Statul la cozi ramane optiunea numarul unu a romanilor pentru plata facturilor. Achitarea datoriilor in mod traditional necesita mult timp si multe drumuri, insa nu presupune costuri suplimentare si prezinta elementul de siguranta pe care platile electronice nu il ofera. In cazul platilor unor sume fixe lunare sau variabile prin intermediul unui cont deschis la o banca, comisioanele practicate sunt minime.

Pentru plati din cont „ordonate“ bancii, prima banca din sistem, BCR, afiseaza de pilda comisioane doar de 21.000 de lei vechi pentru plati sub 500.000 de lei, 36.000 lei vechi pentru sume de pana la cinci milioane de lei, si 66.000 de lei pentru sume de pana la 500 de milioane lei vechi, avantajul acestora fiind ca permit plata catre aproape toate regiile autonome sau companiile private si chiar plati neregulate.

Platile facturilor si abonamentelor la ATM-uri se efectueaza gratis, insa raman grevate de diverse dezavantaje.

Plata facturilor catre utilitati, a ratelor sau a chiriilor prin intermediul conturilor bancare presupune doar o cerere initiala din partea clientului bancii respective, alimentarea unui cont, fie el cont de card, fie cont curent, si comisioane minime.

Doar cateva mii de facturi sunt platite pe parcursul unui an prin intermediul automatelor bancare (ATM-uri), sustine Sergiu Cone, analist al pietei de carduri si director al No-cash.ro. Romanilor le este greu sa plateasca facturile prin intermediul ATM-urilor, direct cu cardul, intrucat nu sunt obisnuiti cu sistemul electronic, dar si pentru ca nu toate bancile ofera astfel de servicii clientilor, spune Cone.

„In plus, exista banci mari ale caror automate bancare nu permit, cel putin deocamdata, plata facturilor prin card“, spune Cone.

Citeste si:

Plata facturilor la ATM-uri ramane, totodata, deschisa doar anumitor operatori sau utilitati, care difera de la banca la banca. De pilda, daca in cazul BCR facturile pentru Apa Nova sau Electrica pot fi efectuate prin intermediul contului de card, la automatele bancare ale BRD Societe Generale pot fi platite doar facturile catre RomTelecom, Connex-Vodafone sau Orange. In cazul BancPost, lista creste fata de BRD, insa doar cu Cosmorom. A treia banca din sistem dupa marimea retelei de carduri, Raiffeisen Bank nu permite, deocamdata, plata facturilor prin ATM, insa specialistii bancii lucreaza deja la proiectul de adaptare a automatelor bancare pentru acceptarea de astfel de plati.

Bancile prefera, totodata, sa faciliteze platile prin card la comercianti, intrucat comisioanele percepute retailerilor sunt in medie destul de mari, de 3% din tranzactii in medie, in vreme ce cumparatorii nu platesc comision spune Cone. Tranzactiile efectuate cu cardul la comercianti sunt destul de mari, in timp ce plata utilitatilor prin card are un volum mic si aduce comisioane negociate cu regiile autonome sau operatorii de cablu sau telefonie destul de mici. „Ar trebui ca bancile sa realizeze un forum in care sa decida ca trebuie sa accepte plati de la toti operatorii. Insa aceasta ar presupune o serie de mofidificari aduse ATM-urilor pentru acceptarea platii. Exista, totodata, o serie de probleme de compatibilitate intre sisteme“, sustine presedintele Institutului Bancar Roman, Petru Rares. „Neincrederea populatiei in platile electronice nu este total nejustificata. Exista probleme pana si cu ordinele de plata efectuate prin intermediul bancilor, care se intampla sa nu ajunga la destinatie“, explica Rares.

„S-au primit reclamatii din partea mai multor banci cu privire la ordinele de plata care nu au ajuns la destinatie, iar unii clienti s-au trezit, de pilda, cu penalitati mari din partea Fiscului, dupa ani de zile, din aceasta cauza. Exista cateva mii de cazuri in care banii trimisi prin ordine de plata nu au ajuns la administratia fiscala“, sustine Rares.

Cum putem plati factura cu cardul

Dupa introducerea cardului in ATM si tastarea codului personal (PIN) se aleg operatiunile pe card in lei, dupa care apare o lista de optiuni. Se selecteaza rubrica „transfer“ si se deschide o lista de optiuni de transfer, printre care transferuri catre companiile mentionate. Se selecteaza operatorul dorit, dupa care se tasteaza suma mentionata pe factura telefonica si se valideaza operatiunea. Dupa cateva secunde se elibereaza chitanta in care sunt mentionate tipul si suma transferului (aceasta atesta efectuarea platii).