Mai sensibili la cresterea preturilor, consumatorii romani au reactionat diferit atat in functie de importanta produselor vizate, cat si de structura lor socio-demografica.

Astfel, chiar daca au platit cu 8% mai mult pentru produsele alimentare esentiale, consumatorii nu si-au diminuat consumul unor categorii precum produsele lactate, pastele fainoase sau cafeaua.

In schimb, produsele non-alimentare de baza (detergenti de rufe sau vase, produse de ingrijire personala-deodorant, pasta de dinti, sampon) au fost cumparate mai rar, dar cantitatea achizitionata la un act de cumparare a fost mai mare cu 6,5%. Acest lucru se explica si prin orientarea consumatorilor catre ambalaje de dimensiuni mai mari, mai economice, potrivit studiului GfK Romania.

In Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza in continuare pe un trend ascendent, consumatorii cei mai sensibili la cresterea preturilor fiind cei localizati in Moldova.

Supermarketurile de cartier, dar si magazinele traditionale au fost cele mai afectate de criza, inregistrand volume in usoara scadere fata de perioada precedenta. Consumatorii s-au orientat din ce in ce mai mult catre alte formate ale comertului modern, atrasi fiind si de ofertele speciale si promotiile atractive.

Din grupul familiilor afectate de cresterea preturilor pentru toate categoriile de produse se numara cele cu un venit mic sau mediu si varsta capului familiei cuprinsa intre 40-49 ani. La polul opus, familiile care consuma mai mult sunt caracterizate prin venituri mari, iar capul familiei are studii universitare.

Studiul GfK Romania a fost realizat pe un esantion format din 2.200 de gospodarii si este reprezentativ la nivel national.

Infiintat in 1934, institutul de cercetare de piata GfK Romania a raportat in 2008 o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro. GfK Romania face parte din grupul GfK, prezent in peste 90 de tari prin intermediul celor 130 reprezentante si 10.000 de angajati. Activitatile grupului GfK sunt impartite in trei segmente: Cercetare Ad Hoc (Custom Research), Cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice (Retail and Technology) si Media.