Google Inc. a ajuns la un acord de preluare cu firma de publicitate online DoubleClick Inc., aceasta fiind cea mai costisitoare achizitie a liderului cautarilor online. Google va plati 3,1 miliarde de dolari cash pentru achizitionarea DoubleClick, dublu fata de cele 1,65 miliarde de dolari platiti pentru preluarea site-ului de gazduire online a fisierelor video YouTube.

Preluarea DoubleClick urmeaza sa fie finalizata pana la finalul acestui an dupa ce va primi acceptul autoritatilor concurentiale din SUA, potrivit informatiilor puse la dispozitie de catre Google. DoubleClick, care are aproximativ 1.200 de angajati, va deveni o divizie de sine statoare in cadrul Google.

DoubleClick ofera o platforma de cumparare si comercializare a spatiilor de publicitate online, precum si intrumente de analiza prin care advertiserii pot analiza rezultatele campaniilor dezvoltate pe Internet. Oficialii Google au precizat ca membrii retelei proprii AdSense vor beneficia de serviciile oferite de DoubleClick iar clientii companiei preluate vor putea de asemenea sa foloseasca serviciile specializate dezvoltate deja de Google.

Google va deveni prin preluarea DoubleClick liderul absolut al industriei publicitatii online. Google obtine deja venituri considerabil mai mari decat rivalii sai din plasarea mesajelor publicitare sub forma de text, iar preluarea DoubleClick ii va aduce o cota importanta si pe segmentul publicitatii online sub forma de bannere si videoclipuri (display-ads).

“Am realizat ca segmental de display-ads este mult mai mare decat am crezut initial”, a declarat directorul executiv al Google, Eric Schmidt. “Ne-am schimbat strategia”, a adaugat acesta. Piata gloabala a publicitatii online a crescut cu 36% anul trecut potrivit Merrill Lynch & Co., atingand o valoare de 28,8 miliarde de dolari conform Bloomberg. Anunturile publicitare contextuale legate de cautarea pe Internet au totalizat aproximativ 34% din totalul pietei, in timp ce segmentul de display-ads a avut o cota de 34%.

Analistii preconizeaza insa ca segmentul de display-ads va creste in urmatorii ani, existand chiar posibilitatea ca acesta sa depaseasca reclamele sub forma de text. Un alt motiv care a determinat Google sa plateasca 3,1 miliarde de dolari pentru DoubleClick este reprezentat de interesul fata de compania specializata in publicitatea online manifestat de rivalii Google, Yahoo, AOL si mai ales Microsoft – care s-a aflat pana in ultimul moment in cursa de preluare.

Citeste si:

Google isi surclaseaza deja rivalii fara drept de apel in ceea ce priveste veniturile obtinute din publicitatea online, aceasta fiind si principala sursa de venit pentru compania americana (aproximativ 98% din veniturile Google vin din publicitatea online). Astfel, preluarea DoubleClick poate fi interpretata si ca o afacere realizata doar pentru a nu lasa rivalii sai sa isi intareasca pozitia pe piata de profil.

Oficialii Google au mentionat ca interesul lor fata de DoubleClick dateaza de o perioada mai indelungata si ca posibilitatea preluarii companiei specializata in publicitatea online de catre competitorii Google nu a reprezentat un argument in finalizarea tranzactiei.

Nu de aceeasi parere este si Don Dodge, director de dezvoltare in cadrul Microsoft. Acesta a argumentat intr-o insemnare pe blogul personal ca Google ar fi putut sa preia DoubleClick in urma cu doi ani cand compania a fost preluata, impreuna cu alte divizii inrudite, de fondul privat de investitii Hellman & Friedman pentru mai putin de un miliard de dolari. Fondul de investitii a vandut ulterior doua divizii pentru 525 de milioane de dolari, incasand pentru afacerea principala 3,1 miliarde, cu 50% mai mult decat spera fondul de investitii, potrivit unei surse apropiate tranzactiei.

Tranzactia incheiata de Google va scoate in prim-plan si compania AQuantive, specializata de asemenea in publicitatea online, acesta putand sa devina noua tinta de preluare a gigantilor online. Ca si DoubleClick, AQuantive ofera servicii de plasare si de masurare a rezultatelor campaniilor de publicitate online derulate de advertiseri. Cotatiile AQuantive au crescut cu 5,96% pana la valoarea de 30,22 dolari, capitalizarea bursiera a companiei fiind de 2,24 miliarde de dolari.

Preluarea DoubleClick nu a influentat pozitiv cotatiile Google, actiunile companiei inchizand sedinta de tranzactionarea la bursa Nasdaq in scadere cu 0,12% pana la 465, 74 dolari, cotatie care da companiei o valoare de piata de 145,19 miliarde de dolari. Microsoft si Yahoo au incheiat ziua bursiera in stagnare.