Esecul schemei minimis din toamna anului trecut se pare ca a avut (cateva) efecte in organizarea acesteia. Comparativ cu programul de anul trecut, noul minimis vine cu cateva schimbari importante – de la modificarea structurii de finantare la modalitatea de inscriere. Cat de bune sunt acestea insa, la ce sa ne asteptam si ce sfaturi ofera specialistii pentru firmele romanesti care vor sa participe, citeste in articolul de mai jos.

Ghidul Solicitantului-Schema Minimis

Modificari Minimis, MO

Pornita de la o idee buna in aparenta, aceea de a oferi finantare de maximum 200.000 euro pentru IMM-urile care fac investitii, schema a esuat lamentabil anul trecut cand, la doar cateva minute, site-ul Ministerului de Finante “a picat”.

Consecinta? Mii de oameni frustrati care incercau sa depuna proiectele.

Mai mult, asociatii si IMM-uri au cerut “in cor” demisia de onoare a Ministrului de Finante, Daniel Chitoiu. El ocupa inca functia.

Intre timp, functionarea schemei minimis s-a modificat, renuntandu-se la regula “primul venit, primul servit”.

Silviu Draganescu, consultant si manager la CilvConsulting detaliaza cateva dintre modificarile esentiale, scotand in evidenta punctele bune dar si cele “mai putin fericite”.

“S-au modificat structura de finantare, modalitatea de inscriere, comertul nu mai este activitate eligibila, de asemenea firmele trebuie sa aiba un an activitate iar codul CAEN cu care se acceseaza programul trebuie sa fi fost autorizat la registrul comertului cu cel putin 3 luni inainte de data inscrierii. In conditiile in care aceasta regula a fost anuntata oficial cu doar 2 luni inainte de data inscrierii, a facut oarecum imposibila accesarea programului de catre firme care doreau sa-si extinda activitatea intr-un nou domeniu. Insa poate cea mai utila schimbare este obligativitatea unei contributii proprii, de 10% din valoarea proiectului, care va asigura in acest fel un grad mai ridicat de cumpatare in cheltuirea banilor”, subliniaza consultantul.

Din pacate, prin noua modalitate de punctaj, in contextul unei cereri care probabil va depasi de cateva ori bugetul total, se va limita accesul la finantare doar pentru firmele care vor reusi un punctaj foarte mare, mai spune el, scotand in evidenta unul dintre cele mai negative efecte ale noului sistem.

“De exemplu, in sesiunea din vara au fost aproximativ 20.000 de persoane care au dorit sa se inscrie. Anul acesta, din cauza noilor reguli, probabil numarul acestora va fi la jumatate. Acum sunt posibile doar 9 punctaje: 60, 65 si tot asa pana la 100, daca am avea o distributie oarecum uniforma a punctajului, pe fiecare punctaj disponibil am avea aproape 1100 de firme. In conditiile in care bugetul total ajunge pentru 1100 de firme, teoretic banii vor ajunge doar pentru cei cu punctaj maxim. Practic, distributia va fi gausiana, insa tot va avantaja foarte mult firmele care vor fi in mediul rural si/sau fac productie”, spun el.

De cealalta parte, Agentia Romana de Consultanta (ARC), una dintre institutiile care a contestat cel mai vehement rezultatele sesiunii anterioare ale schemei minimis, cerand argumentat si demisia Ministrului de Finante, priveste optimist sesiunea ce va incepe pe data de 15 ianuarie.

"Agentia Romana de Consultanta nu a identificat pana in prezent probleme. Atat timp cat regulile sunt clare si sesiunea va fi organizata transparent, cu respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de sanse, IMM-urile isi pot dezvolta afacerile prin accesarea ajutorului de minimis", spune Laura Zainescu, presedinte ARC.

Totodata, ARC va monitoriza intreg procesul de inscriere online si de evaluare al dosarelor si va sesiza orice abatere si neregula institutiilor competente, completeaza, schimband tonul, Zainescu. "Recomandam celor care vor aplica sa fie foarte atenti la completarea formularului on-line si la documentele necesare depunerii cererii de acord pentru finantare insotita de documentele justificative".

