Firmele din sectorul alimentar au la dispozitie un an de zile pentru a elimina reclamele la produsele de tip fast-food si pentru a imbunatati etichetele produselor, prin afisarea unor informatii complete.

Daca rezultatele nu sunt cele scontate, companiile vor fi obligate prin lege sa se conformeze. Acestea sunt cerintele Uniunii Europene.

Intr-un interviu acordat Financial Times, Markos Kyprianou, comisar european al sanatatii si protectiei consumatorilor, a afirmat ca masura este necesara pentru a contracara nivelul din ce in ce mai mare al obezitatii. Raspunsul initial al industriei alimentare a fost "foarte incurajator", a mai spus oficialul european.

Potrivit publicatiei citate, in luna martie, Kyprianou va anunta o "platforma" de la care se vor porni negocierile. Oficialul spera sa se ajunga la o intelegere pana la sfarsitul acestui an sau cel tarziu pana la inceputul anului viitor.

Primele reactii

In Statele Unite, companiile din sectorul alimentar au reactionat, deja, la presiuni similare, retragand de pe posturile TV sau radio anumite spoturi publicitare si modificand continutul reclamelor pentru a reduce gradul de adresare catre copii.

Pana de curand, Europa considera obezitatea ca fiind "o problema a americanilor". "Intr-un fel radeam de americani", a afirmat Kyprianou adaugand ca obezitatea "este acum o problema europeana". Guvernele europene, inclusiv cel al Marii Britanii, si-au exprimat temeri referitoare la sanatatea cetatenilor. Incidenta bolilor generate de obezitate, cum ar fi cele cardiace, atacurile de cord si diabetul, a crescut in ultimul timp generand cresterea costurilor din domeniul sanatatii si securitatii sociale.

Guvernul britanic a anuntat in decembrie 2004 un pachet de finantare de trei milioane de lire sterline pentru programele de reducere a nivelului obezitatii populatiei. Aproape un sfert din populatia adulta din Marea Britanie sufera de obezitate.

1 din 3 copii, egal 1 adult obez

Sa vedem ce se intampla in Romania, o tara aflata la 3.000 de kilometri de Marea Britanie si la doar 24 de luni de aderarea la Uniunea Europeana. Sunt pregatiti jucatorii de piata autohtona de schimbari ? Sunt ei oare afectati de miscarile de pe piata europeana ori de valurile iscate de controversatul film al lui Spurlock, peste Ocean?

Se tem companiile prezente aici ca intrebarea, atat de uzitata in fast-fooduri: "Doriti si cartofi prajiti?", nu va mai suna familiar in urechile consumatorilor romani? Ramane de vazut cat va mai dura pana cand si romanii vor da in judecata firmele din industria fast-food.

Un studiu efectuat recent in vestul Romaniei, pe 5.200 de copii intre 3 luni si 16 ani, releva o pondere a obezitatii de 14,7%. Unul din trei copii obezi va deveni un adult obez, pronosticul fiind mai alarmant in situatiile in care obezitatea apare precoce, sustin specialistii.

In Romania, in 1973, supraponderea si obezitatea reprezentau 30% din populatia urbana si 28,83% din populatia rurala, in 1990 supraponderea ajungea la 53%, iar obezitatea la 22%, afirma dr. Nicolae Iordache, de la Spitalul Clinic Sf Ioan.

Romania, incotro?

50 de milioane de obezi.

Munca de la 8.00 la 20.00, sedinte, planuri, griji, nervi. Nu-i de mirare ca n-ai timp sa mananci. Gasesti solutia intre doua "ferestre": o vizita la fast-food. Te infrupti dintr-un hamburger acompaniat de o portie zdravana de "french fries" (cartofi prajiti) si, eventual, de o cola. Altfel spus, in limbajul americanilor, mananci Junk Food. Statisticile arata ca 75% din bolile omului modern sunt datorate alimentatiei si stilului de viata dezordonat. Te incadrezi?

