“Toate aceste lucruri duc la blocarea accesului clientilor la finantare, deoarece implica riscuri si costuri suplimentare si impiedica astfel dezvoltarea pietei de leasing. O componenta a riscului este tranferata si catre clientii noi”, a declarat Bogdan Speteanu (foto).

El a explicat ca paradoxal, pentru activele nerecuperate, Codul Fiscal prevede plata TVA. Astfel, pe langa faptul ca firma de leasing are o pierdere destul de mare in gestiune deoarece nu reuseste sa recupereze bunul de la rau platnic, in plus trebuie platit si TVA-ul aferent.

Durata medie de recuperare a unui activ poate dura mai putin de o luna, daca firma are concursul clientului, insa de cele mai multe ori aceasta perioada depaseste si sase luni, potrivit sefului BCR Leasing, deoarece companiile intampina dificultati la identificarea si gasirea bunului.

De aceea, pentru firmele de leasing o simplificare a procedurilor legale ar reprezenta un pas inainte, inclusiv o colaborare mai buna cu Politia. "Simpla plangerea a noastra in care demonstram ca un contract este reziliat pe motiv de neplata si ca acel client nu raspunde la solicitarea noastra de a inapoia bunul, nu este indeajuns pentru introducerea clientului in baza de date si pentru urmarire".

Vizavi de recuperarea autoturismelor, seful BCR Leasing afirma ca au fost si situatii in care autoritatile de Germania sau Italia au notificat compania ca au gasit bunul acolo, iar uneori chiar s-a reusit si reinmatricularea lui.

Potrivit legislatiei romanesti, atata timp cat cheile si talonul sunt date utilizatorului refuzul inapoierii bunului nu se considera furt, ci cel mult un abuz de incredere, iar recuperarea se poate face doar cu ajutorul executorilor, dupa un ordin judecatoresc.

Ce ar putea revigora piata de leasing?

Citeste si:

"O mare parte din finantarile noi se concentreaza catre productie si mai putin catre autoturisme sau alte bunuri personale. De aceea, ma astept la orevenire in special in sectorul echipamentelor. Noi suntem printre cei optimisti si ne asteptam sa avem o crestere pe total piata de 15% in acest an. sunt insa si voci in piata care vorbesc de o stagnare la nivelul anului 2010", a declarat Bogdan Speteanu.

In anul 2010, companiile de leasing au finantat active in valoare totala de 1.121 milioane euro. O pondere de 21% (238 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 16% (171 milioane euro) sectorul imobiliar si 63% (712 milioane euro) sectorul transporturilor. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 64% din total, urmat de sectorul companiilor captive, cu 22%, si de sectorul companiilor independente cu 14%.

"Si pe partea de camioane vedem o revenire, iar din punctul nostru de vedere camioanele se incadreaza in ciclul de produictie pentru transportatori. O revenire era absolut normala pentru ca au crescut exporturile si in general mare parte din marfuri sunt transportate pe cale rutiera. Aceste cifre bune care se vad in exporturi se traduc intr-o crestere a cererii piata transportatorilor", a adaugat el.

Daca anul trecut valoarea finantarilor acordate de companie a scazut de 8 ori la 18 milioane de euro, in primul trimestru din acest an BCR Leasing a finantat deja bunuri in valoare de 12 milioane de euro, din care o pondere de 50% reprezinta echipamente si 50% sunt bunuri auto. El a explicat ca evolutia buna finanatrilor a fost sustinuta si de revirimentul economic din ultimele doua trimestre.

"Odata cu revenirea economica ne asteptam ca si leasingul sa creasca, mai mult decat economia, pentru ca am vazut ca atunci cand economia scade leasingul scade si mai abrupt. Ne asteptam sa fie o crestere sustenabila, iar recuperarea fata de anii precedenti se va situa la 10-20% pe an la nivel de piata. Pentru BCR leasing ne propunem cresteri mai ambitioase decat piata avand in vedere ca anul trecut ne-am concentrat mai mult pe factorii interni, pe eficientizare, pe optimizari", afirma directorul general al BCR Leasing.

Piata romaneasca de leasing a scazut anul trecut cu 14%, la 1,1 miliarde euro, in functie de valoarea bunurilor finantate, continuand astfel declinul inregistrat cu un an in urma cand companiile de leasing au finantat cu 73% mai ptuni bunuri comparativ cu 2008, de 1,3 miliarde de euro.