Misterioasa intrare a gigantului Google pe urmele Apple a fost pusa pe seama dezvoltarii unui nou prototip de telefon mobil care ar putea aparea pe piata in cel mult un an. Noul smartphone ar beneficia de suport publicitar si aplicatii ale puternicului brand Google.

Zvonurile aparitiei unui smartphone Google au fost alimentate de un articol aparut in cotidianul Wall Street Journal, in care se specifica ca echipa Google ar purta deja discutii cu diversi operatori de telefonie mobila. Pana acum, T-Mobile si Verizon Wireless au fost contactati de Google in acest sens, specifica cotidianul american.

Compania a investit “sute de milioane de dolari” in acest proiect, se mai arata in articolul mentionat. Noul telefon va incorpora publicitate in aplicatiile Google care, desi sunt incluse pe anumite telefoane mobile, vor fi extinse terminalului Gphone.

“Ce e interesant la publicitatea pe telefoanele mobile este dubla lor profitabilitate fata de publicitatea clasica prin telefon, datorita personalizarii acesteia”, sustine Eric Schmidt, presedintele Google.

De altfel, raportul arata ca in spatele acestui proiect Gphone sta, de fapt, obiectivul principal al companiei de a castiga o cota cat mai mare din piata de publicitate mobila. Utilizatorii Gphone vor avea la dispozitie arhicunoscutul motor de cautare Google, Gmail, tehnologia WiFi, hartile Google Maps, sistemul GPS si camera foto.

In timp ce popularul Apple iPhone se bazeaza pe vanzarile intiale ridicate datorita pretului unitar cuprins intre 499 si 599 de dolari, Google isi va colecta veniturile din mai multe canale publicitare, sustine Wall Street Journal.

Oficialii Google nu au oferit nici o informatie solida referitor la posibilitatea aparitiei unui telefon mobil multimedia Google, dar au confirmat ca lucreaza la dezvoltarea unor servicii compatibile cu telefoanele mobile, purtand discutii cu operatorii americani in acest sens.

Zvonurile au luat nastere odata cu speculatiile lobby-ului Google pe langa Comisia Federala de Comunicatii a Statelor Unite privind licitarea spectrului de 700MHz, in cadrul careia Google ar fi solicitat castigatorilor redistribuirea accesului wireless altor competitori, cum este si cazul companiei.

Mai mult, piata serviciilor de cautare web si a aplicatiilor pentru telefoane mobile este in continua crestere, devenind astrfel evident faptul ca Google este foarte interesat de acest segment. Totusi, este posibil ca Google sa isi doreasca, in primul rand, doar parteneriate cu operatorii de telefonie mobila, urmarind doar impunerea sa ca brand pe telefoanele mobile aflate in retelele respective.

Si totusi Wall Street Journal insista ca Google detine deja prototipul hardware al viitorului Gphone.

"Utilizatorii si partenerii nostri solicita motorul de cautare si aplicatiile Google pe telefoanele mobile, compania lucrand intens la indeplinirea acestor cerinte", au declarat oficialii Google intr-un mail trimis catre TechNewsWorld. “Avem parteneriate cu producatori, operatori si furnizori de continut din intreaga lume pentru a aduce motorul de cautare si aplicatiile Google utilizatorilor mobili de pretutindeni”.

Interesant in declaratia oficialilor este includerea producatorilor, ceea ce ridica o intrebarea fireasca: este Google interesat de producerea propriului telefon mobil sau lucreaza direct cu acestia pentru a incorpora si mai multe servicii in terminalele mobile deja existente? Sau poate ambele?

Citeste si:

Oricum, chiar daca Google si-ar adjudeca o parte din spectrul de 700 MHz, va dura mult pana isi va construi o infrastructura proprie pentru a oferi suport serviciilor sale. Cea mai buna solutie va fi parteneriatul cu unul din operatorii deja existenti pe piata: AT&T, Sprint, T-Mobile si Verizon.

Reprezentantii AT&T nu au confirmat intentiile Google pe acest subiect, conform declartatiilor purtatorului de cuvant AT&T, Siegel, pentru TechNewsWorld. Siegel a mai precizat ca furnizorul AT&T este interesat de publicitatea suportata de telefoanele mobile, dar ca momentan nu are nimic de anuntat.

O alta oportunitate a Gphone ar fi acoperirea unei nise clare aflata in expansiune. Google si-a demonstrat deja potentialul cu motorul sau de cautare, serviciile Gmail, Google Apps, Google Earth, dominand industria publicitatii online. Google castiga zilnic 40 milioane de dolari (29 milioane de euro) din publicitatea atasata motorului sau de cautare. Ar putea capta atentia unei noi audiente prin lansarea unui smartphone Google?

“In ultimii 10-15 ani s-au facut eforturi considerabile pentru a aduce publicitatea pe telefoanele mobile, insa fara mare success”, a declarat Jeff Kagan, un analist al industriei telecomunicatiilor, pentru TechNewsWorld, adugand ca “nu se stie exact ce va aduce acest serviciu, daca va suporta format publicitar, cum vor reactiona utilizatorii, daca vor trebui sa asculte un mesaj sau sa-l citeasca pentru a putea telefona si cine va fi cu adevarat interesat de aceste lucruri”.

Kagan sustine ca, in caz de success, serviciul va fi popular mai ales in randul adolescentilor, colegiilor si universitatilor, nu neaparat in segmentul celor care isi permit un telefon mobil.

Exista totusi un target: noul Gphone va fi un smartphone care va concura direct cu rivalul sau aflat pe piata, Apple iPhone, putandu-se impune in nisa telefoanelor inteligente la un pret mai scazut decat eticheta iPhone, sub intervalul 499-599 de dolari.

Revenind la publicitatea pe telefon, este greu de crezut ca utilizatorii vor incuraja mesajele publicitare care vor intarzia actul de comunicare in sine, care sta la baza aparitiei generatiei mobile.

“Nu stim cum va arata modelul, publicitatea ar putea fi interactiva in cadrul aplicatiilor Google, cum ar fi motorul de cautare si Gmail”, a precizat Kagan.

In cazul iPhone, de exemplu, apar mesaje orientative care obliga utilizatorul sa faca o alegere. In urma vizionarii unui film pe iPhone, smartphone-ul afiseaza un mesaj care intreaba utilizatorii daca opteaza pentru stergerea acestuia pentru a salva spatiu pe telefon. In mod similar, Google ar putea include mesaje asemanatoare in cadrul aplicatiilor sale. Sa nu uitam ca Google detine si YouTube.

“La inceput, toate aceste mesaje sunt ok, chiar amuzante”, sustine Kagan, referindu-se la solicitarea utilizatorilor de a actiona la mesajele afisate, “dar dupa un timp devin chiar enervante”, conchide Kagan.

Va exista totusi un Gphone? Google a obtinut deja un oarecare succes integrand motorul sau de cautare in cadrul telefoanelor mobile europene, incluzand cateva modele apartinand Vodafone, dar piata americana se dovedeste a fi mult mai rigida, discutiile fiind abia la inceput. Pana atunci, sa speram ca vom asista la nasterea unui nou smartphone, mai accesibil si mai performant decat rivalul sau iPhone.