“In ultimii ani, autoritatile romane au avut foarte multe vesti bune in legatura cu proiectele de infrastructura, insa foarte putine lucruri s-au concretizat. Este nevoie de mai mult timp pentru ca investitiile sa se miste”, spune Roux, care detine si pozita de vicepresedinte pentru divizia de agregate din Europa Centrala a grupului francez.

El a mentionat ca printre proiectele care au fost anuntate de autoritati, dar care nu s-au concretizat ori s-au finalizat partial se numara tronsonul de autostrada Deva – Orastie (32,8 km) sau autostrada Transilvania, construita de americanii de la Bechtel.

Ieri, ministerul Transporturilor a anuntat semnarea de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a contractului pentru tronsonul Deva – Orastie. Licitatia a fost castigate de un consortiu format din Strabag AG (Austria), Strabag SRL (una din firmele prin care austriecii sunt prezenti in Romania) si Straco Grup (companie de constructii controlata de oamenii de afaceri romani Alexandru Horpos -37,5%, Traian Horpos – 27,5%, Vlad Ionel Vamesu – 20% si Ioana Daniela Neacsu – 15%).

Valoarea contractului este de 220,6 milioane de euro (cu TVA), din care Comisia Europeana contribuie cu 133,6 mil. euro. Proiectul este finantat din fondul ISPA si are termen de finalizare 24 de luni din momentul inceperii lucrarilor.

Tronsonul va fi inclus in viitoarea autostrada Pitesti – Sibiu – Deva – Nadlac, parte din Coridorul IV de Transport Paneuropean.

CNADNR a organizat licitatii pentru acest contract inca din 2006, insa toate au fost anulate.

In conditiile in care proiectele majore de infrastructura au lipsit in 2010, afacerile Lafarge Agregate Betoane au scazut cu 8,3% in primele noua luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 83,5 milioane de lei.

Performantele companiei se situeaza insa peste evolutia pietei de agregate (nisip, pietris si balast) din Romania, care a scazut in intervalul 2009 – 2010 cu 40-50% in volum, pe fondul lipei proiectelor si a investiilor in infrastructura.

Citeste si:

“In 2009 si 2010 am avut pierderi, dar ne dorim ca in 2011 sa avem profit din vanzarile de agregate”, mentioneaza Roux.

Piata de agregate s-a ridicat in 2008 la 100 de milioane de tone, echivalentul a 1,5 – 2 miliarde de lei, potrivit estimarilor din trecut ale reprezentantilor Lafarge Agregate Betoane.

Bruno Roux nu exclude ca piata locala de agregate sa-si continue declinul si in 2011.

“Din pacate, mai este loc de scadere in sectorul de agregate.
Nu ma astept la nicio schimbare majora in ceea ce priveste evolutia pietei de anul viitor, dar ar fi bine sa vedem o stabilizare”, spune Roux.

Lafarge Agregate Betoane, alaturi de celelalte societati ale grupului francez in Romania, a participat la mai multe licitatii importante de constructii derulate in acest an, printre care se numara si tronsonul de autostrada Deva – Orastie sau magistrala Eroilor – Drumul Taberei, parte a metroului bucurestean. Grupul a facut oferta companiilor care s-au inscris la licitatiile pentru marile proiecte de constructii, in vederea furnizarii de solutii si sisteme integrate pentru ciment, agregate si betoane.

“Desi am facut mai multe oferte in acest an, nu am castigat niciun proiect nou pentru ca repespectivele contracte nu au fost deocamdata atribuite. In momentul cand se semneaza contractul cu firma de constructii, ma astept sa castigam", adauga Roux.

Valoarea medie a unui contract integrat, care se poate intinde si pe patru ani, este de 8 – 15 milioane de euro.

Activitatea locala de agregate si betoane a grupului Lafarge, care este prezent in Romania prin diviziile de ciment, agregate si betoane si gips – carton, este gestionata, in principal, de Lafarge Agregate Betoane, companie listata pe piata Rasdaq a Bursei de Valori Bucuresti.