Presedintele FiT vorbeste, pentru Wall-Street, despre integrarea PC Garage, cum va fi piata de comert online in 2010, ce achizitii il intereseaza sa mai faca in domeniu si ce ar face in cazul in care s-ar retrage din vreuna dintre afacerile pe care le are in prezent.

Wall-Street: Cum se desfasoara integrarea PC Garage?


Marius Ghenea: Foarte bine, pentru ca pe langa lucrurile comune pe care le-am gasit in faza de preachizitie acum am descoperit foarte multe energii utile intre cele doua companii atat la nivel de resurse umane, cat si la nivel de logistica si a unui transfer de best practices. Sunt lucruri pe care PC Garage le-a facut si le face foarte bine, mai ales in privinta platformei online pe care o utilizeaza. Acum suntem in faza finala a integrarii acestei platforme pentru toate magazinele din FiT Distribution si cred ca acest lucru ne va da un avantaj semnificativ pe piata in 2010.

PC Garage si-a dezvoltat o platforma online proprie tinand cont de necesitatile organizatiei si de ceea ce au solicitat utilizatorii online. In acelasi timp, daca ne uitam la partea de promovare si marketing, cred ca acolo putem transfera niste elemente dinspre FiT catre PC Garage. Dovada ca, dupa achizitie, PC Garage a fost activ in piata cu destul de multe oferte, promotii, concursuri.

WS: Spuneati ca aceasta platforma tine mereu cont de ceea ce isi doresc utilizatorii. Practic, ce vor consumatorii de la un magazin online?

Marius Ghenea: Asta incercam si noi sa ne dam seama pentru ca atitudinea fata de un magazin online se schimba.Cel mai important lucru pe care il vrea un consumator este o interactiune cat mai buna si, probabil, lipsa acesteia este elementul principal care poate opri achizitia unui lucru.

Evident ca isi doresc preturi cat mai bune, servicii si produse de calitate, dar aceste lucruri sunt si in businessurile clasice, offline.

WS: Cati oameni sunt la FiT Distribution impreuna cu PC Garage?

Marius Ghenea:
Suntem in jur de 70 de persoane, iar in jur de 30 dintre ei sunt de la PC Garage.

Cine se ocupa de managementul PC Garage in prezent?

Traian Cristea, cel care este si administratorul FiT si echipa de management, care este combinata intre cele doua companii.

WS: In septembrie spuneati ca la finalul anului 2009 FiT Distribution impreuna cu PC Garage ar putea ajunge la in jur de 30 de milioane de euro. Cum au terminat Fit Distribution si PC Garage anul 2009?

Estimativ, la nivel de venituri cred ca ne-am indeplinit obiectivele. Cel mai important este sa vedem profitul si cum va evolua activitatea lor in 2010 pentru ca este primul an complet in care vom fi impreuna.

WS: Cum credeti ca va fi 2010 pentru acele magazinele online din FiT Distribution si pentru PC Garage?

Marius Ghenea: Este un mediu economic destul de putin predictibil si cine face niste estimari acum, fie ghiceste, fie afirmatiile sunt la nivelul de dorinte.

Lipsa de predictibilitate este atat de mare incat nu mai vezi nici sezonalitatile tipice, iar lucrurile acestea au fost valabile in 2009 si mi-e teama ca vor fi si in 2010. Cresterile tipice de Paste si de Craciun nu mai exista, iar daca exista se intampla neasteptat si intuitiv. Acum este mai bine sa fii putin mai flexibil, sa revizuiesti bugetul frecvent si sa mergi vazand si facand.

WS: Vanzarile de Sarbatori au fost cum va asteptati?


Marius Ghenea:
Sezonul de Craciun a fost sub asteptari, un sezon de Craciun atipic si profund marcat de criza. Problema acestui sezon a fost retinerea fata de consum si de achizitii. Majoritatea oamenilor au mers catre zona de necesitati imediate: mancare, bunuri de larg consum.

La nivelul lui 2010 ma astept sa apara si un revers al medaliei si sa fie o revenire. Oamenii s-au abtinut atat de mult timp si au trecut doi ani de la inceputul crizei in care nu a mai existat un consum semnificativ pe mai multe zone: masini, mobilier, IT. La un moment dat, apare aceasta nevoie, dar cand va aparea ramane de vazut. Iar consumul nu poate fi pornit decat odata cu relansarea creditarii.