In spatele cifrelor din statistici se afla, de fapt, oameni. Doar in America peste 75 de milioane de persoane sufera in prezent de obezitate clinica, iar 184 de milioane au surplus de greutate.

Se estimeaza ca in anul 2040, peste jumatate din populatia globului ar putea deveni obeza. In prezent, traesc in lume mai mult de 50.000.000 de obezi iar dupa alte statistici se estimeaza peste 250.000.000, cu predictia ca in 2025 numarul acestora va ajunge la 300.000.000.

Aroma...chimica

Cristian Savu, director de comunicare la McDonald's Romania afirma ca "orice abuz este daunator." S-a spus ca aparitia restaurantelor de tip fast-food ar putea duce "la eradicarea nevoii de bombe atomice." Cum sunt si voci care zic ca acest tip de localuri comercializeaza si promoveaza alimente care sunt responsabile pentru cea de-a doua cauza a mortalitatii in lume, dupa fumat, obezitatea.

Nu se poate afirma cu certitudine ca produsele de tip fast-food sunt sau nu proaspete. Personal nu am vazut, in restaurantele de acest fel, bucatari curatand cartofi sau taind puiul ori vitelul pe loc. Probabil, inainte de a a junge pe tava noastra, alimentele sufera procese complexe care includ deshidratare, congelare, imbuteliere, prafuri, coloranti.

Si totusi, ca produs final, arata fresh si apetisant. Iar gustul ori mirosul este cel care te face sa cumperi si a doua, si a treia si a nu stiu cata oara.

Potrivit Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor, acest gust este asigurat printr-un aport de arome alimentare, adica anumiti compusi chimici care, chiar daca nu dauneaza in momentul ingerarii lor, devin extrem de periculosi daca sunt consumati timp indelungat.

Conform APC Romania, deshidratarea si congelarea alimentelor schimba si culoarea naturala a acestora. Bine e ca exista si alti compusi chimici, colorantii, care fac alimentele sa arate chiar mai bine decat in realitate. S-a dovedit stiintific ca acestia pot afecta serios digestia, iar copiilor le pot provoca stari de agitatie si incapacitate de concentrare.

Din pacate, lista neagra a produselor de tip fast-food este mai lunga: una dintre cele mai periculoase "arme", e vorba de o aroma alimentara, folosita pe scara larga in fast - fooduri, este glutamatul monosodic (E 621). Potrivit specialistilor, una din cele mai cancerigene substante, responsabila pentru leziunile cerebrale, pentru atacul sistemului nervos, depresii, migrene si crampe.

Citeste si:

O alta substanta cancerigena este acrilamida. Aceasta reprezinta rezultatul reactiilor chimice datorate prelucrarii alimentelor la temperaturi inalte si poate provoca mutatii genetice si anomalii cromozomiale in celule si hematii.

In Romania, fast-food de 12 ani

In Statele Unite, in Anglia, Canada si Japonia, obezitatea a atins proportii de epidemie, existand numeroase legaturi intre aceasta stare de fapt si inmultirea restaurantelor de tip fast-food in aceste tari. In acelasi timp, ofertele care sunt incluse in meniuri, iti ofera chiar pretextul de care ai nevoie pentru a cumpara mai mult si mai ieftin. Astfel, in loc sa cumperi strict produsele de care ai nevoie, alegi sa achizitionezi un meniu.

Altfel spus, sa adaugi vreo 300 de calorii. In plus, trebuie tinut cont si de faptul ca o singura masa luata intr-un astfel de restaurant aduce corpului tau aproape toate caloriile care ii sunt necesare pentru intreaga zi.

In Romania acest tip de alimentatie e prezent de doar 12 ani. In acelasi timp, 50% din populatie este supraponderala si ocupam un "fruntas" loc trei in Europa in ceea ce priveste mortalitatea cauzata de bolile cardiovasculare.

"Vom avea un nutritionist"

"Clientii sunt prioritatea noastra si din acest motiv actionam ca o companie responsabila si receptiva la nevoile si dorintele lor.

