Anul trecut, caile ferate nu s-au numarat printre prioritatile autoritatilor responsabile de transporturi. Aceasta in ciuda faptului ca structura feroviara a Romaniei este foarte veche si caile ferate electrificate reprezinta doar 42% din total. Pentru ca traficul feroviar romanesc sa se adapteze conditiilor din Uniunea Europeana, ar trebui ca viteza de circulatie a trenurilor sa ajunga la 160 km/ora. Acum viteza medie a trenurilor de calatori este de 45 de kilometri/ora si singurele trenuri care pot atinge viteza de 140 km/ora sint cele Intercity, care circula pe tronsonul Bucuresti-Cimpina.

Un an s-a lucrat la dosare

Nu s-a investit nici un ban in modernizarea cailor ferate de la mijlocul lui 2004, cind a fost finalizata modernizarea tronsonului Bucuresti-Cimpina. Atunci au fost cheltuiti 228 de milioane de euro, bani proveniti dintr-un imprumut BEI si de la bugetul de stat. Actiunea facea parte dintr-un program de reabilitare a traseului Curtici-Arad-Sighisoara-Brasov-Bucuresti-Constanta, inclus in Coridorul IV paneuropean de transport feroviar si care trebuia continuat. Pentru ca anul trecut Guvernul nu a putut obtine nici un ban, proiectul a fost abandonat. „In 2005 s-a lucrat doar la dosare in domeniul reabilitarii cailor ferate. Pentru ca nu sint fonduri interne alocate lucrarilor de reabilitare, procedurile sint indelungate. Comisia Europeana analizeaza dosarele si de multe ori face modificari care necesita timp“, ne-a precizat Oana Brinzan, purtator de cuvint al CFR.

Banii japonezi asteapta sa fie folositi

Citeste si:

Pentru anul acesta sint in plan modernizari ale mai multor tronsoane. Responabilii CFR vor ca in martie sa inceapa lucrarile de reabilitare la tronsoanele Bucuresti Nord-Baneasa si Fetesti-Constanta cu ajutorul celor 184 de milioane de euro imprumutati de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala. Mai greu de demarat vor fi lucrarile la modernizarea caii ferate Bucuresti Baneasa-Fundulea-Fetesti si a tronsonului Cimpina-Predeal. Desi in aceste cazuri pot fi folositi bani europeni, nu se cunoaste decit termenul-limita la care lucrarile trebuie predate - 2009, respectiv 2008.

Singura realizare: statia Tulcea

Singura realizare a CFR anul trecut a fost de a repara statia din Tulcea. Desi trebuiau modernizate 16 statii, banii (60 de milioane de dolari) fiind asigurati de la Credit Suisse First Boston International, acest lucru nu s-a reusit decit la Tulcea. Autoritatile spera ca anul acesta sa mai reabiliteze sapte statii (Drobeta-Turnu Severin, Suceava, Alba-Iulia, Sighisoara, Sibiu, Focsani, Galati), restul fiind nevoite sa mai astepte, nu se stie cit timp. Cele opt statii (Ploiesti Sud, Arad, Brasov, Burdujeni, Bacau, Buzau, Fetesti, Oradea) sint totusi trecute pe o lista de asteptare. Pentru repararea altor cinci statii mari - Craiova, Timisoara, Cluj, Iasi, Constanta - autoritatile au la dispozitie 24 de milioane de euro imprumutati de la BERD, dar pe care nu au inceput sa ii foloseasca.