Modificarea termenilor de impozitare pentru companii, luata in calcul de Guvern, ar putea afecta activitatea ONG-urilor din Romania. Pentru multe dintre organizatiile non-profit, sponsorizarile obtinute de la firme reprezinta cea mai importanta sursa de finantare, insa daca modificarile Codului Fiscal vor fi aprobate, bugetele atrase vor scadea considerabil. Despre cum afecteaza Revolutia Fiscala activitatea ONG-urile, dar si despre ce solutii vor gasi acestea pentru atragerea veniturilor, am stat de vorba cu Anca Banita, unul dintre fondatori si manager de comunicare la “Let`s Do It, Romania!" si Andrei Cosuleanu, board member "Let's Do It, Romania!".

Prin Legea Sponsorizarii, statul roman a permis firmelor care au profit sa poata directiona o parte din impozitul pe profit datorat statului catre ONG-uri. Mai exact, companiile pot directiona 20% din impozitul pe profit datorat statului catre cauze sociale, prin sponsorizari. Microintreprinderile care nu platesc impozit pe profit, ci pe cifra de afaceri, nu pot beneficia de aceasta facilitate.

Anul trecut, Ordonanta 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maxima a cifrei de afaceri care defineste microintreprinderile a fost crescuta de la 100.000 de euro la 500.000 de euro, a redus dramatic numarul de societati comerciale care beneficiaza de aceasta facilitate fiscala. Au fost afectate aproape 50.000 din firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimari facute de Asociatia pentru Relatii Comunitare.

La finalul lui 2017, ministrul de Finante de la acea vreme a anuntat modificarea impozitarii firmelor cu cifra de afaceri pana la un milion. Aceasta schimbare reduce considerabil numarul firmelor care puteau folosi facilitatea acordata de stat de a directiona o parte din impozitul pe profit catre cauze sociale, prin sponsorizari.

Bugete mai mici cu 25% pentru ONG, din cauza Revolutiei Fiscale

Concret, in cazul "Let's Do It, Romania!", peste 95% din veniturile organizatiei provin de la companiile private, insa daca modificarile propuse de guvernanti la Codul Fiscal vor fi aprobate, bugetele atrase vor scadea cu 25%.

"Intr-adevar, o parte semnificativa din veniturile ONG-urilor provin ca urmare a acestei legi (legea sponsorizarii - n.r.). Veniturile "Let’s Do It, Romania!" sunt in proportie de peste 95% de la companii private, asadar bugetele atrase vor scadea in proportie de 25%, pe care vom incerca sa le acoperim din parteneriatele cu companii multinationale", a declarat Andrei Cosuleanu, pentru wall-street.ro.

La nivel national, impactul nu este unul mare. La nivel local, acolo unde exista o echipa locala "Let’s Do It, Romania!" in fiecare judet, impactul este unul semnificativ, mai ales daca luam in calcul organizarea Zilei de Curatenie Nationala, acolo unde o parte din buget vine din sponsorizari ale unor companii locale. Vom continua fundraising-ul, dar ne va fi mai greu, pentru ca numarul posibil de donatori este mai mic

Andrei Cosuleanu

Ca sa acopere deficitul de bani, cei de la "Let's Do It, Romania!" vor incerca sa apeleze la donatori individuali si, in paralel, se vor concentra pe dezvoltarea unor parteneriate cheie cu companii mari din sectorul privat.

O alta provocare pentru ONG-uri este si, asa-numita, Legea Plesoianu, care prevede ca organizatiile non-profit sa publice de doua ori pe an un raport detaliat al veniturilor si cheltuielilor, care sa cuprinda si datele de identificare ale fiecarui donator si suma donata.

"Statul doreste o colectare cat mai mare a banilor in bugetul de stat. O astfel de lege va diminua impactul real pe care ONG-urile il au in Romania. Cu ajutorul sprijinului primit prin legea sposorizarii, "Let’s Do It, Romania!" a mobilizat peste 1,4 milione de voluntari, a educat direct si indirect peste 700 000 elevi, a renovat scoli, gradinite, modernizat parcuri si spitale - sunt cateva dintre rezultatele noastre din acesti 8 ani care arata un impact real pe care l-am avut", a precizat Anca Banita.

Daca va fi adoptata, aceasta lege va afecta organizarea Zilei de Curatenie Nationala, unul dintre cele mai importante proiecte ale ONG-ului. "In cei 8 ani de activitate, "Let’s Do It, Romania!" nu a avut nici o sustinere financiara din partea autoritatilor nationale. Cu toate acestea, am asigurat saci si manusi pentru un numar de peste 1500 primarii din toata tara. Daca o astfel de masura va fi adoptata, vom merge catre primarii cu solicitarea de a asigura resursele pentru cel mai mare eveniment de voluntariat din Romania – Ziua de Curatenie Nationala", a completat aceasta.

Citeste si: ONG-urile, lovite din plin de legea Plesoianu si Revolutia Fiscala: 80% din companii nu mai pot redirectiona 20% din impozitul pe profit

1.400.000 de voluntari in cinci zile de Curatenie Nationala

"Let's Do It, Romania!" este unul dintre cele mai cunoscute ONG-uri din Romania, cel mai important proiect al lor fiind "Curatenia Nationala", care a adunat din 2010 si pana in prezent peste 1.400.000 de voluntari in doar cinci zile de proiect. In total, au fost stranse peste 300.000 de kilograme de deseuri.

"Pentru ca vorbim de un proiect de mare amploare, a avut si are o contributie importanta in a pune problema deseurilor pe agenda publica. Mentalitatile se schimba in ani si e nevoie de multe actiuni de constientizare pentru ca oamenii sa inteleaga ca locul deseurilor nu este in natura sau in locurile publice, dar am facut niste pasi semnificativi pana acum", a declarat Anca Banita.

Buna parte din deseuri sunt reciclate, iar procentul creste de la an la an. Daca in 2010 procentul de reciclare a fost de 16%, acesta a crescut la 26% in 2011, 30% in 2012 si 47% in 2013, potrivit datelor furnizate de organizatie.

Este un efort impresionant sa reusesti sa atragi atat de multi voluntari in proiectele ONG-urile, insa, in ani de practica, "Let's Do, It, Romania!" a gasit reteta care functioneaza.

"Am plecat de la prieteni si familie, care au dat apoi vestea mai departe. Am continuat cu retelele sociale, unde suntem prezenti inca de la inceput si am lucrat mult la reteaua nationala - colegii nostri din fiecare judet care ne ajuta in organizarea evenimentelor nationale de curatenie si nu numai. Avem alaturi parteneri media importanti, iar asta ne-a conferit credibilitate si vizibilitate la nivel national. Totodata, am organizat multe evenimente dedicate comunitatilor, asa cum a fost Let`s Bike It! - cartare pe biciclete, unde iubitorii de biking si natura ne-au ajutat sa facem Harta Deseurilor. In ceea ce priveste relatia cu mediul corporate, am reusit sa construim relatii durabile in timp, plecand de la 0, fara conexiuni in companii", a explicat reprezentantul ONG-ului.

Principalele realizari in 2017. Planuri pentru 2018

In 2017, "Let's Do It, Romania!" a pus bazele mai multor proiecte care au inceput sa prinda contur. Unul dintre ele este "Let`s Share & Care!", centrul de minerit urban care promoveaza conceptul de economie circulara.

"Proiectul cuprinde o directie sociala - colectam resurse (haine, jucarii, rechizite) de la companii cu care sustinem apoi educatia in medii defavorizate. Rezultatele dupa primul an sunt foarte bune - am colectat peste 26 tone de donatii, iar 850 de copii si familiile acestora din 5 judete (Dambovita, Ialomita, Ilfov, Prahova si Calarasi) au beneficiat de resursele colectate. Exista si o directie de business - un atelier de reconditionare a resurselor pe care ne propunem sa il lansam anul acesta", a explicat Anca Banita.

Un alt proiect care s-a dezvoltat tot in 2017 a fost "Let`s Do It, Danube!", desfasurat in judetele dunarene, care s-a extins la nivel national sub numele "Let`s Get Green!".

