Studiul Ecopolis, axat pe analiza evolutiei taxarii de mediu in Romania in perioada ultimilor 10 ani, sustine ca preturile carburantilor au crescut anul trecut peste tot in Uniunea Europeana, nu numai in Romania.

Astfel, pretul benzinei Euro Super 95 in Romania s-a majorat cu 19,26%, un nivel apropiat de cel mediu raportat in UE, de 18,22%.

Romanii au beneficiat pana in 2009 de cel mai mic nivel al pretului benzinei la pompa in comparatie cu celelalte tari europene, mai putin cele din spatiul ex-sovietic.

"Conform datelor oficiale de la Comisia Europeana, in 2011, in ciuda unor cresteri peste media UE, consumatorii din Romania continua sa beneficieze de cel mai mic pret la benzina din UE (1.166 euro/tona), cu exceptia Ciprului (1.159 euro/tona) si a Bulgariei (1.165 euro/tona)”, sustin reprezentantii Ecopolis.

Studiul mai precizeaza ca Romania are cea mai mica acciza la carburanti din Uniunea Europeana, iar pretul benzinei a fost in permanenta unul dintre cele mai scazute din Europa, situatie care conduce la incasari reduse la bugetul de stat.

In conditiile in care nivelul taxelor in general este unul redus, reprezentantii Ecopolis considera necesara cresterea incasarilor din taxele de mediu in contextul crizei bugetare din ultimii doi ani.

Cititi aici studiul complet al Centrului pentru Politici Durabile.

De ce au romanii printre cele mai mici preturi la pompa

De ce au romanii printre cele mai mici preturi la pompa

Citeste si:

Concluziile studiului Ecopolis

Romania este tara cu cele mai mici incasari din taxe de mediu din tot spatiul Uniunii Europene, situatie care se explica prin "optiunea constanta a guvernelor de dupa '89 pentru mentinerea taxelor si accizelor la niveluri minime". In consecinta, Romania are printre cele mai mici incasari din taxe de mediu ca procent din PIB.

Politica de taxare este lipsita de efecte pozitive, mentinerea unor taxe pe energie la un nivel scazut neavand un efect pozitiv. Romania continua sa detina economia cea mai ineficienta din punct de vedere energetic din Romania. "Intre 2000 si 2006 nu s-a inregistrat decat un progres infim in domeniul eficientei energetice, Romania producand doar 67 de euro pentru fiecare tona de combustibil consumata, in comparatie cu 108 de euro in celelalte tari postcomuniste membre ale UE si 184 de euro in vechile state ale UE".

Slaba colectare a veniturilor destinate Fondului pentru Mediu afecteaza capacitatea Romaniei de a-si indeplini obligatiile in domeniul protectiei mediului, context in care se impune cresterea gradului de eficienta. "Cresterea incasarilor din taxele de mediu ar trebui sa reprezinta o prioritate pentru Romania, mai ales in contextul crizei bugetare din ultimii doi ani si a recomandarilor UE de schimbare a accentului dinspre taxarea muncii inspre cea a consumului si poluarii".

Nivelul pretului mediul al benzinei fara plumb la 10 ianuarie 2011 (in euro per 1.000 litri)

Citeste si:

Petrom arata de ce s-au majorat preturile la carburanti

Petrom arata de ce s-au majorat preturile la carburanti

Petrom arata de ce s-au majorat preturile la carburanti