De altfel, diminuarea drastica a importurilor si exporturilor la marile combinate din tara - ArcelorMittal Galati, Hunedoara, Oltchim, Azomures si Otelu Rosu - a dus la scaderea traficului de marfa cu 10%, reprezentantii CFR Marfa estimand incasari mai mici cu 20% in ultimele doua luni din 2008.

"Veniturile din luna octombrie au scazut cu 10% si in cel mai fericit caz estimam pentru lunile noiembrie si decembrie o diminuare a incasarilor de pana la 20% ca urmare a crizei cu care se confrunta companiile din industria chimica, a lemnului, otelariile si industria constructoare de masini. Numai pe luna octombrie am avut pierderi de 6-7 milioane de euro si pana la sfarsitul anului e posibil ca acestea sa ajunga la aproape 20 de milioane euro, din bugetul de venituri prognozat pentru acest an, de 500 de milioane euro", a declarat directorul general adjunct al CFR Marfa, Calin Gratian, citat de NewsIn.

Combinatul siderurgic din Galati nu se mai aprovizioneaza cu marfa

"De cand a inceput criza, combinatul ArcelorMittal Galati nu se mai aprovizioneaza cu marfa, in conditiile in care in lunile anterioare existau cereri de transport pe calea ferata si de 1.000 de vagoane. La fel s-a intamplat si cu combinatul Oltchim Ramnicu Valcea, iar combinatul de ingrasaminte chimice Azomures din Targu Mures mai livreaza doar sporadic marfa", a precizat Liviu Raican, director trafic al companiei CFR Marfa.

El spune ca aceeasi situatie se regaseste si la combinatul Otelu Rosu si la cel din Hunedoara, unde aprovizionarea a fost suspendata in aceasta perioada.

Raican a precizat ca, in plus, situatia veniturilor prognozate pentru aceasta perioada a anului este afectata si de faptul ca firmele din Romania nu mai trimit la export fier vechi, ca urmare a scaderii pretului tonei de fier pe plan mondial.

Reprezentantul Companiei CFR Marfa sustine, insa, ca diminuarea traficului pe caile ferate va afecta si CFR Infrastructura, intrucat aceasta companie este dependenta de banii incasati din taxa de utilizare a cailor de rulare.

Transportul de masini pe calea ferata s-a redus la jumatate

Citeste si:

Una dintre cele mai mari scaderi a comenzilor de transport pe calea ferata s-a inregistrat din partea industriei constructoare de masini.

Directorul general adjunct al CFR Marfa, Calin Gratian, sustine ca numarul masinilor care au plecat la export pe calea ferata s-a redus de la 3.000 in luna septembrie la 1.450 in octombrie.

O alta reducere drastica a comenzilor de transport s-a inregistrat in industria cimentului, materialele de constructii contractate de Lafarge scazand de la 60.000 tone in septembrie la 30.000 tone in octombrie.

Importurile si exporturile facute pe calea ferata de catre combinatele din industria siderurgica au scazut in luna octombrie cu aproape 20%, companiile petroliere au redus comenzile cu 10%, iar unele unitati din industria lemnului au instiintat CFR Marfa ca sisteaza total livrarile la export.

"La capitolul intrari minereuri, am inregistrat comenzi de transport de 80.000 tone in luna octombrie, fata de 117.000 in septembrie, iar la iesiri (transport metale), am transportat in luna octombrie doar 154.000 tone, fata de 183.000 tone in septembrie. Totodata, cantitatea de produse petroliere transportata de trenuri in luna octombrie s-a redus la 260.000 tone, de la 279.000 in luna septembrie", a precizat Gratian.

"In plus, renumita fabrica ce produce pal melaminat Kronospan ne-a instiitat la inceputul lunii noiembrie ca nu mai exporta produse pe calea ferata", a adaugat el.

Reprezentantul CFR Marfa considera ca industria romaneasca se confrunta cu o situatie foarte grava in acest moment si nu crede ca acest sector isi va reveni pana la mijlocul anului 2009.