Taxa de inmatriculare a autoturismelor, in vigoare la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei a fost mentionata si in Raportul C E din septembrie, a fost introdusa la presiunea Finantelor si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile(APIA).

Ministerul Finantelor a incercat sa identifice o noua sursa de venituri bugetare, dupa ce eliminarea accizelor pentru masini si a taxelor vamale in relatia cu tarile membre produce o diminuare a incasarilor.

Pe de alta parte, ingrijorarea APIA, condusa de directorul general al Dacia Francois Furmont, legate de o posibila scadere a vanzarilor dupa aderare, din cauza importurilor masive de masini second-hand ieftine, asa cum s-a intamplat in Polonia sau Ungaria, a concurat la crearea taxei de prima inmatriculare. Dacia ar fi urmat sa fie principalul producator direct afectat de importurile din UE la preturi mici, cu atat mai mult cu cat pregatea, pentru finalul lui 2006, o retehnologizare prin introducerea catalizatorului euro 4.

Imbunatatirea nivelului de emisii de noxe, prin introducerea euro 4, a fost dealtfel principalul argument al reprezentantilor APIA, in Parlament, unde au sustinut ca taxa va ajuta la protectia mediului. Oficialii Ministerului de Finante au discutat cu aceasta asociatie despre taxa, inainte de a veni in Parlament cu propunerea.