"Chiar daca economia Romaniei isi va reveni, pentru piata noastra va mai dura pana ce oamenii isi vor relua comportamentul de dinainte de criza, atat la nivelul consumului, cat si la cel al economisirii", a precizat Coman intr-un comunicat transmis duminica de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), citat de NewsIn.

Ea a adaugat ca piata asigurarilor de viata va intra in perioada de recuperare, dupa scaderea inregistrata in 2009, spre sfarsitul acestui an, dar cu efecte vizibile incepand din 2011.

La randul sau, presedintele UNSAR, Cristian Constantinescu considera ca 2010 nu va aduce un volum semnificativ de "new business" asiguratorilor.

"Pana cand nu vom vedea o schimbare mult mai clara a strategiilor de subscriere, evolutia segmentului auto, care detine o pondere de peste 60% din subscrierile industriei de asigurari, va accentua, in continuare, deficitele asiguratorilor din activitatea de baza, avand in vedere ca, in Romania, frecventa daunelor este de cateva ori mai mare decat in alte tari europene, iar controlul daunalitatii se afla inca la un nivel limitat", a precizat Constantinescu.

El a adaugat ca suprapunerea peste aceasta tendinta a celei de scadere a volumului de activitate "poate incurca teribil de mult socotelile celor care inca practica subscrierea pe cash-flow".

"Pentru acestia, este obligatoriu ca 2010 sa fie anul regandirii strategiilor de business", a mai spus el.

Analistul economic Dragos Cabat sustine ca "anul 2010 va continua tendintele negative din 2009, intrucat economia Romaniei depinde puternic de piata de export din Uniunea Europeana".

In conditiile in care recesiunea in Uniune se prelungeste, este de asteptat ca si criza din Romania sa nu se sfarseasca inainte de cel de-al treilea trimestru, in varianta optimista, sau chiar in ultimul trimestru al anului in curs, cosidera Cabat.

Frauda in asigurari au luat amploare in Romania pe fondul crizei


Frauda si incercarile de frauda in asigurari au luat amploare in Romania pe fondul crizei, motiv pentru care asiguratorii au alocat resurse importante umane si financiare pentru a tine fenomenul sub control, se mai arata in comunicatul UNSAR.

"In perioada 2008-2009, asigurarile Casco, in special cele aferente contractelor de leasing, au fost motorul de crestere a fraudei in asigurari auto. Incidenta simularilor de accidente auto si a ciocnirilor intentionate a crescut semnificativ, 'stimulata' de mediul economic ostil".

Doar in primele trei luni din acest an, unul dintre asiguratorii importanti pe piata auto a refuzat la plata 43 de dosare de dauna (unul pe Carte Verde, 12 pe Casco si 30 pe RCA), dovedite ca frauda. Valoarea totala a daunelor solicitate depasea 400.000 lei, se mai arata in comunicat.

Potrivit UNSAR, o alta companie cu un volum semnificativ pe segmentul auto, a respins, in aceeasi perioada, dosare de dauna in valoare totala de 500.000 lei.

Daunele au fost respinse in urma unor expertize privind avarierea intentionata a unor masini asigurate la sume mai mari decat cele practicate in prezent pe piata second hand. Pentru o parte din aceste dosare de daune respinse, compania detine acte de la Politie, care a constatat ca autovehiculele 'vinovate' nu au fost implicate in accident, se mai arata in comunicat.

In anul 2009, o companie care detine o pondere importanta in piata de asigurari a identificat si prevenit de la plata despagubiri necuvenite, ca urmare a savarsirii unor fraude sau acte de neglijenta, in valoare de peste 8,5 milioane lei.

Amploarea fraudelor in asigurari si pierderile suferite de companii prin cererei frauduloase de despagubiri este greu de cuantificat, spun asiguratorii. Este aproape imposibil de realizat o statistica exacta a fraudelor, deoarece acestea nu sunt suficient cunoscute, identificate si descoperite.

De regula, fraudele in asigurari sunt incluse si se regasesc in valoarea despagubirilor platite de societate pentru riscurile asigurate produse. Acestea sunt acoperite, de cele mai multe ori, de aparenta realitate si legalitate a constatarii daunelor si plata despagubirilor.

Frauda creste costurile daunelor, iar acest lucru produce efecte in lant conducand la majorarea preturilor produselor de asigurare si la scaderea competitivitatii asiguratorilor.

In final, cel care are de suferit este asiguratul, pentru ca este obligat sa plateasca prime de asigurari mai mari pentru compensarea pierderilor.