Brutarie vs companie IT performanta: castiga brutaria, statul roman insa, nu!

Din punctul sau de vedere, bugetul programului este unul imens si ar putea fi folosit in moduri mult mai eficiente. De exemplu, cele 1.100 de firme vor asigura aproximativ 5.500 de noi locuri de munca.” Daca acelasi buget de exemplu ar fi fost folosit pentru programul SRL-D dedicat tinerilor intreprinzatori, s-ar fi creat cel putin 11.000 de noi firme si 22.000 de noi locuri de munca iar programul ar fi putut fi deschis continuu timp de cativa ani”, considera consultantul.

Ar trebui sa existe un buget general dedicat ajutoarelor nerambursabile impartit in doua: o parte dedicata politicii de coeziune (care sa asigure un acces echitabil la finantare pentru toate tipurile de afaceri) si o parte dedicata sectoarelor performante ale economiei ce au capacitatea superioara de a multiplica banii primiti, mai spune Silviu Draganescu.

“De exemplu, la modul cum este gandit actualul program de minimis, o companie de IT foarte performanta nu are sanse prea mari sa obtina cei 100.000 de euro necesari dezvoltarii (care ar putea sa o ajute sa ajunga la o cifra de afaceri de milioane de euro, mare parte din export), insa o brutarie in mediul rural poate obtine acei bani, fara a returna in economie aceeasi plus valoare. Insa toate aceste programe de finantare nerambursabila ar trebui sa faca parte dintr-o strategie nationala de dezvoltare si stimulare a mediului antreprenorial, alaturi de alte masuri, pentru un efect sinergetic. Din pacate, o astfel de strategie nici macar nu exista”, incheie el, pe un ton negativ.

Cum sa te pregatesti pentru a aplica la schema minimis

Inscrierile in cadrul schemei minimis vor incepe pe 15 ianuarie ora 10:00 si se vor derula pana la data de 24 ianuarie ora 20:00. Spre deosebire de anul trecut, nu va conta ordinea inscrisilor.

Consultantul recomanda celor care doresc sa se inscrie la acest program sa se intrebe, in primul rand: “Daca as avea cei peste 100.000 de euro bani proprii, as face aceleasi investitii pe care le cer prin intermediul programului de minimis?”.

“Si spun asta pentru ca multi intreprinzatori sunt atrasi de mirajul banilor nerambursabili fara sa calculeze si efectul real adus asupra afacerii. De aceea, alegeti investitiile care va pot mari cifra de afaceri si nu acelea care va scad costurile (gen achizitia unui sediu). In al doilea rand, aplicantii trebuie sa parcurga foarte bine ghidul solicitantului si sa tina cont de faptul ca, multitutdinea de documente cerute creste sansele de respingere, deci trebuie acordata o atentie foarte crescuta dosarului final. De asemenea, sa nu uite faptul ca in momentul semnarii contractului de finantare trebuie sa faca dovada existentei contributiei proprii printr-un extras de cont, iar dupa obtinerea finantarii, cheltuielile vor trebui facute intai din banii companiei, si abia apoi statul va deconta facturile deja platite”, subliniaza specialistul.

In general cele mai intalnite greseli sunt legate de cheltuielile neeligibile (care sunt cerute spre finantare si duc evident la respingerea dosarului), inconseventa in afirmatiile facute in planul de afaceri, obiective nerealiste si, evident, formulare completate gresit.

Nu in ultimul rand, chiar inainte de inscriere, este foarte important ca fiecare aplicant sa verifice principalele criterii de eligibilitate. “E chiar surprinzator cat de multe companii se inscriu fara sa respecte criteriile minime de eligibilitate”.

Poti descarca si citi aici toate documentele oficiale referitoare la schema minimis.

Consideri ca schema minimis va functiona satisfacator in acest an, sau noi erori si inadvertente vor aparea pe parcurs? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi si sa scoti in evidenta lucruri pozitive dar si negative ale proiectului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri