"Atat 2010, cat si 2009 au reprezentat ani dificili pentru economie, asa cum o arata si majoritatea indicatorilor economici. Chiar daca din perspectiva exportului am stat bine si am reusit sa recuperam putin din handicapul lui 2009, ceilalti indicatori nu au inregistrat imbunatatiri. In ceea ce priveste demografia firmelor, cred ca ne aflam in aceeasi situatie de declin din 2009; chiar daca au fost inregistrate firme noi, numarul acestora nu a reusit sa recupereze declinul inregistrat in anul 2009, cand s-au inregistrat peste 133.000 de suspendari de activitate", a spus Barta.

El a aratat ca 2010 a reprezentat un an al repozitionarii afacerilor, majoritatea intreprinzatorilor cautand alternative noi de imbunatatire a indicatorilor economici prin renuntarea la acele activitati care nu erau profitabile sau prin incercari de reducere a costurilor. Din punct de vedere al productivitatii, Barta considera ca nu au avut loc modificari semnificative, IMM-urile fiind inca mult in urma in ceea ce priveste productivitatea muncii la nivel de angajat.

"Toate acestea se datoreaza unui cumul de factori, plecand de la instabilitatea legislativa si imposibilitatea de a realiza predictii pe baza unui plan de afaceri. Aici putem mentiona doar modificarea TVA sau schimbarile din punct de vedere al fiscalitatii in general. Pe de alta parte, gradul de inovatie in randul IMM-urilor este foarte scazut. Multe initiative antreprenoriale au esuat si datorita slabei pregatiri a celor care conduc o afacere", a aratat Barta.

Fundatia Post-Privatizare (FPP) a realizat Raportul Anual al Sectorului IMM din Romania - editia 2010, care va fi lansat marti la conferinta Mediafax Talks about SMEs. Raportul reprezinta o radiografie a situatiei intreprinderilor mici si mijlocii in anul 2009, incluzand, de asemenea, concluzii si recomandari pe baza acesteia.

Potrivit raportului, 133.000 de IMM-uri si-au suspendat activitatea in 2009, in timp 116.000 de noi firme au fost infiintate. Cele mai multe firme care au fost inchise au fost din domeniul serviciilor de intermediere imobiliara, constructiile, industrie si servicii de administrare si sprijin, comert.

Se mai remarca, de asemenea, o diminuare severa a rolului IMM-urilor in crearea de locuri de munca in anul 2009, ca urmare a scaderii cu 11,3% a numarul mediu anual de angajati in acest sector la 31 decembrie 2009, fata de anul anterior. Astfel, la sfarsitul anului 2009 numarul mediu anual de salariati in sectorul IMM era de 2,6 milioane de persoane, fata de 2,95 milioane in anul 2008, ceea ce inseamna pierderea a 333.273 locuri de munca.

Citeste si:

Sectorul IMM-urilor a inregistrat un recul in 2009 si in ceea ce priveste cifra de afaceri, care a scazut cu 12%, fata de 2008, intreprinderile mijlocii fiind cele mai afectate, in conditiile in care au raportat afaceri cu 17% mai mici.

Mai mult, volumul valoric al comertului exterior derulat de sectorul IMM a scazut in 2009 fata de 2008, atat pentru exporturi, cat si pentru importuri. Peste o treime, respectiv 35,4% din volumul total al exporturilor din Romania in anul 2009, a fost realizat de sectorul IMM, ponderea specifica a acestuia fiind in crestere fata de anul 2008.

In ceea ce priveste evolutia sectorului IMM-urilor din acest an, reprezentantul Fundatiei Post-Privatizare spune ca este foarte greu de anticipat, apreciind insa ca firmele mici si mijlocii vor avea in continuare probleme de finantare.

"Din punctul meu de vedere, cred ca vom ajunge sa avem o crestere economica de-abia din a doua jumatate a anului, iar efectele acestei cresteri, cumulate pe tot anul, vor ajunge undeva la 0,5%. Multe din intreprinderile care au supravietuit au in continuare probleme in ceea ce priveste finantarea pe termen scurt, iar lipsa creditarii pune mari probleme acestora", a afirmat Barta, precizand ca ar trebui sa existe cateva programe care sa sustina initiativele antreprenoriale, coordonate de o singura institutie.

Pe de alta parte, sectorul are nevoie de programe de educatie antreprenoriala care sa dezvolte abilitatile necesare pentru ca antrenorii sa gandeasca pe termen lung si in mod sustenabil, dar si de predictibilitate fiscala.

Creata in 1996 de Comisia Europeana, FPP este o organizatie apolitica si non-profit care sustine intreprinderile mici si mijlocii si start-up-urile, prin proiecte si programe de educatie antreprenoriala, dezvoltare a mediului de afaceri si responsabilitate sociala in afaceri.