"Este prima competitie nationala dedicata unitatilor de invatamant, cu scopul de a promova un comportament responsabil fata de mediu. Timp de 7 luni, intreaga comunitate construita in jurul scolilor, de la elevi la parinti si profesori, este implicata in actiuni precum: activitati de formare pentru profesori, care vor sustine, mai departe, cursuri de educatie ecologica, pentru elevi; activitati de educare pentru parinti; campanie de colectare selectiva acasa; actiuni de voluntariat in comunitate. Premiul I in valoare de 15.000 de euro, va consta intr-o transformare completa a scolii castigatoare, in functie de nevoile acesteia. De asemenea, vor fi acordate doua premii II, in valoare de 10.000 de euro fiecare, trei premii III, in valoare de 7.500 euro fiecare si trei mentiuni, in valoare de 2.250 euro fiecare", a spus aceasta.

520 de scoli s-au inscris in competitie, iar valoarea totala a premiilor este de 64.250 euro.

Un alt proiect este "Let`s Do It, Corporate!" si este dedicat angajatilor din companii. 2.500 de voluntari au fost implicati in actiuni corporate cu impact social pentru 600 de beneficiari.

In 2018, "Let's Do It, Romania!" pregateste o noua Zi de Curatenie Nationala care va fi, totodata, si o Zi de Curatenie Globala.

Ce inseamna sa lansezi in Romania un proiect precum "Let's Do It, Romania!"?

"Let's Do It, Romania!" a luat nastere in 2009. Fondatorilor nu le-a fost deloc usor. "Ne-am lovit de foarte mult scepticism, de neincrederea ca un astfel de proiect poate fi un succes si in Romania, iar marea provocare a fost sa convingem actori importanti din diversele sectoare ale societatii sa ni se alature. O alta mare provocare, care ramane de actualitate si astazi este atragerea resurselor necesare pentru proiecte de o asemenea anvergura, precum si pentru a asigura sustenabilitatea asociatiei. Este nevoie de multa sustinere din partea mediului corporate, dar si din partea autoritatilor centrale si locale si media pentru a duce povestea "Let`s Do It, Romania!" mai departe", a explicat Anca Banita.

In urma cu aproape 10 ani, romanii nu erau familiarizati cu conceptul de "voluntariat", insa, in timp, au invatat sa se dedice cauzelor sociale si sa se implice in comunitate.

"Daca in 2009 a face voluntariat nu era o activitate atat de comuna, putem spune ca lucrurile merg intr-o directie pozitiva: exista acum foarte multe oportunitati de voluntariat si multi oameni care isi doresc sa contribuie la cauze in care cred. Iar a fi un cetatean implicat in problemele comunitatii incepe, usor, usor sa fie ceva normal, cel putin pentru o parte din romani", a adaugat aceasta..

Si nu doar cetatenii au inteles cat de important este voluntariatul si implicarea in proiectele ONG-urilor, ci si statul roman a fost si este receptiv la actiunile organizatiilor non-profit.

Am gasit deschidere din partea statului roman inca de la inceput, iar asta ne-a incurajat sa continuam. De-a lungul timpului, am colaborat cu principalele Ministere: Ministerul Mediului, care a mobilizat institutiile din subordine pentru Ziua de Curatenie Nationala, Ministerul Educatiei, care a transmis mesajul nostru mai departe catre inspectorate si scoli, Ministerul Transporturilor, Jandarmeria Romana, Apele Romane

Anca Banita

Cum transforma digitalizarea munca ONG-urilor?

"Let's Do It, Romania!" a fost pionier pe zona de voluntariat digital in 2015, atunci cand a lansat aplicatia de mobil "Let`s Do It, Romania!". Cu ajutorul aplicatiei, cetatenii pot raporta zone cu deseuri din cateva click-uri, pentru ca, mai departe, acestea sa fie transformate in sesizari oficiale care autoritatile locale responsabile. Cu ajutorul voluntarilor implicati, peste 700 de zone sunt acum curatate in toata Romania.

"Folosim tool-uri digitale si in comunicarea interna - avem Asana ca tool de project management si Slack pentru comunicarile punctuale in echipa", a adaugat Anca.

Sursa foto: Facebook / Let's Do It, Romania!

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri