Veniturile incasate la bugetul de stat in primul trimestru au depasit cu 1,9% nivelul consemnat in perioada similara a anului anterior, potrivit unui comunicat al Ministerului Finantelor Publice. "Primul trimestru al anului 2005 ne arata o mai buna colectare a veniturilor la bugetul statului, comparativ atat cu estimarile, cat si cu datele din aceeasi perioada a anului 2004", a declarat ministrul Finantelor Publice, Ionut Popescu.

Cu toate acestea, fostul ministru al Finantelor Publice Mihai Tanasescu sustine ca majorarea veniturilor anuntata este gresit calculata in termeni comparabili, valoarea incasarilor bugetare aratand in realitate o scadere.

Veniturile, mai mici cu 2.000 miliarde de lei

"Pornind de la datele de comparatie anuntate de Ministerul Finantelor, o inflatie de 8,9% si o crestere economica de 6%, rezulta ca, pentru a se pastra la acelasi nivel in termeni reali, veniturile ar fi trebuit sa fie mai mari cu 15,7%, nu doar cu 14,2%, cum a fost anuntat", a explicat Tanasescu. El sustine ca, in conditii comparabile, veniturile bugetare din primul trimestru al anului sunt mai mici cu aproximativ 2.000 de miliarde lei fata de incasarile din perioada similara din 2004.

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a anuntat saptamana trecuta ca veniturile incasate la bugetul de stat in primul trimestru au depasit cu 1,9%, in termeni reali, nivelul consemnat in perioada similara a anului anterior. Potrivit fostului ministru, comparatiile sunt nerelevante si in cazul analizelor pe capitole, exemplificand cu veniturile din impozitul pe profit si accize. In opinia lui Tanasescu, nu pot fi comparate veniturile din impozitarea profitului, intrucat incasarile din primele trei luni ale anului trecut erau aferente activitatii din ultimul trimestru al anului 2003, cand castigurile exportatorilor aveau o cota de impozit de numai 12,5%, fata de 25% la finele anului 2004.
Comunicatul MFP evidentiaza ca suma colectata din impozitul pe profit a fost de 16.819,2 miliarde de lei, in crestere cu 12,5% fata de perioada similara a anului 2004. In acelasi timp, fostul ministru al Finantelor afirma ca, in cazul accizelor, analiza comparativa ar fi corecta numai daca se are in vedere majorarea aplicata la aceste categorii de impozite la jumatatea anului trecut. Calculele MFP indica si la acest capitol o majorare a incasarilor, cu 8,7%. Mai mult, Tanasescu sustine ca veniturile din primul trimestru sunt sub proiectiile stabilite prin bugetul aprobat de Parlament, intrucat reprezinta doar 19% din totalul incasarilor estimate pentru 2005, fata de 23% cat era previzionat.

Primul pas spre o economie sanatoasa

La randul sau, Eugen Nicolaescu, deputat PNL, vicepresedintele Comisiei pentru buget a Camerei Deputatilor, considera ca "semnele de insanatosire a economiei romanesti au inceput sa apara: veniturile la bugetul de stat incasate in primul trimestru al anului 2005 au depasit cu 1,9% nivelul din perioada similara a anului trecut. Totalul veniturilor bugetare s-a cifrat astfel la 113.089,3 miliarde de lei, fata de 110.828 miliarde lei. Sunt inregistrate cresteri de 0,8 procente la colectarea TVA si de 8,7% la incasarile din accize, principalele surse ale bugetului, aceasta in conditiile in care incasarile din impozitul pe venit au scazut cu 14,25% si, de asemenea, la rest venituri a fost o scadere de 25,4%. Insa, chiar daca incasarile din impozitul pe venit au scazut, in luna martie scaderea este mult mai mica decat in luna februarie. Astfel, in februarie 2004 se incasau 5251,4 miliarde de lei fata de 4694,4 miliarde de lei in februarie 2005, pentru ca in martie 2005 sa se incaseze 4436,3 miliarde de lei, fata de 4659,8 miliarde de lei in martie 2004. Si se prefigureaza ca aceasta redresare sa continue.

Salutam, asa-dar, faptul ca bugetul se echilibreaza, ba chiar, mai mult, incasarile depasesc prognozele cu 2,6%. In acelasi timp, s-a depasit cu 9,9% prognoza pentru bugetul fondului national unic de asigurari si cu 9,4% nivelul programat al sumelor colectate la bugetele locale. Dupa trei luni de la implementarea reformei fiscale, consideram aceasta o reusita. Indiferent de criticile care s-au formulat la adresa impozitului unic, suntem convinsi ca ne aflam pe drumul cel bun. Rezultatul din primul trimestru al acestui an o demonstreaza. Aceasta inseamna in primul rand o intarire a disciplinei financiare, incurajata de reducerea impozitelor directe, dar si motivata de lupta impotriva coruptiei si a evaziunii fiscale. Este primul pas spre o economie sanatoasa, care este, practic, conditia de baza a prosperitatii".

