In timp ce consumatorii se bucura urmarind scaderea preturilor la televizoarele flat-screen cu ecran mare, producatorii incearca sa-si dea seama care standard de afisaj va deveni dominant - liquid crystal sau plasma.

Odata cu scaderea preturilor, cererea a crescut in principalul segment al pietei televizoarelor - ecranele flat din gama 40-44 inch - iar analistii estimeaza ca producatorii de afisaje liquid crystal (LCD) vor castiga probabil teren pe o piata dominata de afisasele cu plasma (PDP).
"Producatorii de afisaje cu plasma vor face tot posibilul pentru a reduce costurile si a-si mentine pozitia, insa producatorii de LCD-uri investesc agresiv in crearea de afisaje mai mari si ar trebui sa reuseasca sa atraga o buna cota de piata, cel putin pentru segmentul 40 inch", a declarat Hisakazu Torii, analist la firma de studiere a pietei DesplaySearch.

Companii precum Matsushita Electric Industrial si LG Electronics prefera sa utilizeze afisase cu plasma in televizoarele cu diagonale de 40 inch si mai mari, deoarece acestea sunt mai usor de produs in masa la dimensiuni mai mari, oferind afisajului cu plasma un avantaj de cost fata de LCD-uri. Televizoarele LCD dureaza mai mult decat cele cu plasma dar nu sunt la fel de luminoase, in timp ce afisajele cu plasma au un unghi de vizualizare mai larg insa consuma mai multa energie.

Insa si preturile pentru televizoarele LCD cu ecran mare vor scadea semnificativ in acest an, deoarece producerea in masa le permite producatorilor sa isi reduca propriile costuri. In 2005, pretul unui LCD panel de 40-inch a scazut cu 36%, fata de 31% cat a scazut pretul ecranelor cu plasma. DispplaySearch se asteapta ca preturile sa scada intr-un ritm similar si in acest an, adica cu aproximativ 25%.

O companie care vinde ambele standarde, Samsung Electronics, in prezent are stabilite preturile pentru televizoarele cu plasma de 42-inch la aproximativ 2.600$ si pentru cele LCD de 40-inch la mai putin de 2.800$.

DisplaySearch estimeaza ca televizoarele LCD vor atinge 50% din piata afisajelor flat 40-44 inch pana in 2009, comparativ cu 6% in 2005, in timp ce cota de piata a afisajelor cu plasma va scadea la 49% in 2009, fata de 71% in 2005. Insa piata se schimba rapid, producatorii urmarind ecrane mai mari si tehnologii mai bune.

In cursa tehnologica, producatorii investesc in afisajul organic light emitting diode (OLED), vazut ca o promitatoare tehnologie de urmatoarea generatie. Ecranele OLED produc imagini mai luminoase, raspund mai rapid si consuma mai putina energie. Producatorii se asteapta ca afisajele OLED sa inlocuiasca LCD-urile in telefoanele mobile incepand cu anul viitor si eventual sa concureze cu LCD si plasma pentru piata de monitoare si televizoare. DisplaySearch estimeaza ca piata globala OLED va creste la 5.1 miliarde $ in 2009, fata de 518 milioane $ anul trecut.