“Cu cat companiile au fost mai putin orientate catre clienti, cu atat au acum parte de provocari mai mari. Inainte de criza, in unele industrii produsele mai degraba se cumparau decat se vindeau”, afirma Dumitrescu, referindu-se la efortul mic depus de departamentele de vanzari in raport cu nivelul cererii de pe piata, la acea vreme.

“De exemplu, in constructii te duceai sa cumperi si ti se spunea “mai vino maine, acum nu am timp”. In acest mement nu mai vine nimeni, puterea de cumparare s-a diminuat considerabil, iar ei habar nu au ce sa faca. Companiile nu si-au creat din vreme procese, nu au competente, nu au nimic care sa ii ajute sa iasa din starea asta”, spune co-fondatorul Ascendis.

Piata constructiilor a scazut in 2009 cu circa 17%, mai mult decat dublul reducerii Produsului Intern Brut (PIB), pana la 12,2 miliarde de euro, potrivit datelor din primele 11 luni ale anului trecut contabilizate de Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), iar peste 20.000 de societati de constructii au intrat in insolventa, si-au suspendat activitatea sau au intrat in faliment.

Si piata auto a cunoscut un declin de aproape 50% in primele cinci luni ale anului curent, in timp ce sectorul imobiliar ar putea scadea cu 30-50% in cazul imobilelor vechi si cu 15-25% pentru cele nou construite.

“Aceste companii niciodata nu au cumparat training
inainte de criza. Si daca le cumparau, o faceau pentru ca le considerau bonusuri, o componenta a beneficiilor extrasalariale”, spune Dumitrescu.

El afirma ca, desi aceste sectoare lipseau de pe listele clientilor in companiile de training inainte de criza, rezultatele anului trecut si perspectivele din acest an au determinat jucatorii sa se orienteze spre consultanti si sesiuni de instruire.

In schimb, domeniul bancar, FMCG, farma si retailul,
clienti traditionali ai companiilor de training, cer consultanta si instruire, chiar daca bugetele de resurse umane au inregistrat scaderi semnificative la inceputul anului.

“Proiectele de consultanta sunt mai solicitate in acest an decat anul trecut pentru ca trainingul nu a mai fost o activitate marginala. Sunt proiecte in care oamenii sunt asistati pentru ca nu stiu ce sa faca”, spune Dumitrescu.

Ascendis, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de consultanta si training din Romania, a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu 30% in 2009, pana la aproximativ 3,2 milioane de euro.

Compania a trecut prin mai multe schimbari interne la inceputul anului 2008
, dupa ce Adrian Stanciu, unul din fondatorii companiei, a decis sa paraseasca businessul. In urma plecarii lui Stanciu, Ascendis a numit trei noi parteneri, pe Andrei Gosu, Ruxandra Milca si Florin Radulescu, care s-au alaturat partenerilor existenti, respectiv Costea Dumitrescu, Sorin Paun si Marius Opris.

Costea Dumitrescu, celalalt fondator al furnizorului de training, este cel mai important actionar al companiei, cu 50% din actiuni. Ceilalti cinci actionari detin fiecare cate 10% din titlurile Ascendis.

Pentru anul 2010 Ascendis estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 10% fata de anul 2009.