CNS Cartel Alfa cer eliminarea taxei de prima inmatriculare pe care o considera incorecta si in dezavantajul majoritatii cetatenilor din cauza nivelului scazut de trai al romanilor, informeaza confederatia.

Potrivit reprezentantilor confederatiei sindicale, taxa de prima inmatriculare nu este o solutie pentru reducerea poluarii mediului, iar autoritatile ar trebui sa ia alte masuri de urgenta, cum ar fi fluidizarea traficului, repararea soselelor sau stoparea defrisarii padurilor, informeaza NewsIn."Atata vreme cat masinile nu pot sa circule normal, se opresc la fiecare cativa metri si stau ore intregi blocate in intersectii, indiferent cat de noi si performante ar fi acestea, poluarea rezultata este oricum foarte mare", mai informeaza comunicatul.

Totodata, Cartel Alfa considera ca introducerea taxei reprezinta "o masura cinica" ce apasa si mai mult asupra majoritatii cetatenilor, atata timp cat guvernul mentine salariul minim garantat la un nivel foarte scazut, sub cel din contractul colectiv de munca la nivel national. "In conditiile politicilor de salarizare actuale si a nivelului scazut de trai, pentru cei mai multi romani masinile, de orice tip si indiferent de vechime, reprezinta inca un obiect de lux", considera reprezentantii Cartel Alfa.

Prin urmare, CNS Cartel Alfa solicita, pe de o parte, adoptarea unor masuri mai eficiente pentru reducerea poluarii, iar pe de alta parte, elaborarea unor politici de crestere a nivelului de trai, care sa permita achizitionarea unor masini mai performante si mai putin poluante.

Citeste si:

Decizia Guvernului Romaniei este de a mentine taxa de prima inmatriculare auto, iar pentru a evita declansarea procedurii de infringement din partea CE, Romania trebuie sa aplice taxa nediscriminatoriu, respectiv sa se plateasca la orice inmatriculare, nu doar la prima, a declarat ministrul finantelor publice, Sebastian Vladescu, intr-un interviu acordat agentiei NewsIn."Nu vrem sa desfiintam taxa. Nu vrem. Este o decizie politica a guvernului roman. Vrem sa gasim solutii impreuna cu oficialii de la Comisia Europeana, dar in conditiile in care vrem sa mentinem taxa pentru a proteja mediul", a spus Sebastian Vladescu.

Conform lui Vladescu, Comisia Europeana nu este impotriva aplicarii taxei, ci reclama faptul ca aplicarea ei produce discriminare intre vanzatorul roman si cel membru al UE. "Eu nu fac nimic pentru ca nu vreau sa schimb taxa. UE ne cere ca aceasta taxa sa se plateasca si in cazul in care vanzatorul este un cetatean roman. Este intr-adevar o discriminare", a spus Vladescu. Ministrul finantelor a afirmat ca negocierile dintre partea romana si oficialii UE vor continua si in perioada urmatoare.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.