"In 2009, piata produselor lactate a avut aceeasi valoare ca in anul 2008, ceea ce inseamna ca am reusit sa recuperam scaderile inregistrate in primul trimestru al anului. Revenirea a inceput cu luna mai si pana in luna august, cand am inregistrat vanzari mai mari decat ne asteptam, depasind media obisnuita a vanzarilor in lunile de vara", a declarat Valentin Blanaru, director general al APRIL, citat de NewsIn.

Potrivit acestuia, cresterea consumului dupa luna mai s-a datorat scaderii preturilor la produsele lactate in medie cu 10%.

"Dupa vanzarile scazute din primele trei luni ale anului, s-a recurs la scaderea preturilor produselor, de la 10% pana la 30%, cele mai multe avand reduceri de 10 procente, care au fost mentinute pana la sfarsitul anului, alaturi de o serie de promotii. Acest lucru i-a determinat pe romani sa se indrepte mai mult catre produsele lactate", a explicat Blanaru.

Astfel, in aceste conditii, volumul de lapte procesat a crescut anul trecut, comparativ cu 2008, iar profitul precesatorilor a inregistrat o scadere usoara.

"In 2009, s-a consumat mai mult lapte, pe fondul acestor promotii si reduceri de preturi. Acest lucru inseamna ca procesatorii au lucrat mai mult, insa nu se traduce neaparat si intr-un profit cel putin similar cu cel din anul anterior. Astfel, profitul procesatorilor a scazut usor in 2009, insa pentru ei este suficient ca au reusit sa ramana in piata si sa isi pastreze clientii, pentru ca 2009 a fost un an de intarire a piete, nu de aparitie de noi branduri", a mentionat directorul general al APRIL.

In ceea ce priveste evolutia pietei produselor lactate in acest an, Valentin Blanaru a spus ca exista doua ipoteze. Astfel, in 2010, piata ar putea stagna din nou, consumul mentinandu-se la nivelul anului trecut, sau ar putea scadea cu pana la 5%, daca pretul la materia prima se va majora, iar vanzarile vor scadea, explicand ca procesatorii nu isi mai permit o ieftinire a preturilor, vanzand la valoarea costului de productie.

"Dupa prima luna consumul este la fel ca si in lunile trecute din anul 2009, chiar si dupa scumpirile de 3-8% de la inceputul anului datorate, in principal, majorarii accizelor. Daca pretul materiilor prime se va majoara, piata nu va mai suporta si consumul se va reduce. Nu vor mai cumpara un kilogram de cascaval, vor cumpara numai jumatate si atunci ne putem astepta la o scadere a pietei fata de 2009", a mai spus Valentin Blanaru.