WS: Credeti ca, daca bancile vor fi dispuse sa dea credite, atunci oamenii vor incepe sa consume avand in vedere ca nu mai au siguranta locului de munca?

Marius Ghenea: Cat timp guvernul incearca sa tina toate mingiile in aer va fi in continuare rau. Cred ca o solutia mai buna este sa se spuna: ”OK. Avem un plan de restructurare si anumite programe de reconversie profesionala”. Inseamna ca un numar de bugetari trebuie sa plece si preferabil cu niste programe de reconversie profesionala. Dupa care, acelasi guvern ar trebui sa spuna ca intr-un anumit interval - de un an, un an si jumatate - nu se vor mai face disponibilizari si oamenii nu vor mai avea aceasta temere ca isi vor pierde locul de munca.

Acum este un fel de isterie generala in care toata lumea se teme de ceea ce se va intampla si este clar ca la un moment dat se va intampla ceva. Dar intre timp nici economia nu merge in aceasta isterie. Daca oamenii vor fi siguri pe joburile lor de la stat sau de la privat se vor gandi si la ce nu au facut pentru ei in acesti ultimi doi ani. Si probabil ca Banca Nationala va mai cobori dobanda de referinta si probabil ca nu va mai fi deloc un avantaj pentru populatie sa tina banii in depozite.

Aici este una dintre problemele mari ale Romaniei pentru ca avem aceasta structura ciudata – zicem ca nu avem bani, dar de fapt depozitele sunt mult mai mari, procentual vorbind, decat oriunde in Europa si gradul de indatorare este mic. S-a tot spus ca problema economica in Romania a fost cauzata de creditul de consum sau de creditele ipotecare. Romania are cel mai mic grad de indatorare la nivelul populatiei ca si procent din PIB. Este o marota sa spui ca aceasta este problema Romaniei acum.

WS: Vorbeati de un mediu lipsit de predictibilitate, dar pe de alta parte in urma cu cateva luni ati estimat ca anul acesta piata de comert online va fi in jurul a a 350 de milioane de euro.

Marius Ghenea: Cred ca singurul lucru pe care il putem spune cu certitudine este ca piata online din Romania se va dezvolta pentru ca penetrarea Internetului si increderea populatiei in tranzactiile online vor creste.

Internetul a devenit din ce in mai accesibil pentru populatie si probabil ca mai sunt niste paliere de scadere a pretului, astfel incat sa fie disponibil pentru toti.

Iar pe langa penetrare se majoreaza si nivelul de incredere in tranzactiile Internet si piata va fi din ce in ce mai mare.

WS: Dar credeti ca va ajunge in acest an la 350 de milioane de euro?

Marius Ghenea:
In mod clar, asa vedeam evolutia in a doua parte a anului trecut, nu am revizut estimarea, dar sa spunem ca este o estimare cu un grad mare de probabilitate. Cifra poate sa fie un pic mai mare sau semnificativ mai mica.

Estimarea mea se bazeaza pe faptul ca exista o diversificare importanta a tipului de produse comercializate pe Internet. Daca ne uitam la ultimii doi ani exista o efervescenta pentru lansarea de noi produse. Pana acum doi ani, nu existau nici haine si nici jucarii online. Daca am vorbi doar despre magazinele care erau in urma cu un an probabil ca aceasta crestere nu ar fi mai mare de 10-15% fata de 2009, cand piata a fost in jur de 225-250 de milioane de euro.

La nivel de acelasi magazin online, cresterea va fi mult mai mica si unele dintre ele vor stagna pentru ca 2010 va fi un an complicat pentru magazinele online.

Si exista oportunitati pe online in noi domenii de business, dar pe de alta parte trebuie sa ne uitam la structura consumului si a retailului, in general, in Romania in 2009. A scazut atat de mult incat in aceste conditii mi-e foarte greu sa cred ca piata de consum in 2010 ar mai putea scadea semnificativ. Deja vorbim de o contractie care a fost mult sub un punct de echilibru. Si in 2010 ar fi normal sa fie o crestere.

Bugetul de stat prevede o crestere a consumului de 3%, dar este o chestie de ”Hai sa fim optimisti”. Dar aceasta cifra de 3% nu este deloc optimista pentru ca vine pe o baza de scadere foarte puternica din 2009. Eu personal sper sa creasca cu 10-15% consumul in acest an.

