"Acum este prematur sa evaluam corect kilometri de drum care se distrug in aceasta iarna, avand in vedere ca sezonul rece nu s-a terminat si urmeaza noi puseuri de precipitatii, respectiv inghet - dezghet. Adevarul despre viabilitatea retelei de drumuri nationale il vom afla la sfarsitul lunii martie, inceputul lunii aprilie, cand corpul drumurilor se va dezgheta in profunzime", a spus directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, citat de NewsIn.

Potrivit lui Tiron, viabilitatea drumurilor nationale depinde si de perioada scursa de la ultima interventie majora. Astfel, un drum reabilitat in ultimii trei ani se va comporta bine in comparatie cu un drum care are o imbracaminte asfaltica executata acum 40 de ani, Dorina Tiron dand in acest sens ca si exemplu Drumul European 73 Pitesti- Brasov.

"Comportamentul unui drum este influentat direct si de traficul rutier, respectiv media zilnica a autovehiculelor care circula. De exemplu, pe DN1 Bucuresti-Ploiesti media zilnica ajunge pana la 60.000 de autovehicule. De asemenea, mai depinde si de ponderea traficului greu. Din cei aproximativ 15.600 de kilometri de drumuri nationale din administrarea CNADNR, la inceputul iernii 2009- 2010 aproape 70% aveau durata de exploatare depasita. Apreciez ca va fi necesara interventia pe cel putin 8.000 de kilometri de drumuri, dupa terminarea acestei ierni", a explicat Dorina Tiron.

Directorul general al Companiei Nationale de Drumuri apreciaza ca interventia va fi aleasa gradual. In functie de constrangerile bugetare, vor fi necesare reparatii izolate (plombe n.r), reparatii pe suprafete extinse in doua si trei straturi sau covoare, respectiv ranforsari.

"Bugetul pentru intretinere 2010 (conform site-ului Ministerului Finantelor) este de 437 milioane lei, doar 20% din necesarul solicitat de 2,2 miliarde lei. Pentru o estimare minima avem doua milioane de metri patrati de plombe si covoare asfaltice (astupare gropi), pentru care ar fi necesara suma de 100 de milioane lei, ceea ce reprezinta 25% din bugetul alocat in acest an", a mai spus Tiron.

Dorina Tiron a subliniat ca o parte din bugetul alocat, in 2010, a fost deja cheltuit, aproximativ 300 milioane lei, si anume 70% pe interventia si intretinerea in iarna 2009-2010. Datoriile prin facturi existente din activitatea de intretinere pe toata reteaua de drumuri erau la 31 decembrie 2009 de circa 160 milioane lei.

In 2009, costurile pentru intretinerea retelei de drumuri nationale aflate in administrarea CNADNR s-au ridicat la 918 milioane lei.

Directorul general al Companiei de Drumuri a concluzionat ca pentru lucrarile de intretinere de vara, ceea ce inseamna semnalizare rutiera, marcaje, indicatoare si parapeti de protectie, nu mai raman resurse financiare in bugetul din acest an, si nici pentru pregatirea iernii 2010-2011.

Ministrul transporturilor si infrastructurii, Radu Berceanu, declara marti ca in aceasta iarna s-au cheltuit, pana in prezent, 80 de milioane de euro pentru deszapezire, suma de aproape patru ori mai mare fata de cea alocata in iernile precedente, deoarece sezonul acesta a fost deosebit de greu.