Fondurile cu capital de risc vor aloca in anul 2005 resurse financiare suplimentare pentru investitii in Romania. Tot mai multi investitori straini aleg sa investeasca in fonduri destinate Romaniei, incurajati de ultimele evolutii economice, dar si de perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

"Apetitul investitorilor straini pentru Romania a crescut semnificativ in principal datorita imbunatatirii indicatorilor macroeconomici: cresterea PIB-ului, reducerea inflatiei, dar si datorita incheierii capitolelor de negociere cu UE", sunt de parere reprezentantii Fondului Romano-American de Investitii (FRAI). Astfel, marile fonduri, prezente pe piata autohtona, anunta ca pentru 2005 au strans fonduri noi, orientate in special spre tarile Europei de Est, care nu au aderat inca la Uniunea Europeana, cum ar fi Romania si Bulgaria. Este cazul FRAI, care administreaza un fond nou cu o valoare cumulativa de pana la 75 de milioane de euro. "Acest fond, numit Balkan Accession Fund (BAF), destinat investitiilor in Romania si Bulgaria, va realiza, in urmatorii 3 ani, 10-15 proiecte, in sectoare cu potential de cresteri procentuale anuale de 2 cifre.

Cele mai atractive sectoare de activitate, datorita potentialului lor de crestere, sunt sectorul financiar si cel de retail, prima investitie din noul fond fiind Domo Retail", declara Neculai Sandu, Investment Manager la BAF. Cresterea increderii investitorilor straini in potentialul Romaniei a determinat unele fonduri, care pana acum nu mai investisera in companii romanesti, sa-si faca in 2005 intrarea pe piata romaneasca. Sigma Bleyzer, de exemplu, care a investit pana acum doar in Ucraina, este in faza de mobilizare a unui nou fond orientat pe Romania, Bulgaria si Ucraina. "Durata de viata a noului fond Sigma Blayzer IV este de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire pentru inca 2 ani. Obiectivul nostru este sa investim suma de 200 de milioane de euro in Romania, Bulgaria si Ucraina, in medie in 5 proiecte pentru fiecare tara, investitia pentru fiecare proiect putand varia intre 5 si 40 de milioane de euro", ne-a declarat Radu Bugica, director in cadrul Sigma Bleyzer Romania. Domeniile cele mai interesante pentru noul fond sunt distributia de produse, materiale de constructii, alimente, turism, agricultura, software. In ceea ce priveste profilul companiilor in care se va investi, acestea sunt societati cu cote de piata semnificative, in special cele care vor sa se extinda in zona Europei de Est.

"Vom investi in medie intre 15 si 50 de milioane de euro, mai ales in firme care vor sa se extinda in tarile vecine, organic sau prin achizitii. Daca pana acum investeam 10-25 de milioane de euro pentru a dezvolta o afacere, pe viitor vom aloca sume mai mari pentru achizitii de companii", ne-a spus Emma Popa-Radu, director de investitii al Advent International. Investitiile se vor indrepta in special spre sectoarele traditionale ale fondului: farmaceutice, media, servicii financiare, dar si spre domenii noi: cel al bunurilor de larg consum, logistica si business-services, adica catering, cleaning, paza, sectoare care sunt subdezvoltate si au perspective bune de crestere, dupa parerea reprezentantei Advent International.