"Poate nu este cel mai bun exemplu, dar este fara discutie un exemplu, de la legislatia cotelor progresive de impozitare la cota unica prima faza, ca dupa aceea li s-a facut frica si nu a mai fost cota unica", a spus seful AOAR.

Cota unica de impozitare a veniturilor, de 16%, a fost introdusa in Romania in 2005, inlocuind precedentul sistem de impozit progresiv. Noul sistem de impozitare a vizat sustinerea cresterii economice prin atragerea de investitii, reducerea birocratiei si incurajarea consumului.

Simplificarea adusa la nivel de legislatie fiscala prin cota unica a creat un mediu atractiv pentru investitii si a stimulat cresterea economiei, a afirmat Florin Pogonaru.

Citeste si:

"Simplificarile au fost substantiale si efectele au fost substantiale in privinta cresterii (economice, n.r.), in privinta atragerii de investitii straine si asa mai departe. Dupa care ni s-a facut frica de cota unica si de fapt am facut-o diferentiata si este diferentiata pe diverse ... de fapt s-au strecurat diverse reglementari ale Ministerului Finantelor pe diverse clase de contribuabili, deci este foarte sofisticata inclusiv cota unica. Dar cred ca la noi a fost un exemplu vadit de simplificare, cu efecte care s-au vazut imediat in atragerea de investitii straine in primul rand", a spus Florin Pogonaru.

Chiar daca initial veniturile incasate de stat au scazut, colectarile la buget s-au redresat in aproximativ doi ani, iar in al treilea au trecut peste nivelul inregistrat in 2004, prin aducerea in zona de legalitate a unei parti din veniturile inregistrate in economia gri.

Potrivit AOAR, printre cele mai importante obstacole fiscale in calea dezvoltarii economiei Romaniei se numara cresterea exponentiala a birocratiei in sarcina contribuabilului, penalitatile supradimensionate, excesul de executari silite si popriri, legislatia fiscala care descurajeaza initiativa privata, precum si lipsa informatizarii ANAF.

Sursa foto: Mediafax Foto