"Clasele de business generatoare de pierderi sunt, in mod evident, Casco si RCA, care au inregistrat rate combinate extrem de ridicate. Marjele de profitabilitate ale altor clase, istoric vorbind, profitabile, precum accidente persoane sau property (bunuri si cladiri n.r.) s-au redus drastic, urmare a tentatiei de a creste volumul portofoliului format din aceste tipuri de asigurari, cu intentia de a compensa cat se poate de mult din pierderile pe auto", a mentionat Constantinescu, la un eveniment organizat de Media Xprimm.

El sustine ca rata combinata a daunalitatii pe segmentul de asigurari generale din Romania a fost de 127% in 2008, fata de 96% in Bulgaria. Astfel, asiguratorii platesc despagubiri de 127 de lei la 100 lei prime brute subscrise pe segmentul de asigurari generale, potrivit NewsIn.

In ce priveste rezultatul tehnic, Constantinescu a amintit ca firmele de asigurari au intregistrat pierderi mai mari de la an la an. Astfel, in 2008 pierderile inregistrate din activitatea de subscriere s-au ridicat la 236 milioane euro, in 2007 la 115 milioane euro, in 2006 la 75 milioane euro, in 2005 inregistrandu-se un rezultat negativ de 30 milioane euro.

"Discutam, astazi, asadar, despre un moment cu adevarat dificil pentru piata asigurarilor, in contextul in care, spre deosebire de ceea ce s-a intamplat pana in 2008, evolutia defavorabila a profitabilitatii devine mult mai vizibila in contextul ingustarii oportunitatilor de crestere a volumului de afaceri", a mai spus Constantinescu.

El a explicat ca, pe o piata cu afaceri in stagnare sau chiar in scadere, lipsa surplusului de venituri nu mai permite rostogolirea datoriilor cu despagubirile.

"Altfel spus, acoperirea datoriilor inregistrate in trecut din surplusul de venituri curente - ceea ce in termeni tehnici se numeste cash flow underwriting - nu mai este posibila. Pentru unele societati, acoperirea artificiala a pierderilor din surse interne nu mai este posibila", a adaugat el.

Constantinescu sustine ca sursele de finantare externa - respectiv capitalizarea prin infuzii de capital - au ajuns la niveluri care nu pot fi mentinute.

El a adaugat ca restabilirea echilibrelor financiare impune reactia imediata a asiguratorilor in doua sensuri. Pe de o parte, acestia trebuie sa aiba un control mult mai atent al cheltuielilor cu despagubirile, iar pe de alta parte sa coreleze mult mai riguros tarifele cu riscurile asumate, care ar insemna o cresterea a primelor de asigurari auto si in special RCA.

Seful UNSAR a adaugat ca majoritatea celorlalte instrumente alternative de control al daunalitatii, precum fransiza sau sistemul bonus-malus - nu au avut decat efecte marginale.

Ponderea veniturilor din asigurari auto (Casco, RCA) in totalul primelor subscrise din asigurari generale a crescut progresiv, pana la aproximativ 77% in 2009, de la 67% in 2006.