Finantarea totala necesara la societatea mixta este insa estimata la peste 100 milioane dolari, modalitatea concreta de asigurare a acesteia, prin varsare directa la capital sau si prin comenzi, urmand sa fie stabilita in negocierile cu investitorul strain, Daewoo Shipbuliding & Marine Engineering din Coreea de Sud.

Negocierile au fost initiate la inceputul acestei saptamani (26 septembrie - 2 octombrie) si vor continua pe parcursul urmatoarelor zile.

"Conducerea Santierului Naval 2 Mai Mangalia a initiat negocierile cu partenerii sud-coreeni pentru analizarea conditiilor de realizare a unei majorari a capitalului societatii mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries, obiectivul statului fiind sa obtina viabilizarea pe termen lung a societatii mixte, cu sprijinul substantial al investitorului strain. In masura in care acest obiectiv se va concretiza, Santierul Naval 2 Mai Mangalia este dispus sa isi asume reducerea cotei de actiuni la societatea mixta", potrivit unor surse guvernamentale.

Partea romana doreste ca investitorul sud-coreean sa participe la marirea capitalului social al societatii mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) cu aport in numerar, pentru a asigura lichiditatile necesare DMHI, caz in care va lua in considerare posibilitatea de a participa la marirea capitalului Daewoo Mangalia cu terenul pe care se afla santierul naval, neinclus in prezent in capitalul social.

Potrivit surselor, statul roman urmareste sa obtina din partea investitorului sud-coreean o finantare minima de circa 70 milioane dolari pentru majorarea capitalului social la Daewoo Mangalia, dar si asigurarea unui portofoliu cert de comenzi pentru DMHI, care sa conduca la redresarea pe termen lung a societatii.

"In total, este insa nevoie de o finantare de peste 100 milioane dolari, chiar daca aceasta poate presupune o scadere a numarului de actiuni detinute de statul roman la Santierul Naval Daewoo Mangalia", au declarat sursele citate.

Actionarul majoritar al Santierului Naval DMHI este constructorul naval Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering din Coreea de Sud, cu 50,99% din actiuni. Alti actionari sunt Ministerul Economiei, care detine indirect, prin Santierul Naval 2 Mai Mangalia, un pachet de 48,99% din capital, precum si trei persoane fizice sud-coreene.

Sursele citate au mai aratat ca partea romana doreste sa se asigure in negocieri ca terenul cu care statul ar putea contribui la majorarea capitalului social nu va fi folosit de catre investitorul sud-coreean in alte scopuri.

Pentru asistenta in derularea negocierilor, partea romana a angajat casa de avocatura "Bostina si Asociatii".

Citeste si:

Reprezentantii casei de avocatura nu au dorit sa comenteze pe aceasta tema, iar conducerea santierului naval nu a putut fi contactata pana la ora transmiterii acestei stiri.

Contractul de constituire a societatii mixte intre concernul sud-coreean Daewoo Heavy Industries si Santierul Naval 2 Mai din Mangalia a fost semnat in 1996, aportul de capital strain fiind de 53 milioane dolari. Aportul in natura al Santierului 2 Mai era evaluat la 51 milioane dolari.

Capitalurile proprii ale DMHI s-au erodat ca urmare a cresterii pretului otelului, incepand cu anul 2004, ceea ce a dus la scaderea considerabila a profitabilitatii companiei in perioada 2005- 2008, conform Ministerului Economiei.

In plus, santierul naval s-a confruntat cu migratia fortei de munca calificate, dupa anul 2007, care a determinat o scadere a productivitatii muncii si intarzieri in livrarea proiectelor, cu scaderea comenzilor si preturilor contractuale, ca urmare a crizei economice si financiare mondiale, cu consecinte negative asupra profitabilitatii in perioada 2008- 2011, dar si cu intrarea santierelor navale din China pe piata navelor pentru transportul containerelor si a materialelor in vrac.

In urma cu un an, compania Santierul Naval 2 Mai anunta ca va participa la majorarea capitalului social al Daewoo Mangalia Heavy Industries cu un teren de 80 de hectare evaluat la 36,75 milioane de dolari, operatiune care sa fie efectuata numai dupa obtinerea aprobarii Comitetului Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari pentru garantii de stat in vederea contractarii unui credit de 68 milioane euro. Cererea de acordare a garantiei a fost insa respinsa de catre membrii comitetului.

Santierul naval din Mangalia este cel mai mare santier din tara si din zona Marii Negre, cu o activitate care implica 7.000 de salariati, dintre care circa 3.500 sunt angajati proprii.

Productia santierului consta in constructii de nave de mari dimensiuni si este destinata exclusiv livrarilor la extern.