Dar, oricum, comertul online va creste. Anul trecut, de exemplu, comertul online era in jur de 60% in zona de IT si electronice. Daca marea majoritate a comertului era in zona de IT si electronice, iar acesta a fost un segment foarte grav afectat, este clar ca a existat o contractie si in comertul online.

Faptul ca foarte multe magazine online au ajuns sa aiba aceleasi cifre cu cele din 2008, pana la urma, inseamna o performanta a retailului online avand in vedere ca magazinele clasice de retail IT au avut scaderi de pana la 50%.

WS: Spuneati ca nu aveti inca datele pentru FiT Ditribution si PC Garage pe anul 2009, dar ca vreti profit. Este posibil si la PC Garage? Ei aveau piederi de aproximativ 40.000 de euro in 2008.


Marius Ghenea: Probabil ca la sfarsitul anului PC Garage va fi in pierdere. Dar nu este o problema pentru ca firma este profitabila ca si exercitiu curent. Dar au fost niste aspecte neprovizionate din anii anteriori, care au trebuit provizionate, si atunci apare aceasta pierdere financiara.

WS: Iar FiT?

Marius Ghenea: La FiT probabil ca vom fi pe profit, dar 2009 a fost un an foarte complicat din acest punct de vedere. Eu nu astept neaparat profit, ci vreau ca orice business in care investesc sa evolueze cat mai bine. In 2009 obiectivele au fost mai putin de profit pentru ca era clar ca nu suntem intr-o asemenea paradigma de business. Ne-am concentrat pe castigarea de cota de piata si pe dezvoltarea si prin consolidari.

WS: Mai lansati magazine online anul acesta precum FashionUp sau ToyFun?

Marius Ghenea: Suntem in continuare in discutii cu alte magazine online. In masura in care gasim alte magazine online potrivite ca profil de activitate si ca eficienta a platformei sau a bazei de consumatori este posibil sa achizitionam. Nu cred ca vom mai lansa, pentru ca in fiecare domeniu in care te uiti exista cateva magazine online si in 2010 este mai bine sa achizitionezi decat sa o iei de la zero.

WS: Oamenii stiu ca ati avut succes in online. Credeti ca se poate ca unii viitori antreprenori sa gandeasca la modul: OK, daca el a avut succes de ce sa nu incerc si eu”?

Marius Ghenea: Este posibil. Dar pe masura ce piata se maturizeaza barierele de intrare cresc pentru ca este o concurenta mai mare. Sunt businessuri cunoscute pe piata care ridica stacheta si a doua problema este ca atunci cand lansezi un astfel de magazin online ai nevoie de o certitudine de finantare de cel putin 100.000 de euro sau chiar mai mult. Nu as recomanda antreprenorilor sa plece la drum fara sa aiba acesti bani. Inainte de criza, break-evenul (n.red moment in care veniturile sunt egale cu cheltuielile) unui magzin online dura pana la 18 luni, in criza cred ca ajungem la 24 de luni sau mai mult.

WS: Spuneati ca aveti doua milioane de euro pentru achizitii in 2010. Ramane acelasi buget?

Marius Ghenea: Daca lucrurile vor merge ca in 2009, problema nu va fi sa achizitionezi un business, ci sa te gandesti cum sa pui bani intr-un business care sa poate fi salvat printr-o anumita finantare si strategie. Nu spun ca ajungem la tranzactii pe un euro, dar sunt multe situatii in care ar fi preferabil sa gasesti o strategie pentru a scoate acel business din impas, decat sa te gandesti la o evaluare. Cu siguranta vor fi afaceri care sa fie considerate viabile si s-ar putea sa mai iasa niste tranzactii.

WS: Sunteti in negocieri cu actionarii unor magazine online? Daca da, din ce domenii?

Marius Ghenea: Ma uit la zona de turism online si aici am niste discutii cu mai multe site-uri. Este un domeniu cu oportunitati, dar care nu a ajuns la maturitate pentru ca este o piata prea mica, dar care creste repede. Si ne mai uitam la consolidari pe orizontala: in domeniul jucariilor, al modei.

Zona de IT si electronice nu va mai intereseaza?

Marius Ghenea: Ba da, dar integrarea cu PC Garage este complicata pentru ca a inceput in octombrie si incercam sa terminam in februarie cele mai importante elemente care tin de integrare. Iar inainte de a vedea niste rezultate concrete, ceea ce inseamna inca alte trei luni, nu avem cum sa intram intr-un alt demers asemanator. Poate doar daca vor fi site-uri mai mici, dar acum ne uitam intr-o liga un pic mai mare deoarece achizitiile foarte mici au tendinta sa te defocalizeze. Mai bine faci o achizitie semnificativa decat zece mai mici.

