Lista include proiecte de infrastructura locala, protectie a mediului, termoficare, constructie de autostrazi si drumuri nationale, pentru care contributia financiara a Uniunii Europene reprezinta mai mult de jumatate din total, respectiv 4,7 miliarde euro din valoarea cumulata de 7,3 miliarde euro a lucrarilor.

Majoritatea acestor proiecte, semnate anul trecut sau in primavara acestui an, se afla la un stadiu de executie care depaseste cu putin 0% din total, in timp ce pentru alte proiecte semnate in 2009 sau in 2010 se reuseste cu greu sa fie raportat un nivel de executie peste 1%.

Proiectele semnate in 2008 se afla intr-un stadiu mai avansat de executie, dar nici in acest caz nu este depasit un nivel de 50%.

Toate aceste lucrari trebuie finalizate in intervalul 2012-2015.

Mai mult de jumatate dintre proiectele selectate de Guvern se refera la lucrari de reabilitare si extindere a sistemelor de apa si apa uzata, iar majoritatea dintre acestea, semnate anul trecut sau la inceputul acestui an, se afla inca la un nivel zero al executiei.

Pe aceasta lista au fost incluse proiectele din judetele Arad (contract in valoare de 139,5 milioane euro, semnat in 2010 si avand ca termen de finalizare anul 2013, cu intentia ca de la un stadiu actual de implementare de 0% sa ajunga la 10% la sfarsitul anului viitor), Iasi (141,7 milioane euro, 2010-2013, de la 1,2% la 14,2%), Buzau (99,3 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%), Timis (118,8 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%), Covasna (86,5 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%), Hunedoara (40 milioane euro, 2011-2015, de la 0,16% la 10%), Neamt (107,6 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 10%), Satu Mare (102,9 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 10%), Sibiu (100 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10,54%), Mures (110 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 10%), Bihor (83,2 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%), Prahova (162,7 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%), Botosani (102,4 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 5%), Bacau (117,9 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 5%), Galati (129,8 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%), Dolj (150,2 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%), Valcea (98,8 milioane euro, de la 0% la 5%).

Acestora li se adauga proiecte pentru care s-a reusit depasirea unui nivel al executiei de 1%, respectiv din judetele Braila (95,7 milioane euro, 2010-2014, de la 1,5% la 16,5%), Ilfov (76,3 milioane euro, 2010-2014, de la 1,30% la 11,30%), Alba (102 milioane euro, 2010-2014, de la 1,5% la 11%), Suceava (119 milioane euro, 2011-2014, de la 3,2% la 10,2%), Dambovita (140 milioane euro, 2010-2013, de la 3% la 13%), Teleorman (122 milioane euro, 2009-2013, de la 6% la 16%), Brasov (189,3 milioane euro, 2009-2015, de la 2,76% la 25%), Bistrita-Nasaud (83,2 milioane euro, 2010-2013, de la 5,16% la 30%), Vrancea (107 milioane euro, 2010-2014, de la 5,5% la 35%).

Proiecte intr-un stadiu mai avansat de executie, limitat insa in jurul a 50% desi au fost incepute in urma cu trei ani, sunt cele din judetele Tulcea (113,7 milioane euro, 2008-2013, de la 36% la 54%), Gorj (90,7 milioane euro, 2008-2012, de la 22% la 64%), Olt (72,7 milioane euro, 2009-2013, de la 38,6% la 61,4%), Giurgiu (71,5 milioane euro, 2008-2013, de la 59,7% la 75%), Calarasi (99,4 milioane euro, 2008-2013, de la 42% la 62%), Cluj (196,9 milioane euro, 2008-2013, de la 38,5% la 66,3%) si din regiunile Constanta-Ialomita (192,3 milioane euro, 2010-2015, de la 4,60% la 24,60%), Turda (79,9 milioane euro, 2008-2013, de la 45,4% la 65%) si Medias (89,9 milioane euro, 2008-2013, de la 25,8% la 54%).

