O victima a acestei crize este Nokia, companie care produce unu din patru telefoane mobile vandute in intreaga lume. Compania se asteapta ca piata mondiala de telefonie mobila sa scada in ultimul trimestru din 2008 si anul viitor, in contextul in care incetinirea cresterii economice micsoreaza cererea consumatorilor de pe pietele international.

Reprezentantii Nokia anticipeaza ca in 2008 vor fi vandute 1,24 miliarde telefoane mobile pe pietele internationale, in scadere fata de estimarile anterioare, de 1,26 miliarde de aparate si au estimat ca volumele de vanzare de telefoane si, in general, piata de telecomunicatii va scadea anul viitor.

"Avertismentul survine dupa ce Qualcomm si Intel au anuntat o deteriorare rapida a cererii de electronice", a spus analistul Tero Kuittinen de la Global Crown Capital.

Cea mai grava criza financiara din ultimii 80 de ani a slabit economiile mondiale, iar statisticile publicate vineri au aratat ca, in zona euro, economia a scazut cu 0,2%, pentru al doilea trimestru consecutiv.

Producatorii de telefoane mobile conduc modificarea indicatorului de criza, deoarece in perioada momentelor dificile este putin probabil ca oamenii sa isi schimbe telefonul, cand cel pe care il detin deja functioneaza bine. Numarul inlocuirilor de telefoane mobile reprezinta 75% din vanzarile totale la nivel global.

Dupa o crestere cu 15% a vanzarilor de telefoane mobile in prima jumatate, cererea s-a depreciat simtitor. Vanzarile de telefoane mobile la nivel global este de asteptat sa scada cu 1% anul viitor, potrivit companiei de cercetare Strategy Analytics. Totodata, analistii de pe Wall Street au prezis un declin abrupt de aproximativ 9% pentru urmatorul an.

Criza nu va afecta in mod egal producatorii de companii. Cei care produc smart phone-uri cu ultimele imbunatatiri, cum ar fi ecran tactil si capacitati bune de Internet, sunt vizate sa reziste cel mai bine furtunii din industrie. Companiile care produc majoritatea profiturilor din telefoane de clasa medie, cele cu caracteristici obisnuite, cum ar fi o camera incorporata, vor trece o perioada grea atragere a clientiilor catre cumparaturi, au declarat analistii industriei.

Producatorii de telefoane mobile s-au mutat in pietele emergente incercand sa raspunda cererii pentru consumatorii la prima cumparare de telefoane mobile, dar si acolo, vanzarile au fost slabe. Analistul Bonny Joy a declarat ca vanzarile in a doua jumate a lui 2008 sunt de asteptat sa creasca la 9%, in scadere fata de 20%, cat era in prima jumatate a anului. Vanzarile in Orientul Mijlociu si Africa vor continua sa creasca cu aproape 20%, dar au scazut substantial in India si China.

Citeste si:

Printre companiile bine pozitionate pentru cutremurul din piete se afla producatorul telefonului BlackBerry, Research In Motion, care saptamana aceasta lanseaza telefonul Storm. Apple, al carui iPhone continua sa se vanda cu rapiditate in intrega lume, este, de asemenea, bine pozitionata. De asemenea, analistii au declarat ca HTC, producatorul telefonului cu sistem de operare Android, G1, va trece cu brio de faza crizei din piata.

Motorola si Sony Ericsson sunt printre companiile care ar putea avea parte de o perioada nefericita, din punct de vedere al vanzarilor.

“Am fost printre primele companii care am somat cu privire la conditiile economice intunecate si am anuntat o restructurare pentru a ne pozitiona pe crestere”, a declarat Aldo Ligouri, purtatorul de cuvant al Sony-Ericsson.
La Motorola, mai mult de jumatate din vanzarile companiei provin din seria de telefoane W-series. Criza din management si reducerile de costuri drastice au impiedicat capacitatile companiei de a dezvolta telefoane ieftine sau telefoane care sa inlocuiasca seria Q, care a inregistrat vanzari slabe.
Purtatorul de cuvant al companiei a declarat, ca firma sa “a abordat planuri agresive pentru a reconstrui si repozitiona afacerea pentru viitor”. Aceasta include mai multe smart phone-uri, cum ar fi telefonul G1, si axarea pe producerea de telefoane pentru America si parti din Asia unde cererea pentru astfel de produse a ramas buna.

Nokia, care are un portofoliu de telefoane mare si diversificat, de la telefoane ieftine la smart phone-uri, este, de asemenea, intr-o pozitie buna, chiar daca smart phone-urile au pierdut teren in fata Apple si RIM. Nokia are marje operationale de aproximativ 20%, mai mult decat dublu fata cel mai apropiat rival din piata. Nokia a anuntat ca se asteapta sa mentina sau sa scada foarte putin cota de piata la nivel global in trimestrul al patrulea, la 38%, din cauza diminuarii vanzarilor.

Producatorii de componente deja au simtit lovitura produsa de criza. Fostul producator de chip-uri al Motorola, Freescale Semiconductor, a decis sa paraseasca divizia de chip-uri pentru telefoane mobile. Texas Instruments a decis si ea sa opreasca producerea de chip-uri de celulare.

Furnizorii de servicii wireless, cum ar fi AT&T si Vodafone, care detin impreuna Verizon Wireles, au fost oarecum izolati de imediata criza deoarece profiturile lor nu se bizuiau pe actualizarea de telefoane ale consumatorilor. “Consumatorii nu vor inceta sa isi foloseasca telefoanele, asadar impactul asupra furnizorilor va fi extrem de mic”, a declarat analistul Charles Golvin.

Totusi, exista unele semne negative pentru furnizori. Sprint Nextel, care s-a confruntat cu probleme inainte ca economia sa se inrautateasca, a anuntat ca este nelinistita de faptul ca abonatii nu vor putea sa isi plateasca facturile.