Vanzarile din T4 2012 au fost foarte bune. Toate sectoarele monitorizate au avut evolutii pozitive comparativ cu T4 2011. Totusi, la nivelul intregului an rezultatele au fost mixte printre pietele monitorizate de TEMAX® Romania. Performante pozitive s-au remarcat in cazul sectoarele foto, telecom, IT si electronice, in timp ce electrocasnicele mici si cele mari au avut de suferit si s-au situat sub anul trecut.

Foto: 2012 – entuziasm pentru D-SLR-uri

Sectorul foto este cel care a performat cel mai bine in anul 2012. Cu o crestere de aproximativ 11% de la an la an, piata a atins o valoare de 49 milioane euro in 2012. Piata camerelor foto digitale este si una dintre pietele cu cea mai mare pondere a campaniilor promotionale. Aceste campanii au marcat sezonalitatea pietei, aducand valoare extra pe piata in T2 si T4 2012.

Vanzarile din T4 au fost cu 25% mai bune decat cele de anul trecut, insumand 16 milioane de euro. Aproape 7 milioane de euro din acesta valoare vine de la segmentul de D-SLR care a inregistrat rate de crestere de doua cifre in T4 2012.

Vanzarile lunii noiembrie au fost foarte bune pentru piata de camere foto digitale. Camerele compacte au avut o performanta mai buna in noiembrie 2012 decat in decembrie 2012, in timp ce pentru D-SLR-uri vanzarile din ambele luni au adus valori similare.

Telecomunicatii: Smartphone-urile au asigurat succesul sectorului telecom

Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a crescut semnificativ, cu 23.7%, in cel de-al patrulea trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insumand 75 milioane de euro.

Chiar daca telefoanele mobile inca domina piata in termeni de volum, acestea pierd teren de la luna la luna. Segmentul aducator de valoare este cel al smartphone-urilor, asigurand succesul pietei de telecom cu o prezenta in toate clasele de pret importante si un portofoliu larg de dispozitive cu ecran tactil si camera cu > 5MP. Segmentul de smartphone-uri a crescut cel mai mult la sfarsitul anului datorita campaniilor de tipul Black Friday si a cumparaturilor de Craciun. Anul 2012 a inregistrat un plus de 9% comparativ cu anul anterior.

IT: Tabletele media au fost starul sectorului IT

In cel de-al patrulea trimestru al lui 2012 piata de IT a inregistrat o crestere de 11% comparativ cu ultimul trimestru din 2011, ajungand la o valoare de 150 milioane de euro. Rezultatele campaniilor Black Friday le-au depasit pe cele ale traditionalului sezon de Craciun. Promotiile cu cel mai mare impact au fost cele pentru tablete, urmate de cele pentru periferice (mausi, tastaturi si camere web) si computere portabile. Anul 2012 a inregistrat o crestere de aproape 4% comparativ cu 2011.

Electronice: 2012 – un an pozitiv pentru sectorul de electronice

Marcand un an bun, ultimele evolutii din cadrul pietei de electronice au impulsionat si mai mult imaginea pozitiva a sectorului. In T4 2012, vanzarile de electronice au crescut cu aproximativ 10%, ajungand la 116 milioane de euro. Acesta crestere a fost generata de evolutiile pozitive ale vanzarilor cu televizoare cu ecran plat, in timp ce restul produselor electronice au inregistrat rate de crestere negative. Cererea pentru televizoare cu ecran plat a fost in decembrie 2012 similara cu cea din decembrie 2011. Luna noiembrie 2012 a fost cea care, prin campaniile de tip Black Friday, a adus valoare extra. In ceea ce priveste aceasta categorie, vanzarile din saptamana marcata de Black Friday au reprezentat 68% dintr-o luna obisnuita, precum octombrie.

Citeste si:

Anul 2012 s-a incheiat intr-o nota optimista, cu 5% crestere fata de anul trecut pentru piata de electronice. Contributia totala a acestui sector la piata bunurilor de folosinta indelungata a fost de 296 milioane de euro in 2012.

Electrocasnice mici: Evolutie pozitiva in T4 2012

Sectorul electrocasnicelor mici a inregistrat o rata de crestere de 4% in T4 2012 comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. Ele au incheiat anul 2012 cu o valoare totala de 106 milioane de euro. In cadrul sectorului toate categoriile au avut evolutii pozitive in acest trimestru fata de T4 2011, mai putin pietele de friteuze, storcatoare de fructe si legume si masini de facut paine, care au scazut semnificativ.

Piata de aspiratoare este inca cea mai importanta in cadrul sectorului electrocasnicelor mici, inregistrand performante bune pentru segmentele de aspiratoare cu sac si aspiratoare fara sac, dar rate de scadere de doua cifre pentru aspiratoarele cu/fara sac si pentru cele de tipul wet and dry. Si in cadrul categoriei aparatelor pentru prepararea mancarii, evolutiile au fost mixte, produse precum blenderele de mana si robotii de bucatarie au inregistrat performante pozitive, in timp ce celelalte produse au scazut in T4 2012.

Filtrele de cafea si espressoarele continua pe un trend ascendent, inregistrand una dintre cele mai mari rate de crestere din cadrul sectorului, +18% in T4 2012, fata de T4 2011. Cresterea vanzarilor a fost impulsionata de segmentul espressoarelor, remarcandu-se in special cele full-automate. Vanzarile au fost peste valoarea de anul trecut si pentru produsele de aparatele pentru coafarea parului.

Electrocasnice mari: Ultimul trimestru din 2012 arata o revenire

In ultimul trimestru din 2012, sectorul electrocasnicelor mari a inregistrat pentru prima data in acest an o crestere a vanzarilor, 1.6% peste T4 2011. Totusi, performanta anuala este cu aproape 6% sub cea inregistrata anul trecut, ceea ce inseamna 310 milioane de euro. La fel ca si in celelalte trimestre, evolutiile din cadrul sectorului sunt mixte. Pe de-o parte sunt pietele mici si in crestere precum cuptoarele, plitele, masinile de spalat vase si urcatoarele de rufe care au inregistrat rate de crestere de 30-40% in T4 2012. Pe de alta parte, sunt pietele mari precum frigidere, masini de spalat rufe si aragazuri care inregistreaza usoare scaderi, dar cu un impact major asupra performantei de ansamblu a sectorului.

Produsele incorporabile sunt cele care impulsioneaza piata electrocasnicelor mari, devenind din ce in ce mai atragatoare pentru consumatori si cu previziuni foarte bune pentru anii urmatori. In timp ce aceasta categorie a crescut cu 34% in T4 2012, achizitiile de electrocasnice mari de sine statatoare pierd teren (-2%). Segmentele de nisa precum frigiderele de tipul Side by Side sau masinile de spalat rufe Wash and Dry reprezinta 1% din respectivele piete.

Piata de imprimante ši multifunctionale: Valoarea imprimantelor creste

Piata de imprimante si multifunctionale continua sa fie stabila si in ultimul trimestru a lui 2012, ajungand la valoarea de 10 milioane de euro si o stagnare de 0.2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate ca imprimantele de tipul inkjet au inregistrat rate de crestere pozitive, intregul segment al multifunctionalelor si imprimantelor ink continua pe un trend descendent. Produsele de tipul laser au echilibrat dinamica sectorului. Promotiile din Black Friday au avut succes in special pentru imprimantele de tipul inkjet, urmate de multifunctionalele laser. Anul 2012 a inregistrat o usoara scadere de aproape 1% fata de 2011.