Impredictibilitatea sistemului fiscal romanesc, factorul care alunga multi investitori straini, se mai face simtit inca o data. Proiectul Ordonantei de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii numarul 571 pe 2003, privind Codul fiscal, va legifera aspecte controversate ale noii politici fiscale a Guvernului. "In vederea sustinerii programului de guvernare si pentru corelarea unor dispozitii din legislatia fiscala, se impune adoptarea in regim de urgenta a prezentului act normativ", cam asa suna motivarea standard a ministerului. Articolul 67 vorbeste de "Retinerea impozitului din veniturile din investitii". Astfel, veniturile sub forma de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se impun cu o cota de 16% din totalul acestora. Totodata, veniturile sub forma de dobanzi pentru: depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobandite, contractele civile incheiate, depozitele la vedere/conturile curente care genereaza venituri din dobanzi impozabile vor fi taxate cu 16% de la data de 1 ianuarie 2006.

Castigul determinat din transferul titlurilor de valoare, altele decat titlurile de participare la fondurile deschise de investitii, partile sociale sau valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, vor fi impozitate cu 16% daca au fost dobandite dupa 1 ianuarie 2006.

In acelasi timp, pierderile trimestriale rezultate din tranzactionarea titlurilor de valoare nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se recupereaza si constituie pierderi definitive ale contribuabilului. Scapa de impozitare castigurile obtinute in urma jocurilor de noroc. Dar si acestea doar daca sunt mai mici de 6 milioane de lei vechi.
Analistul financiar Bogdan Baltazar apreciaza ca impozitarea cu 16% va descuraja investitiile de pe piata de capital. Aceasta piata este insa redusa si va afecta un numar limitat de persoane si de capital.

Citeste si:

Lovitura vine din impozitrea veniturilor din dobanzi bancare. Deja acestea sunt cu aproape 3 procente sub rata reala a inflatiei, afirma Baltazar, iar impozitul de 16% va face inca si mai putin profitabila economisirea in lei. Fara a putea vorbi de o regula europeana in domeniu, totusi, multe state aleg sa fixeze o cota de impozitare la limita inferioara pentru dividende sau veniturile din dobanzi bancare. Exista chiar tari unde impozitul pe piata de capital este zero. Grecia, Elvetia, Ungaria sunt exemple in acest sens.

Ramane astfel fara ecou ideea directorului general al Bursei de Valori Bucuresti, Stere Farmache, de a impozita diferit investitiile pe termen mediu si lung, pe piata de capital. "In Romania trebuie sa construim viziunea, vocatia investitorilor pe termen mediu si lung. E chiar o practica in tari din Europa Centrala si de Est diferentierea impozitarii pe termen scurt si pe termen mediu si lung", afirma Farmache. In acelasi context, presedintele Comisiei Finante-Banci a Senatului, Varujan Vosganian, declara ca "este foarte important sa luam cateva masuri spectaculoase in sustinerea bursei". Masurile inca se lasa asteptate. Raman insa alte intrebari. Poate cea mai importanta este aceea a modalitatii in care vom motiva, celor care au planuri de afaceri pe termen lung, derogarea de la cerinta din Codul fiscal ca orice modificare sa intre in vigoare doar peste sase luni.