Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), a avut in ziua de 2 februarie 2006, o intalnire cu delegatia FMI ce efectueaza in aceasta perioada o vizita in Romania. Cu aceasta ocazie, a avut loc un schimb de opinii privind situatia economica actuala si de perspectiva a Romaniei.

Reprezentantii FMI au prezentat evaluarile lor preliminare fata de evolutiile principalilor indicatori macroeconomici: inflatie, cresterea deficitului balantei comerciale, cresterea rapida a consumului. Au fost exprimate rezerve fata de politica salariala si monetara a Romaniei.

Reprezentantii AOAR au exprimat pozitiile lor asupra cauzelor care au determinat evolutiile economice mai putin favorabile in 2005 comparativ cu 2004. Discutiile s-au concentrat pe evolutiile discutabile a evolutiei preturilor utilitatilor (gaze naturale, produse petroliere energie electrica si termica), in conditiile in care procesul de privatizare nu a adus investitiile necesare modernizarii acestor sisteme, noii proprietari urmarind in primul rand obtinerea unor profituri rapide prin impunerea unor semnificative cresteri de preturi.

S-a apreciat ca evolutia preturilor la utilitati sta la baza mentinerii unei rate a inflatiei de cca 8%.

AOAR a afirmat sustinerea sa fata de cerintele FMI privind:

• Limitarea cheltuielilor bugetare pentru salarii si efectuarea de angajari in sectorul public numai pe baza unor criterii de selectie standardizate pe plan european, sustinand necesitate descentralizarii reale a deciziei in administratie, mai ales in perspectiva stimularii dezvoltarii economice la nivel regional conform practicilor UE

• Mentinerea unor echilibre macroeconomice, indeosebi masurile vizand reducerea inflatiei; in acest context va fi subliniata influenta negativa indusa de cresterea nejustificat de rapida si de consistenta a preturilor energiei electrice si a gazelor naturale din productia interna, chiar si dupa ce preturile acestora acopera costurile (uneori discutabile).

AOAR a solicitat reprezentilor FMI sa retina pozitia reprezentantilor comunitatii de afaceri privind:

• Necesitatea finantarii cat mai urgente a unor mari lucrari de infrastructura, cu utilizarea majora a fortei de munca restructurate din sectorul industrial; politica ajutoarelor sociale pentru “ne-munca”, pe o durata de pana la 3 ani este neproductiva, constituind si o sursa de crestere nejustificata a consumului.

• Acceptarea unui defcit bugetar de 3% care ar urma sa finanteze si sa co-finanteze proiectele mari de infrastructura rutiera (Romania are nevoie in urmatorii 5 ani de autostrazi cu o lungime intre 2000-3000 Km), modernizarea si dezvoltarea sistemului de sanatate si invatamant

• Finantarea lucrarilor de crestere a eficientei energetice si a economisirii de energie in industrie si la populatie (sustinerea, prin Banca Mondiala a cresterii fondurilor FREE la 100 mil $).

• Amanarea cu min 6 luni a privatizarii Romagaz si spargerea monopolului exploatarii resurselor de gaze ale Romaniei

• Anularea privatizarii CEC si transformarea ei in banca destinata pastrarii economiilor populatiei.

Participantii la discutie au apreciat ca discutiile purtate au fost utile pentru raportul ce va fi intocmit de delegatia FMI, raport ce va fi prezentat oficial in luna aprilie 2006.

A fost apreciata de ambele parti deschiderea spre dialog a reprezentantilor FMI, schimburile de opinii permitand o mai corecta evaluare a situatiei mediului de afaceri din Romania si a cresterii atractivitatii acestuia pentru noi investitii.