"Este de asteptat ca aceste costuri suplimentare sa se reflecte ulterior in primele de asigurare, dar, in acest moment, este foarte greu de precizat un procent", a declarat pentru NewsIn directorul adjunct al departamentului de daune al EuroIns Romania, Ileana Ladaru.

Ea a subliniat ca introducerea constatului amiabil implica unele cheltuieli legate de tiparirea si distribuirea constatului amiabil, dar si unele costuri generate de angajarea suplimentara de personal specializat in cadrul departamentelor de dauna, control si antifrauda.

Reprezentantul EuroIns Romania a amintit si de costuri legate de pregatirea personalului asiguratorilor, ca urmare a introducerii acestei masuri.

Seful biroului de asigurari auto de la Generali Asigurari, Radu Ionescu, spune ca este probabil ca tarifele RCA sa creasca daca asiguratorii "vor detecta pentru accidentele RCA care se preteaza constatarii amiabile alte motive de crestere a daunalitatii decat cele obisnuite, ca de exemplu cresterea continua a costurilor de reparatie".

"Cele mai importante costuri in implementarea constatului amiabil sunt constituite de introducerea unui sistem informatic performant si a unei baze de date de asigurari si daune centralizata, care sa functioneze in timp real", a precizat Ionescu.

El a mentionat ca societatea Generali Asigurari este pregatita inca de anul trecut pentru a introduce constatul amiabil, luand masurile necesare in ceea ce priveste infrastructura IT, procedurile, know-how -ul sau instruirea personalului ce se ocupa de daune.

Dumitru Ceraceanu, specialist al pietei de asigurari, considera ca societatile de asigurari ar putea justifica o oarecare majorare a tarifelor RCA prin aceste costuri cu constatul amiabil.

"Cele mai mari costuri sunt cele de formare a angajatilor si apoi sunt cele cu tiparirea formularelor", a spus Ceraceanu.

Razvan Ieremia, director de daune in cadrul companiei Astra Asigurari, subliniaza ca introducerea constatului amiabil implica, pe langa costurile de instruire a personalului, si costuri de logistica si cu comunicatiile.

In afara de aceste costuri, unii asiguratori argumenteaza ca primele de asigurare cresc de multe ori din cauza unor influente din afara sistemului de asigurari, cum ar fi preturile pieselor de schimb, tarifele de manopera sau preturile materialelor pentru reparatii.

Constatul amiabil pentru accidentele rutiere usoare, care se aplica de la 1 iulie, presupune ca soferii implicati in avarierea masinilor sa-si rezolve problemele legate de daune prin intelegere reciproca si prin intermediul societatilor de asigurarea unde au incheiat polite.