Citeste si:

Pentru un sistem de management integrat al deseurilor au fost identificate proiecte similare, care stationeaza de aproximativ un an la un nivel extrem de scazut al executiei, dar pentru care Guvernul considera ca va reusi sa urce stadiul lucrarii la peste 50% din total.

Pe lista au fost astfel incluse proiectele din judetele Mures (45,2 milioane euro, 2010-2012, de la numai 0,34% la 87%), Neamt (33,4 milioane euro, 2011-2014, de la 0,17% la 59,3%), Cluj (60,6 milioane euro, 2011-2014, de la 0,06% la 60,7%), Sibiu (22,6 milioane euro, 2010-2013, de la 0,75% la 65,8%), Vrancea (36,5 milioane euro, 2009-2013, de la 1,60% la 77,3%), Giurgiu (26,7 milioane euro, 2009-2013, de la 14,4% la 100%), la care se adauga cele din Suceava (51,7 milioane euro, 2011-2014, de la 29,4% la doar 30,7%), Bistrita-Nasaud (43,6 milioane euro, 2009-2011, de la 56,3% la 100%), Arad (29,6 milioane euro, 2010-2013, de la 38,9% la 80,9%).

O situatie similara a fost identificata si in sectorul de termoficare, unde proiectele finantate de UE cu zeci de milioane euro depasesc cu greu un nivel al executiei de 0%. Din aceasta categorie fac parte lucrarile de reabilitare a sistemului de termoficare din municipiile Iasi (61,2 milioane euro, 2010-2013, de la 0,10% la 11,3%), Timisoara (58,3 milioane euro, 2010-2013, de la 0,66% la 12%), Oradea (77,7 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%), Ramnicu-Valcea (59,3 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 10%) si Bacau (63,2 milioane euro, 2010-2013, de la 8,9% la 25%).

Pe lista au fost incluse si proiecte importante de constructie de autostrazi, care trebuie finalizate pana la sfarsitul anului viitor, respectiv autostrada Cernavoda-Constanta (432,3 milioane euro, 2009-2012, cu tronsonul Cernavoda-Medgidia executat in proportie de doar 5% si tronsonul Medgidia-Constanta realizat 65%) varianta de ocolire a municipiului Constanta (225,5 milioane euro, 2009-2012, executata in proportie de 63%) si autostrada Arad-Timisoara (388,2 milioane euro, 2010-2012, realizata in proportie de 83%).

Acestora li se adauga contracte de lucrari semnate in toamna acestui an, cu termen de finalizare in trimestrul II 2013, pentru care Guvernul mizeaza sa ajunga la sfarsitul anului viitor la un nivel de executie de 40%, respectiv autostrazile Orastie-Sibiu (745,5 milioane euro) si Nadlac-Arad (308,2 milioane euro).

Pe lista proiectelor care vor fi tratate drept prioritare au mai fost incluse trei sectoare de drum aflate la un nivel minim de executie si pentru care Executivul considera ca vor fi realizate anul viitor in proportie de 70-80%. Proiectele vizeaza reabilitarea DN 24 la limita de judet Galati-Vaslui (147,9 milioane euro, 2010-2013, in prezent cu un nivel al executiei de 22%), reabilitarea DN 1H Zalau-Ale?d (114 milioane euro, 2011-2013, executata in proportie de doar 2%) si reabilitarea DN 6 Alexandria-Craiova (228,2 milioane euro, 2011-2013, realizata in proportie de 3,95%).

Reprezentantul Romaniei la FMI, Mihai Tanasescu, a declarat recent ca Guvernul va stabili in bugetul pentru anul viitor o lista cu aproximativ 60 de proiecte importante de investitii, pe care le va urmari saptamanal.

In ultima perioada, atat presedintele Traian Basescu, cat si premierul Emil Boc au spus in mai multe randuri ca bugetul pentru anul viitor are ca prioritate finantarea proiectelor de investitii, dar si o mai buna structurare a acestora, care sa ajute la iesirea din criza a Romaniei.