11 echipe formate din peste 100 de programatori, web designeri si specialisti in marketing au lucrat, timp de 48 de ore, la realizarea unor aplicatii pentru cea de-a doua editie de la Cluj a "NASA Space Apps Challenge”, concurs care s-a desfasurat in peste 200 de orase din lume si care este recunoscut drept cel mai mare ”hackathon” de pe mapamond, potrivit News.ro.

Concurentii au avut doar doua zile la dispozitie pentru a transforma o idee intr-un prototip incadrat in cinci mari teme propuse de NASA: ”Noi si Pamantul”, ”Planetary Blues”, ”Atentie! Pericol”, ”Cartierul nostru ecologic” si ”Imagineaza&Creeaza!”.

”La aceasta editie am avut peste o suta de persoane inscrise numai la Cluj. Au fost 11 echipe care au realizat aplicatii pe teme precum Dictionarul Pamantului, Pamantul, planeta noastra, Cand alunecarile de teren se intampla, Unde este apa?, Unde este rasaritul?, Traieste inteligent, dar si o tema care in vedere industria aeronautica. Am avut aplicatii care ajuta la descoperirea persoanelor blocate in urma unor fenomene naturale, aplicatii care ajuta in domeniul agricol, aplicatii de alerta pentru fenomene naturale, am avut o echipa care a realizat o aplicatie care evalueaza eficienta celulelor fotovoltaice si multe altele. Cele trei echipe propuse pentru competitia globala vor intra intr-o competitie cu aplicatii alese din celelalte peste 200 de orase in care acest hackathon se desfasoara. Apoi, juriul NASA va alege cateva echipe care vor participa la o expeditie NASA, la Cape Canaveral”, a declarat Cristian Dascalu, organizator al evenimentului.

El a precizat ca astfel de evenimente, care implica zeci de mii de pasionati si specialisti, au in primul rand rolul de a face comunitatea mai deschisa la ideea de transformare a ideilor in solutii concrete.

”Sunt evenimente care isi doresc sa ii faca pe oameni sa gandeasca pro activ si sa nu ramana blocati la o idee, ci sa faca o echipa cu care sa lucreze. E o munca de doua zile si este greu sa faci ceva cu care sa se intample ceva important, dar noi am observat ca in acest an am avut mai multi participanti care au aratat un interes crescut fata de aceasta idee”, a mai spus Dascalu.

La finalul competitiei, trei echipe au fost desemnate pentru a reprezenta Clujul in competitia globala.

Aplicatie care ajuta la salvarea persoanelor din zonele afectate de alunecari de teren

Una dintre ele este echipa lui Aurelian, care a realizat un prototip de aplicatie care permite o interventie mai eficienta in cazul unor alunecari de teren.

”Noi am venit cu o aplicatie mobila care monitorizeaza evenimentele de alunecari de teren de pe tot globul, folosind datele NASA. In momentul in care utilizatorul aplicatiei se afla intr-o zona de pericol din punctul de vedere al alunecarilor de teren, va primi o notificare pe telefon. Daca opresti notificarea in 10 secunde, asta inseamna ca esti constient si nu esti in pericol. Ai si optiunea de a semnala faptul ca esti ranit. Daca utilizatorul nu este ranit, va putea ajuta persoanele ranite deoarece ii va vedea pe o harta pe cei care trebuie salvati si unde sunt acestia. Aplicatia emite doua sunete: unul pe care il fac si oamenii si unul foarte scurt si ascutit, pentru cainii de salvare. De asemenea, daca utilizatorul este foarte aproape de zona in care sunt alunecarile de teren, va primi notificarea in cazul in care vrea sa dea o mana de ajutor”, a spus Aurelian Cotuna.

Citeste si:

Aurelian, care este si fondatorul unui start-up IT cu sediul la Cluj, spune ca indiferent de ce se va intampla la competitia globala, el este hotarat sa continue dezvoltarea aplicatiei.

”Este o solutie care vrea sa optimizeze modul in care in astfel de situatii se salveaza vieti. Aplicatia foloseste datele pentru alunecarile de teren, dar poate fi folosita pentru orice cataclism, atat natural cat si antropic. Este un proiect foarte drag noua, un proiect cu care vrem sa ajutam lumea si sa provocam o schimbare in lume cu ajutorul tehnologiei mobile”, a mai spus Aurelian.

Soft care permite utilizarea mai eficienta a energiei fotovoltaice

A doua echipa castigatoare a fost cea a lui Balzs Ionut, care, alaturi de alti doi colegi, a realizat aplicatia ”Icarus”. Ionut este inginer software de mai bine de sapte ani, iar la ”NASA Space Apps Challenge” a realizat un soft care permite utilizarea mai eficienta a energiei fotovoltaice.

”Am vrut sa facem o aplicatie destinata omului obisnuit care vrea sa inteleaga ce poate face folosind panourile solare, dar si pentru ca acesta sa isi monitorizeze consumul. Partea de monitorizare este foarte utila si in proiectele NASA, pentru ca ei lucreaza in medii in care panourile solare sunt singura sursa de energie, iar cu aplicatia noastra vor stii cata energie au la dispozitie astfel incat sa isi planifice intreaga zi. Aplicatia este disponibila atat pentru mobil cat si pentru PC. Aplicatia are un modul de istoric, in care foloseste date din ultimii ani pentru a putea da informatii legate de cata energie solara se poate obtine intr-o anumita zona aleasa de utilizator. Al doilea mod este de prognoza si ii permite utilizatorului sa stie cata energie solara ar putea obtine in functie de prognoza meteo din perioada urmatoare”, a explicat Ionut.

Aplicatie pentru micii fermieri

Cea de-a treia aplicatia aleasa pentru a concura in competitia globala a fost realizata de membrii echipei ”Space Cats” si este adresata micilor fermieri.

”Isi propune sa ajute micii fermieri, pe care sa ii anunte din timp cu privire la fenomenele meteo care ar putea dauna culturilor lor. Ne propunem sa ii ajutam sa isi pastreze cat mai mult din recolta, in conditiile in care vremea pune uneori probleme. Alertarea se face printr-un sistem in care oamenii se inregistreaza online in aplicatie si pot fi alertati prin mail sau prin sms cu privire la eventualele pericole. In principiu, varianta prin mail va contine si sfaturi ingineresti care sa ii ajute pe oameni sa reactioneze corect atunci cand sunt probleme”, a precizat Robin Molnar.

La editia din acest an a ”NASA Space Apps Challenge” au fost inscrisi peste 15.000 de participanti din 161 de tari care au realizat aproximativ 1.300 de aplicatii in cele 48 de ore avute la dispozitie.

Faza globala a competitiei va avea loc in luna iunie si se va desfasura online.

Sursa foto: NASA/Shutterstock.com