Oricit de mica ar fi, o datorie neachitata creeaza probleme cu efecte dintre cele mai neasteptate. V-ati inchipuit ca pentru un fleac de 7.200 de lei, rest de plata dupa rambursarea unui credit bancar, Biroul de Credit, aceasta Inchizitie a domeniului bancar, va listeaza “rau platnic” si o alta banca refuza sa va dea un imprumut? Asta pentru ca sistemul informatic al Biroului de Credit inregistreaza asa-numitele debite fara sa tina cont de marimea acestora si, astfel, sanctioneaza cu aceeasi masura un rau platnic de anvergura si un client nevinovat, a remarcat analistul financiar Matei Paun.

Bucuresteanca Mariana Dima a pierdut trei zile incercind sa-si “curete” dosarul de la Biroul de Credit de efectele nefaste ale unui rest de plata, despre care nu a stiut nimic. Ea a incercat sa cumpere prin credit dintr-o mare retea de magazine si s-a lovit de refuzul ofiterului de credit al bancii care dadea imprumutul. “La inceputul saptaminii am hotarit sa cumparam ceva in rate. Am pregatit toata documentatia solicitata de banca agreata de magazin, care ne dadea creditul: copie dupa cartea de munca, adeverinte de salariu. Cind am depus dosarul complet, banca ne verificase la Biroul de Credit si ni s-a spus ca avem o problema, sa merg sa o rezolv. Singurul credit luat de noi, in urma cu un an si jumatate, fusese insa achitat integral in noiembrie. Am luat totusi legatura cu banca respectiva si am aflat ca mai aveam 7.200 de lei de achitat. Am platit, banca a notificat Biroul de Credit si acum aparem si eu, si sotul meu fara grad de risc in listele primite de banci. Cred insa ca ar trebui ca Biroul de Credit sau bancile sa faca o triere, sa fie mai atenti cu clientii aflati in asemenea situatii. E ridicol sa nu poti primi un credit pentru un fleac de 7.000 de lei”, spune Dima.

Biroul de Credit inregistreaza orice restanta

“Oricare ar fi suma datorata, Biroul de Credit inregistreaza restantele, astfel incit verdictul e acelasi pentru un client cu o datorie de 100.000 de euro sau pentru altul care are un debit de 20 de centi. Nu toate bancile blocheaza acordarea unui credit daca un client are o intirziere sau nu a achitat un rest nesemnificativ. Sigur, e sfatuit sa-si rezolve situatia de la Biroul de Credit, pentru binele lui, insa banca trebuie sa analizeze fiecare caz in parte”, ne-a declarat Corneliu Cojocaru, director in Banca Comerciala Romana (BCR).

“Procedurile bancilor sint clare si cer ca fiecarui client sa i se spuna precis care este situatia extrasului de cont. Noi trimitem prin posta aceste extrase de cont, banca notifica in termen de 20 de zile de la ultima rata. Daca un client nu-si plateste un rest, oricit de mic ar fi el, automat banca inregistreaza restanta dupa 30 de zile si ea este raportata la Biroul de Credit”, ne-a declarat Traian Traicu, oficial al Bancii Romane de Dezvoltare (BRD) - Groupe Societe Generale.

Nicolae Cinteza: “Ma linistesc daca vad cifra zero la sold”

“Clientii care au sume infime in conturi, diferente de acestea de achitat, e bine sa stie ca trebuie sa le plateasca, altfel ajung automat pe listele negre ale Biroului de Credit. Daca tocmai am terminat ratele de plata la un credit, este, iata, mai prudent, sa ma uit pe extrasul de cont si sa ma linistesc doar daca vad cifra zero la sold. In cazul in care exista un debit, oricit de nesemnificativ ar fi el, trebuie sa ma duc sa-l platesc”, a spus Nicolae Cinteza, directorul general pentru supraveghere din Banca Nationala a Romaniei (BNR).

Clientul ar trebui sa aiba acces la dosar

“Biroul de Credit e doar la inceput, e vorba de un sistem de programare rigid construit. De altfel, persoanele fizice n-au “rating”, scoruri care arata riscul de neplata, ca marile firme sau ca alte tari ale lumii. In Statele Unite, sistemul ii permite unei banci sa vada exact datoria pe care o ai si astfel poate analiza ce decizie sa ia daca ai o restanta de 20 de centi.

Ar trebui ca toti clientii bancilor sa aiba acces la propriul dosar de la Biroul de Credit, eventual contra unei taxe. Te-ar scuti si de situatii neplacute, ca sa stii cum stai, pentru ca nu este normal sa afli stirea in fata unui ghiseu. De ce bancile au dreptul sa afle date despre comportamentul tau de client bancar si tu nu ai acest drept? Apoi trebuie sa fie puse la punct proceduri clar explicate de rezolvare a contestatiilor”, ne-a spus analistul financiar Matei Paun.

Elvetienii nu vor politie a creditelor

In Romania, Biroul de Credit a aparut la presiunea bancilor care s-au vazut asaltate de clienti pe masura ce au inceput sa crediteze persoane fizice. Nu s-a facut insa o dezbatere publica suficienta care sa impuna si glasul societatii civile, pentru ca informatiile vehiculate prin banci au totusi un caracter strict confidential. In Europa, doar Polonia si Cehia au infiintat institutii de monitorizare a creditelor similare celei romanesti. Rusia pregateste cadrul legal pentru aparitia unui birou de credit in viitorul apropiat. “Elvetienii au respins proiectul infiintarii unui birou de credite ca urmare a protestului organizatiilor nonguvernamentale. Acestea au considerat ca se atinge dreptul persoanelor la confidentialitate. Oriunde in lume, trebuie avut grija cine are acces la aceste informatii cu un pronuntat caracter personal, astfel incit sa nu devina publice”, a spus analistul financiar Ovidiu Chiorean.

Seful Biroului de Credit nu putut fi insa contactat pentru a comenta situatia, iar analistii institutiei erau intr-o sedinta care nu a putut fi tulburata.