In primul semestru din 2007, piata romaneasca de leasing inregistrase o valoare a bunurilor finantate de 2,17 miliarde de euro, insa cresterea fusese mult mai accentuata, de 46% fata de intervalul similar din anul anterior.

Piata romaneasca de leasing ar putea creste cu 20% la 6 miliarde euro in acest an intr-un scenariu pesimit, ca efect al stagnarii finantarilor pe segmentul de leasig imobiliar si al impactului pe care il are introducerea taxei de poluare, a declarat secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu (foto).

"Leasingul imobiliar cel putin stagneaza. Doua sau trei societati au anuntat deja ca nu mai finanteaza zona imobiliara", a precizat secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din România (ALB), Adriana Ahciarliu, care a adaugat ca, in prezent, mai sunt numai sase sau sapte companii care practica si leasing imobiliar.

Jucatorii din piata se asteptau, de altfel, la o incetinire a cresterii in acest an, sub efectul conjugat al majorarii semnificative a dobanzilor la finantarile companiilor de leasing, care genereaza scumpirea finantarilor pentru clienti, si al introducerii taxei de poluare din 1 iulie, care schimba structura pietei finantarilor auto in favoarea masinilor second-hand, mai ieftine decat cele noi.

Astfel, potrivit studiilor efectuate de ALB, piata de leasing a fost in primul semestru de 2,94 miliarde euro, din care o parte de 5,4% a fost acoperita de societati neafiliate la ALB sau ASLR.

Societatile membre ale ALB au finantat active totale in valoare de 2,69 miliarde euro (92% din piata), in timp ce companiile din ASLR au finantat active totale in valoare de 76,37 milioane euro (2,6% din piata).

Numarul total al contractelor de leasing incheiate de membrii ALB si ASLR in prima jumatate a acestui an s-a ridicat la 86.026, din care ALB a raportat 82.746 contracte, iar ASLR restul de 3.280.

Sectorul transporturilor a continuat sa cantareasca cel mai greu
in portofoliul finantarilor prin leasing, cu o pondere de 70% (1,944 miliarde euro) in primul semestru.

Finantarile de echipamente cu scop industrial au ajuns la aproape un sfert (23%) din piata, cu o valoare de 629,8 milioane euro, in timp ce finantarile pe segmentul imobiliar au avut o pondere de 7% (189,15 milioane euro).

In prima jumatate a anului trecut, tabloul pietei leasingului nu era mult diferit, finantarile din sectorul transporturilor avand o pondere de 71%, finantarile pentru echipamente - 22%, iar finantarile sectorului imobiliar - 7%.

Citeste si:

In ceea ce priveste sectorul transporturilor, autoturismele detin o cota de piata de 53%, vehiculele comerciale grele - 31%, vehiculele comerciale usoare - 14%, iar alte tipuri de vehicule reprezinta 2% din total.

Mai mult de jumatate (56%) din finantarile de echipamente au fost realizate in primul semestru in domeniul constructiilor, in timp ce doar 9% din acest segment a fost reprezentat de finantari de achizitii de echipamente in sectorul industrial (industria metalurgica, alimentara si de prelucrare a lemnului).

Finantarile de achizitii de echipament petrolier au generat 7% din afacerile de leasing in prima jumatate a acestui an, in timp ce segmentul echipamentelor medicale a contribuit cu 3%, echipamente IT si sofware - tot cu 3%, aceeasi pondere fiind raportata si pentru echipamente agricole.

Finantarea sectorului imobiliar a fost dominata in primul semestru de categoria cladirilor industriale si comerciale, cu o pondere de 38%, si de cea a spatiilor de birouri clasa A, B si C, cu 21%.

Finantarea terenurilor a cantarit doar 6% pe acest segment, in timp ce restul de 35% a reprezentat finantari pentru hoteluri, sectorul rezidential si al blocurilor de locuinte.

Companiile au atras cea mai mare parte (91%) din finantarile de leasing in primul semestru, in timp ce segmentul de retail a avut o pondere de 8%, iar sectorul public a captat doar 1% din finantari.

Dupa durata contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de trei sau patru ani (28%), urmata de cea de patru sau cinci ani (28%) si de durata peste cinci ani (22%), restul reprezentand finantari pe unul, doi sau trei ani.

In prima jumatate a acestui an, leasingul financiar a continuat sa reprezinte principala directie de derulare a contractelor de leasing, atingand nivelul de 99% din totalul activelor finantate, restul de 1% fiind reprezentat de leasingul operational.

Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 66% din total, urmat de sectorul companiilor independente, cu 18%, si de sectorul companiilor captive, cu 16%.