Romania a reusit sa duca la bun sfirsit primul contract pentru care au fost alocate fonduri europene prin programul ISPA. Desi au primit pina acum, in cei sase ani de derulare a programului, peste doua miliarde de euro, autoritatile romane nu au reusit, pina ieri, sa finalizeze nici un proiect. Banii din acest program sint alocati Romaniei de UE inca din anul 2000, jumatate pentru proiecte in domeniul mediului si cealalta jumatate pentru contracte in domeniul transporturilor. Daca bugetul pentru primul an de derulare a programului a fost de 239 de milioane de euro, anul trecut s-au alocat 378 de milioane de euro.

Trei pompe - marea reusita

Primii care au reusit sa finalizeze un contract ISPA sint cei de la Regia Autonoma Judeteana Apa si Canal Iasi. Ei au pus ieri in functiune trei statii de pompare modernizate. Demarat in 2002, proiectul „Reabilitarea statiilor de pompare Pacurari, Aurora, Mijlociu“ a beneficiat de o finantare de 4,2 milioane de euro, din care 75% reprezinta finantare nerambursabila prin ISPA.

„Procedurile au durat destul de mult, pina au fost organizate licitatii, elaborata documentatia, obtinute aprobarile de la Bruxelles“, spun reprezentantii Unitatii de Implementare a Proiectului Iasi. De altfel, sint multe alte proiecte pentru care au fost semnate memorandumurile de finantare inca din 2000 si care nu au fost finalizate nici acum.

Seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, prezent la inaugurarea statiilor de pompare, a aratat ca autoritatile romane vor trebui sa mareasca ritmul de absorbtie a fondurilor europene, mai ales dupa aderare.

Citeste si:

„In programele de pre-aderare, termenele sint mai lungi, insa dupa intrarea in UE, acestea vor fi sensibil mai scurte“, a aratat Jonathan Scheele.

Ministerul Transporturilor, codas

Ministerul Transporturilor nu reuseste sa finalizeze nici un contract ISPA, avind un singur proiect a carui derulare este ceva mai avansata. Desi a fost aproape de a realiza el primul contract ISPA, ministerul s-a impotmolit pentru ca nu a reusit inca sa finalizeze autostrada Bucuresti-Constanta. „Acest contract este considerat partial finalizat“, spune Iulia Enescu de la Delegatia Comisiei Europene.

Oficialii Ministerului Transporturilor spun insa ca va mai dura destul de mult timp pina cind Autostrada Soarelui va fi terminata.