Clientii trebuie sa astepte o perioada destul de lunga o noua lansare. Prea lunga, recunoaste si Steve Ballmer, CEO al Microsoft.

"Nu putem sa lasam clientii nostri sa astepte atat de mult pentru lucruri ce ar trebui sa aiba un ciclul mult mai scurt", a declarat acesta saptamana trecuta in cadrul Gartner Symposium/IT Expo ce s-a desfasurat in Orlando.

Desi crearea multor produse noi Microsoft dureaza de multa vreme, compania este angajata intr-un ciclul care se va incheia intr-o explozie de mari lansari pana la jumatatea anului viitor. Pa langa noul SQL Server, Microsoft va lansa pe 7 noiembrie si un upgrade important al uneltei sale de dezvoltare Visual Studio. Anul viitor va aduce noi lansari majore pentru Office si Windows.

Insa, aceasta asteptata explozie de noi produse ar putea fi ultimul "big bang" de acest tip pentru Microsoft. Multi se asteapta ca in anii viitori compania sa ofere lansari mai moderate si mai frecvente.

Compania a incercat sa faca unele lansari mai frecvente pentru sistemul de operare server. Windows Server 2003 a debutat in urma cu doi ani, iar, chiar daca destul de modest, upgrade-ul cunoscut ca Windows Server 2003 R2, este programat pentru sfarsitul acestui an. Viitoarea lasare majora, cunoscuta ca Longhorn Server, este programata pentru 2007.

Insa Microsoft a facut lansari mai consistente pentru produsele sale Dynamics small-business, precum Great Plains si Navision.

Analistii sunt de parere ca Microsoft va incerca sa pregateasca piata pentru a accepta notiunile de lansari majore si minore. Daca Microsoft va face pasi mici si se va asigura ca va putea oferi la timp noi seturi de caracteristici, acest lucru i-ar putea fi foarte util.

Insa aceste lansari minore trebuie sa contina destule noi caracteristici pentru a putea fi competitive. In acelasi timp, daca schibarile se vor face mai rapid, acestea trebuie sa fie destul de digerabile astfel incat costurile cu pregatirea si suportul pentru noile software sa nu depaseasca beneficiile.

De ani de zile Microsoft se confrunta cu asa numita problema de "mostenire". Indiferent cat de des isi upgradeaza compania produsele, inca este nevoita sa incurajeze clientii sa adopte noile produse. Chiar daca Microsoft a facut progrese lente in ultimii ani pentru anumite produse ale sale, multi dintre clientii sai au fost si mai inceti cand a fost vorba de upgradare, produse invechite precum Windows NT, Exchange 5.5 si Office 97 fiind inca utilizate in multe companii.

O problema pentru Microsoft o constituia baza sa arhaica de produse instalate, din cauza careia compania nu poate vinde suficient de multe produse noi, este de parere un analist al Gartner.

Chiar si unele companii care sunt mult mai receptive in utilizarea noilor tehnologii, nu vor face imediat tranzitia la Vista sau Longhorn Server.

Un studiu al planurilor managerilor IT din companii, publicat saptamana trecuta de Merrill Lynch, releva faptul ca cele mai multe companii adopta o abordare "astept sa vad" fata de Vista. Din sutele de directori IT intervievati, doua treimi au declarat ca asteapta mai multe informatii inainte de alege sa upgradeze. Doar opt procente au declarat ca intentioneaza sa upgradeze sistemul in 2007, in timp ce 16% au declarat ca prevad o upgradare de abia in 2008. Aproximativ 5% au spus cu nu vor adopta Vista mai devreme de 2009.

Chiar daca unii clienti nu doresc lansari mai frecvente, Microsoft este presat financiar sa lanseze noile software mai repede. Pe langa beneficiile unor noi vanzari, lansarea mai frecventa de software este importanta pentru programul de licentiere Software Assurance al companiei.

Prin acest program, clientii platesc echivalentul unei extra taxe de licentiere cand cumpara un nou produs software. In plus, clientii primesc update-urile ce vor fi lansate in urmatorii trei ani. Microsoft incearca sa transforme acest program intr-un program pe baza de abonament.

Desi programul ar putea avea importanta pentru unele dintre cele mai noi produse Microsoft, ce trec prin schimbari rapide, clientii ar trebui sa ia in considerare experienta lor anterioara cu acest program de licentiere cand vine vorba de evaluarea viitoarelor contracte Software Assurance.

Insa, perioada lunga intre lansari a fost o binefacere pentru competitorii Microsoft, atat open-source cat si rivalii comerciali.

Din 2001, anul cand a debutat Windows XP, Apple a lansat cinci versiuni ale Mac OS X. O alta versiune a sistemului de operare, cunoscuta sub numele Leopard, este planificata pentru sfarsitul anului 2006 sau inceputul anului 2007, cam in aceasi perioada in care este programat si Longhorn. Desigur, Apple nu beneficiaza de baza instalata de software pe 800 milioane de PC-uri a Microsoft.

Insa, perioada mare intre lansari ar putea fi si costisitoare pentru Microsoft data viitoare. In timpul cat Microsoft a pregatit doua versiuni pentru SQL Server, MySQL a produs cinci versiuni, fiecare dintre ele aducand schimbari substantiale. Daca gigantului software ii vor trebui inca cinci ani pentru a pregati viitoarea versiune a SQL Server, se pune intrebartea pana unde ar putea ajunge MySQL?

In multe domenii, Microsoft concureaza impotriva unor companii lower-cost al caror scop este de a avea produse "destul de bune" ca produsele similare ale Microsoft.

O cale prin care Microsoft incearca sa isi recapete vigoarea este prin oferirea de mai multe servicii legate de software-le sale server si desktop. Apoi compania ar putea vinde si distribui update-uri pentru Office si Windows mai rapid, indiferent daca acest lucru se va face pe baza de abonament sau o singura vanzare.

Sursa: www.zdnet.com