La McDonald's exista produse care satisfac toate preferintele - de la sandwich-urile diverse pana la salate, apa minerala sau plata, meniu Fitness pentru femei, sucuri naturale de portocale si mere, fructe, produse din peste, ceaiuri, iaurturi si servicii de cea mai buna calitate. McDonald's Romania pune la dispozitia clientilor informatii accesibile tuturor, atat pe site cat si in restaurante. De asemenea, prin actiuni si materiale diverse promovam o viata activa si echilibrata, importanta lor.

Tot pentru clienti organizam, in fiecare zi, in orice restaurant Ziua Usilor Deschise. Prin acest program toti cei interesati pot afla orice detaliu in legatura cu ceea ce se intampla in spatele tejghelei. Cat de curand vom demara un program impreuna cu unul dintre cei mai renumiti nutriationisti din Romania."

N.R. Cristian Savu nu a comentat nimic referitor la scandalul McDonald's din America, iscat de documentarul lui Morgan Spurlock.

Aici ar fi trebuit sa fie raspunsul reprezentantilor SC US Food Network SA, detinatorul francizei KFC in Romania si al American Restaurant System, detanatorul francizei Pizza Hut. Din pacate, acesta nu poate fi publicat.

Fast-food in cifre

- 37% dintre copiii si adolescentii americani depasesc greutatea normala
- 2 din trei adulti sufera de obezitate
- 1 din patru americani viziteaza zilnic un fast-food
- Pentru a scapa de caloriile "furnizate" de un meniu tip fast-food ar trebui sa mergi continuu 7 ore
- In S.U.A. se consuma mai mult de 1.000.000 de animale/ora
- Majoritatea nutritionistilor recomanda o singura masa la fast-food pe luna

De doua ori pe saptamana mergem la fast-food

20,8% dintre persoanele din mediul urban au consumat hamburgeri sau cheeseburgeri in ultimele 4 saptamani. Procentul de persoane cu varsta cuprinsa intre 14-34 ani care consuma hamburgeri sau cheeseburgeri este mai mare decat media (30,8% vs. 20,8% media).

Aceeasi situatie este si in cazul absolventilor de liceu (26,5% vs. 20,8% media) si a celor din Banat (31,1% vs. 20,8% media).

Frecventa de consum a acestor produse este in medie de 2 ori pe saptamana, cel mai frecvent consumand astfel de produse persoanele din Muntenia.

Cel mai frecvent hamburgerii si cheeseburgerii sunt achizitionati de la fast food (78%), printre persoanele care cumpara aceste produse de la fast food numarandu-se absolventii de colegiu sau facultate (91%). Majoritatea persoanelor consuma hamburgerii sau cheeseburgerii in interiorul locatiei (30,3%) sau pe strada (28,4%).

23,1% dintre persoane consuma hamburgeri sau cheeseburgeri impreuna cu alte produse, in special cu bauturi racoritoare (82,6%). Printre cei care consuma si bauturi racoritoare impreuna cu hamburgeri sau cheeseburgeri se numara persoanele intre 35 si 44 de ani (96,6% vs. 82,.6% media).

*Sursa: Daedalus

Super Size Me, documentarul unei industrii de miliarde

Va primi sau nu Oscarul pentru cel mai bun documentar filmul lui Morgan Spurlock? Ramane de aflat pe 25 februarie. Controversat sau nu, Super Size Me este un film despre un stomac saturat de grasimi si despre industria de miliarde de dolari a fast-food-urilor.

Este un film radiografie realizat intr-o America in care 37 % dintre copii si adolescentti sunt grasi iar 2 adulti din trei sunt supraponderali sau obezi. A cui e vina, se intreaba Morgan Spurlock care a intervievat experti din 20 de orase americane, inclusive Houston, considerat "cel mai gras oras" din SUA.

Dincolo de raspunsurile primite, de la profesori de educatie fizica, la bucatari, copii, avocati ori autoritati, regizorul a trait pe cont propriu experienta fast food, mancand doar la McDonaldÂ’s o luna intreaga. In urma acestei experiente, a castigat 12 kilograme in plus si un avertisment serios din partea medicilor.