piata, dar care este sustinuta de un holding ce lucreaza peste 30 de mii de hectare. Liderul pietei uleiului ramane compania americana Bunge, cu circa 35% cota de piata, care are si cea mai vanduta marca autohtona, Unirea. Americanii detin doua fabrici in Romania, dupa ce au inchis-o pe a treia, Muntenia Bucuresti. Jucatorii mai mici incep sa inchida portile, cel mai recent exemplu fiind Solaris Bucuresti.

“Nu este exclus sa se mai inchida doua-trei fabrici de ulei in urmatorii ani. Costurile cresc, in timp ce piata ramane relativ constanta ca volum si valoare”, arata Viorel Zichil, presedintele patronatului din industria uleiului, Ulprod. Potrivit acestuia, piata se ridica la circa 180 de milioane de euro. Pe masura ce vanzarile prin intermediul lanturilor de magzine iau amploare, creste si cererea pentru marcile private de ulei. Pe de o parte, producatorii tin la propriile marci, dar cocheteza si cu ideea de a vinde volume mari fara cheltuieli de publicitate, prin intermediul marcilor detinute de lanturile de magazine. “O treime din productia de ulei ia calea retelelor. Ponderea acestora este in continua crestere, desi cautam sa pastram un echilibru intre cele doua”, arata Vasile Leu, directorul general fabricii Argus din Constanta, care detine locul trei in topul producatorilor de ulei. Reprezentantii Agricover si ai Expur vorbesc, de asemenea, de un volum de 30-40% din productie afectat marcilor private. Ca urmare a acestei lupte dintre producatori tot mai mari, vom gasi mai putine marci pe rafturile magazinelor si la preturi mai ridicate decat in prezent.

“Nu este exclus sa se mai inchida doua-trei fabrici de ulei in urmatorii ani. Costurile cresc, in timp ce piata ramane relativ constanta ca volum si valoare.”
Viorel Zichil, presedintele patronatului din industria uleiului, Ulprod

Recolta influenteaza profiturile

Consum intern 700 mii tone
Productia medie din ultimii 5 ani
1,25 mil. tone
Suprafata medie cultivata 1,1 mil. ha
Consumul de ulei/locuitor 12 litri
Valoarea pietei uleiului 180 mil. euro
• Recolta din acest an are o calitate scazuta, ceea ce va ridica costurile de productie ale procesatorilor. si din punct de vedere cantitativ, recolta a avut de suferit.
• In ciuda pierderilor provocate de inundatii, productia acopera integral consumul. Nu se pune deci problema importurilor.
• Nici exporturile de ulei brut nu vor fi semnificative din cauza preturilor mici pe pietele internationale. Anul acesta, pretul este dictat de Ucraina, care a obtinut o productie record de floarea-soarelui.
• Pe piata interna, uleiul de floarea-soarelui va domina piata si in urmatorii ani, in defavoarea celui de porumb, soia sau masline.

Utilizam mai putin ulei vegetal decat vesticii

• Consumul anual de ulei se ridica la circa 240 de mii de tone.
• Din cele 11 fabrici functionale in prezent, se vor inchide doua sau trei dupa aderarea tarii noastre la UE.
• Capacitatea totala de productie se ridica la 400 de mii de tone pe an, ceea ce inseamna ca 40% din potential este neutilizat.
• Consumul pe cap de locuitor, de circa 12 litri, este cu circa opt litri mai mic decat cel din vestul Europei
• Industria uleiului a investit in ultimii ani circa 25 de milioane de dolari.
• Piata uleiului este concentrata. Bunge, Agricover, Argus, Cargill si Ardealul detin impreuna 86% din volum si 85% din valoarea pietei, conform MEMRB. Cei cinci au cumulat anul trecut 88% din volumul pietei.
• Principalele marci sunt Unirea (Bunge), Bunica (Cargill), Ulvex (Agricover), Sora Soarelui si Argus (Argus). Acestea detin in total 40% din volum si 36% din vanzarile de ulei de floarea-soarelui.