BNR s-a angajat sa realizeze studii de impact si dezbateri publice cu privire la eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit, iar un prim pas a fost facut marti, cand banca centrala a organizat un seminar pe tema consecintelor juridice ale modificarilor aduse la Legea 193/2000.

Initiativa Bancii Nationale a debutat insa cu stangul. Pe lista invitatiilor figurau guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, si Ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, care ar fi trebuit sa deschida lucrarile. Acestia in schimb au absentat nemotivat, ceea ce arata faptul ca aceste comisioane abuzive reprezinta un subiect sensibil pentru comunitatea bancara, avocati si debitori.

Pivniceru nu a mai venit la BNR pentru a vorbi despre clauze abuzive

Pivniceru nu a mai venit la BNR pentru a vorbi despre clauze abuzive

Bancile au de pierdut milioane de euro, avocatii onorarii de sute de mii de euro, iar puterea milioane de voturi necesare schimbarii Constitutiei in a doua parte a anului.

De altfel, amanarea aprobarii articolului din Codul de procedura civila s-a produs la solicitarea expresa a misiunii Fondului Monetar International, care a motivat ca nu exista un studiu de impact asupra sistemului bancar. O astfel de conditionalitate a mai fost introdusa in scrisorile de intentie din anul 2010, cand institutiile internationale au cerut modificarea OUG 50, care obliga bancile sa realizeze modificari retroactive la transparentizarea costurilor din contractele de creditare.

In absenta lui Isarescu si Pivniceru, viceguvernatorul BNR, Bogdan Olteanu, a incercat sa raspunda intrebarilor cu privire la una dintre cele mai mari provocari ale sistemului bancar romanesc din ultimii ani. El a afirmat ca BNR nu protejeaza institutiile de credit sau pe actionarii acestora, iar pentru banca centrala este extrem de important ca banii din care se iau imprumuturi sa fie dati inapoi, nu pentru a plati actionarii, ci pentru a restitui depozitele.

Olteanu: Rolul BNR este ca debitorii sa-si plateasca creditele

Olteanu: Rolul BNR este ca debitorii sa-si plateasca creditele

“Tinta BNR tine de specificul activitatii bancare, pentru ca banii pentru creditare vin in special de la deponenti. Exista 3,8 milioane persoane fizice debitori ai bancilor si 17,1 miliarde euro depozite ale acestora. Rolul BNR este de a proteja deponentii”, a declarat Olteanu. “O clauza abuziva nu trebuie sa fie intr-un contract, insa legea trebuie sa stabileasca daca clauza este abuziva”.

Citeste si:

Directorul directiei juridice din BNR, Alexandru Paunescu, a precizat ca procesele dintre banci si clienti au aparut pentru ca institutiile de credit au vandut „pe gratis imprumuturi desi existau dubii asupra garantiilor, iar clientii nu au citit clauzele contractuale, dand dovada de superficialitate”.

Clientii au 40 de banci de unde pot alege, nu exista o situatie asemanatoare precum in cazul furnizorilor de apa sau gaze. De asemenea, ar trebui imbunatatita tehnica de realizare a contractelor de credit pentru a disparea pasajele evazive pe care clientii sa nu le inteleaga. Creditarea nu este o chestiune oculta, ci exprimarea vointei a doua parti care au inteles ceea ce au semnat”, a adaugat Paunescu.

Potrivit Casei de Avocatura Coltuc, BCR, Volksbank, Piraeus Bank, Bancpost, OTP Bank, Banca Transilvania si UniCredit Tiriac Bank au fost implicate in peste 3.000 de procese cu clientii in perioada 2010-2012, din care 1.200 de cauze au fost castigate irevocabil de debitori.

Mii de procese cu bancherii: cate sunt castigate irevocabil PLUS bancile cu cele mai multe actiuni

Mii de procese cu bancherii: cate sunt castigate irevocabil PLUS...

Situatia bancilor din Romania a fost cel mai bine ilustrata de catre Serban Toader, senior partner la KPMG, care a precizat ca institutiile de credit au fost afectate la nivel de imagine si reputatie, iar comunicarea cu clientii a scazut.

Toader, KPMG: Bancile, afectate la nivel de imagine si reputatie

Toader, KPMG: Bancile, afectate la nivel de imagine si reputatie

“A fi conducator de banca in aceasta perioada e dificil si nu mi-as dori. Bancherii se confrunta cu reglementari mai stricte, clientii isi doresc servicii cat mai bune si ieftine, actionarii vor profituri, iar creditorii isi doresc banii inapoi. Iar toate astea se intampla intr-o economie care inca este in recesiune”, a adaugat Toader.