Introducerea sistemului de taxare a accesului pe autostrazi este propusa intr-un document discutat si aprobat, miercuri (20 octombrie), de Guvern, informeaza Mediafax.

Romania are in prezent 320 kilometri de autostrada, iar in perioada urmatoare, prin Programul Operational Sectorial Transport (POS-T), ar urma sa fie cofinantate din Fondul de coeziune alti 373 kilometri de autostrada, respectiv sectiunile Nadlac-Arad, Arad-Timisoara, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orastie-Sibiu, Cernavoda-Constanta si varianta de ocolire a municipiului Constanta.

Sectiunile Cernavoda-Constanta, Arad-Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta se afla in faza de lucrari, iar pentru tronsoanele Nadlac-Arad, Orastie-Sibiu, Timisoara-Lugoj si Lugoj-Deva au fost finalizate studiile de fezabilitate si sunt in curs de finalizare documentatiile de licitatie, estimandu-se ca in 2011 vor fi semnate contractele de lucrari.

"O conditie esentiala pentru finantarea proiectelor de autostrazi prin POS-T este asigurarea sumelor pentru operarea si intretinerea acestor autostrazi. Din analizele efectuate de catre Comisia Europeana a reiesit faptul ca fondurile pentru operarea si intretinerea autostrazilor nu pot fi asigurate de la bugetul de stat si nici din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Autostrazi, iar Comisia Europeana a conditionat aprobarea proiectelor pentru constructia de autostrazi de luarea la nivel politic in Romania a unui angajament privind asigurarea sustenabilitatii constructiilor de autostrazi cofinantate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazi, atunci cand acestea vor fi date in folosinta", au declarat surse ministeriale, care citeaza din documentul aprobat de Guvern.

In prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe masina, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunarene, dar veniturile incasate din aceste surse si din amenzile pentru incalcarea normelor privind greutatile admise pe reteaua rutiera sunt utlizate numai partial pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si operare a retelei rutiere, in particular pentru autostrazi, au adaugat sursele.

Citeste si:

"Ministerul Transporturilor considera necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazile din Romania in paralel cu sistemul existent al rovinietei. In scopul minimizarii efectelor asupra aplicatiilor la Comisia Europeana pentru finantarea din Fondul de coeziune, pentru autostrazile finantate prin intermediul POS-T se va urmari ca valoarea fondurilor obtinute sa nu produca venituri nete, deci sa acopere doar cheltuielile de operare si intretinere", se arata in document.

Sursa mai releva ca, prin facilitatea de finantare JASPERS lansata de Comisia Europeana (Joint Assistance to Support Projects in European Regions - Asistenta comuna pentru sustinerea proiectelor in regiunile europene), sustinuta din fonduri structurale si din Fondul de Coeziune al UE, va fi realizat, pana la sfarsitul acestui an, un studiu de analiza privind sistemele de finantare, prin taxare directa si/sau vinieta, a autostrazilor din alte tari europene si posibilitatile de aplicare a acestui sistem in Romania, studiu care va asigura "substanta" deciziei finale a Ministerului Transporturilor si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri privind sistemul de taxare optim.

Documentul a fost avizat atat de Ministerul Transporturilor, cat si de Ministerul Finantelor.

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, in vara acestui an, ca utilizarea autostrazilor din Romania ar putea fi taxata, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care sa fie folositi pentru intretinerea autostrazilor.

El sustinea ca intretinerea autostrazilor reprezinta o cerinta a Uniunii Europene, pentru intretinerea autostrazilor conform normelor comunitare, si ca UE aloca aproximativ doua miliarde de euro pana in 2013 pentru portiuni de autostrada.