Citeste si:

Sa vedem acest indicator in perioada urmatoare

"Cresterea cu 1,9% a incasarilor la buget este o reflexie a cresterii economice din 2004, este de parere Viorel Stefan, senator PSD, vicepresedintele Comisiei pentru buget a Senatului, dar ceea ce s-a realizat ca efect al cresterii economice aferente anului 2004 se anuleaza, in mare masura, cu efectul negativ realizat prin introducerea cotei unice de impozitare. Sunt foarte ingrijorat de modul in care va evolua acest indicator in trimestrele II si III avand in vedere ca deja, incepand cu a doua jumatate a trimestrului II, bugetul de stat va colecta impozite si taxe exclusiv aferente activitatii anului 2005. Mai este o singura etapa, cand vor mai veni influente din activitatea economica a anului 2004, atunci cand se regularizeaza impozitul pe profitul realizat in 2004, dar dupa aceea colectarile vor fi exclusiv aferente anului 2005 si sunt ingrijorat in legatura cu aceasta perspectiva, deoarece semnalele sunt ca economia incepe sa nu mai aiba potential de crestere. Lucrarile din domeniul public - marile lucrari in infrastructura, in domeniul con-structiei de locuinte - sunt oarecum inghetate si intr-o perspectiva incerta, ceea ce ma face sa fiu ingrijorat legat de modul in care vor fi colectate impozitele si taxele in a doua jumatate a anului 2005 la bugetul de stat. Sigur, in mare parte, se mizeaza pe o compensare prin cresterea cotelor de accizare pentru produse noi, prin introducerea in premiera a accizelor la curentul electric, insa in opinia mea aceasta masura nu va stimula dezvoltarea economica, ci, dimpotriva, va inhiba productia si, mai ales, procesul investitional.

Important este ca incasarile sa fie peste previziuni

"Pentru mine, personal, nu reprezinta asa o mare importanta aceasta diferenta de incasari la buget, spune Radu-Catalin Dragu, deputat PD, secretar al Comisiei pentru buget a Camerei Deputatilor. Decat din punct de vedere al imaginii care lucreaza impotriva declaratiilor apocaliptice privind introducerea cotei unice de impozitare. Important este ca in trimestrul II al anului incasarile la buget sa fie peste previziuni si, in al doilea, rand, pentru mine este mult mai importanta este gura de aer proaspat pe care o aduce aceasta cota unica de impozitare si rezultatele aplicarii acestei cote nu se vor vedea nici in primul trimestru, nici in al doilea trimestru al acestui an, ci de abia la inceputul anului 2006. Sigur, ne bucuram ca am avut dreptate, introducerea acestei cotei unice de impozitare nu inseamna daramarea constructiei bugetului pe 2005, dar, repet, efectele reale vor fi vizibile de abia in trimestru I al anului 2006".

Un semnal pozitiv

La randul sau, senatorul PNL Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de buget, finante, banci considera ca aceasta "crestere in termeni reali a veniturilor bugetare cu 1,9% in trimestrul I fata de aceeasi perioada a anului trecut constituie un semnal pozitiv, in conditiile in care numeroase voci avertizau asupra pericolului scaderii veniturilor bugetare in urma introducerii cotei unice de 16% asupra veniturilor populatiei. E drept ca aceasta crestere in termeni reali este mai redusa decat prognoza cresterii economice pe intregul an, dar aceasta se intampla din doua motive. Intai pentru ca, oricum, introducerea facilitatilor fiscale de la sfarsitul lunii decembrie presupune o scadere a veniturilor bugetare cu circa 0,4-0,5% si in al doilea rand ca, asa cum arata experienta anilor trecuti, veniturile bugetare cresc catre sfarsitul anului. In urma cresterii accizelor la inceputul lunii aprilie, in trimestrul al II-lea nivelul colectarilor, in termeni reali, va fi cu mult mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut. Tentativa fostului ministru al Finantelor de a introduce in discutie cresterea de 8,3% din PIB pe anul trecut pentru a sugera ca, de fapt, asistam la o scadere si nu la o crestere a veniturilor bugetare, nu este relevanta caci pentru a face o astfel de analiza trebuie sa luam in discutie structura cresterii. Ori o buna parte din cresterea economica s-a datorat cresterilor in productia agricola, in mare parte pastrata in zona economiei naturale, deci nefiscalizata".

Cresterea confirma asteptarile noastre

Deputatul UDMR Istv'n Erdei-Doloczki, membru al Comisiei pentru buget sustine ca "analizand rezultatele colectarii veniturilor pentru bugetul de stat pe perioada primului trimestru al anului 2005 si comparand cu rezultatele obtinute pentru perioada asemanatoare a anului precedent - se constata o depasire a veniturilor cu peste 2,6 %, bineinteles, tinand cont de cresterea economica si de inflatie, aceasta crestere in intelesul meu confirma asteptarile noastre fata de politica de relaxare fiscala. Nu si-a facut inca efectul a doua ordonanta de urgenta de modificare a Codului Fiscal (Legea 571/2003) privind largirea bazei de impozitare, dar sunt convins ca dupa intrarea in vi-goare a prevederilor ordonantei sus amintite, se vor majora mai accentuat si incasarile de TVA, care, cum a aratat si comunicatul Ministerului Finantelor, are cea mai insemnata contributie la bugetul de stat".