WS: Dintre cei care sunt in primii zece se mai pot face achizitii?

Marius Ghenea: Da, practic Cel.ro mai este in momentul de fata in aceasta liga dupa PC Garage. MarketOonline a trecut prin niste schimbari in 2009 si cred ca i-a afectat putin performanta. Sa vedem, poate revine in 2010, dar este in continuare unul dintre jucatorii semnificativi. Si bineineles, pe aceasta lista se mai pot adauga niste nume, dar nu la acelasi nivel. Acum ne uitam in liga mare.

WS: Cu cei de la Cel.ro ati avut discutii?

Nu as vrea sa comentez niciun fel de discutie dintre cele pe care le-am avut sau pe care le-as putea avea cu niciuna dintre firme, atat timp cat ele nu sunt materializate intr-un fel sau altul.

Pot sa spun ca am avut discutii cu foarte multi antreprenori interesati fie de parteneriat, fie de vanzare. Ceea ce s-a materializat am aratat.

WS: Vor mai fi si alte achizitii in zona de comert online?

Marius Ghenea: Ar trebui sa mai vedem consolidari. Nu este insa sigur daca se vor intampla pentru ca ma gandesc la toate dificultatile unei astfel de tranzactii. De multe ori un asemenea deal nu iese din motive care tin de orgoliile actionarilor sau diferentelor de strategie.
Sunt in continuare surprins ca in Romania se intampla mult prea putine fuziuni si achizitii.

Multi oameni de afaceri romani nu inteleg care ar putea fi rolul si avantajele unei asemenea consolidari, iar in criza ar trebui sa fie mai flexibili in aceste abordari pentru ca este mai simplu sa infrunti piata prin consolidari.

WS: Dar dvs. nu ati primit oferte de achizitie?

Marius Ghenea: Au fost tot felul de oferte, dar 2009 si prima parte din 2010 nu cred ca sunt momente potrivite pentru exit. Acestea sunt niste perioade in care evaluarile companiei sunt foarte jos si, pe de alta parte, in asemenea conditii cei care au banii pentru achizitii sunt mai putini. Cei care vor iesi din criza vor iesi intariti, iar la sfarsitul crizei vor fi intr-o pozitie foarte buna daca isi vor dori un exit. Inclusiv eu, daca voi iesi din anumite businessuri, vor fi intr-o pozitie mult mai buna.

Daca ati iesi din businessurile pe care le aveti in prezent catre ce domenii v-ati orienta?

Marius Ghenea: Nu stiu daca mi-as dori sa intru intr-o alta afacere ca si antreprenor, dar, daca as face un exit, voi gasi noi idei de afaceri. Aici este cea mai mica problema. Eu cred ca sunt pregatit sa merg si in domenii noi, poate la unele nici nu m-am gandit.

E foarte important ca o afacere sa fie realizata de un antreprenor. Iar in ultimii ani, nu eu am facut aceste afaceri, ci le-am facut alaturi de antreprenori valorosi pentru ca eu nu cred in valoarea ideilor. Si eu am foarte multe idei, dar ideile sunt pe toate gardurile. Problema nu este ideea, ci sa ai oamenii care sa faca o afacere. Nu cred ca as lua o idee sa o pornesc eu de la zero. Ci doar daca ar fi intr-o zona in care sa am experienta si probabil ca ar trebui sa fie in IT sau consultanta de management.

WS: Anul trecut ati inchis cafenelele Testa Rossa din Liberty Center si Baneasa Shopping City. Ramane valabil planul de a le redeschide in primavara, dar la nivel stradal?

Marius Ghenea: Deocamdata informatiile din piata nu sunt pozitive si cred ca in aceste conditii este posibil sa mai asteptam putin. Pe zona de spatii stradale, analizam niste locuri, dar piata este destul de slabita.

WS: Dar pentru cate unitati negociati?


Marius Ghenea: Planul nostru pentru primii patru ani era de opt unitati, dar lucrurile s-au schimbat si nu stiu sa spun daca vor fi doua, patru. Si nici pentru ca timp amanam nu stiu sa spun.

Marius Ghenea: Comertul online va ajunge la 350 mil. euro in 2010

Marius Ghenea: Comertul online va ajunge la 350 mil. euro in 2010