85,5% din profesorii intervievati sunt de parere ca fiecare elev ar trebui sa dispuna de un laptop ca instrument de invatare, pentru usurinta utilizarii, portabilitate si posibilitatile de personalizare pe care le ofera un astfel de PC mobil. Momentan, doar 1,6% din cei 136 de profesori romani intervievati au declarat ca pot oferi acces la laptop-uri in clasa mai multor elevi simultan.

Totodata, putin peste 51% dintre profesori folosesc calculatoarele desktop din laboratoarele scolii, unde, de asemenea, mai multi elevi lucreaza la acelasi calculator. Doar 28,1% din cadrele didactice pot preda lectii pe calculatoare desktop in clasa, cu acces multiplu. 21,9% sustin orele de curs pe laptopuri, in clasa, tot cu accesul simultan al elevilor la acelasi computer. Conform studiului, niciunul dintre profesorii respondenti nu isi desfasoara ora in sistemul un elev:un laptop (1:1 computing).

Profesorii sunt de parere ca principalele cauze ale utilizarii limitate sau ale neutilizarii tehnologiei in scoli sunt lipsa de continut/software corespunzator pentru sustinerea lectiilor (30,9%), rezistenta din interiorul scolii (25%), lipsa conexiunii la Internet (23,5%), lipsa fondurilor pentru achizitionarea tehnologiei (22,1%).

In consecinta, 77,9% din profesorii participanti la studiu considera ca Guvernul ar trebui sa ia masuri mai multe si mai consistente pentru a asigura accesul la computere in scoli. 44,1% sunt de parere ca este responsabilitatea scolii sa asigure resursele tehnologice, iar 16,2% considera ca aceasta este responsabilitatea parintilor.

In masura in care acest lucru este posibil, profesorii romani din ciclul I – VIII aleg sa isi desfasoare orele cu ajutorul computerului. Astfel, o majoritate impresionanta, de 94,1%, declara ca folosesc calculatoarele ca parte a activitatilor la clasa.

In opinia lor, invatarea asistata de calculator este cea mai benefica pentru studiul stiintelor (fizica, chimie, biologie), limbi straine (57,4%), matematica (37,7%), istorie (35%) si limba materna (21,7%). Doar 3,3% considera eficiente orele de educatie fizica asistate de computer.

In ceea ce priveste impactul general al utilizarii instrumentelor IT&C la nivelul elevilor, profesorii sunt de parere ca acesta este pozitiv, atat la nivel de grup, cat si individual. 60,9% declara ca elevii au un interes mai mare de a invata utilizand calculatorul la scoala. 64,1% sustin ca prezenta tehnologiei creste frecventa la ore, 60,4% observa o concentrare mai buna a elevilor, 57,1% remarca lucrul in echipa si favorizarea dezvoltarii competentelor de cooperare. 57,3% vorbesc despre rezultate scolare mai bune, iar 65,6% despre o atitudine pozitiva la clasa a elevilor.

Pe langa rezultate la invatatura mai bune (remarcate de 63% dintre cadrele didactice), elevii se bucura si de rasplata de a lucra impreuna cu colegii de clasa pentru a finaliza proiecte de grup, dezvoltandu-si abilitati practice de colaborare si lucru in echipa, care ulterior vor fi relevante pentru locul de munca. De exemplu, 63% dintre profesori spun ca elevii lor demonstreaza o capacitate mai buna de a gestiona proiecte, in timp ce 61% au remarcat ca elevii au competente mai bune de rezolvare de probleme si si-au imbunatatit capacitatea de lucru in echipa.

De asemenea, 98,4% dintre profesori cred ca detinerea de cunostinte de operare a calculatorului ii pregateste pe elevi mai bine pentru viitoarea lor cariera profesionala.

Tot in masura in care au acces la tehnologie in clasa, profesorii respondenti considera ca noua lor metoda de predare, asistata de computer, este in mod cert mai eficienta. Astfel, 46,8% dintre ei sustin ca PC-urile faciliteaza activitatea de predare. 43,5% declara ca utilizand calculatoarele isi pot adapta mai bine lectiile pentru fiecare elev. 43,3% considera ca tehnologia este utila in mod deosebit pentru adaptarea activitatilor de invatare in cazul elevilor cu nevoi speciale de invatare.

Exista insa si cadre didactice mai putin deschise la schimbare: 33,3% spun ca tehnologia nu ii ajuta foarte mult sa obtina un echilibru intre invatarea centrata pe profesor si cea centrata pe elev. 45,3% sustin ca tehnologia la clasa nu a avut niciun impact asupra activitatii de predare. 28,6% nu considera ca PC-urile ii ajuta sa obtina sau sa impartaseasca continuturile lectiilor de la/cu colegii. Posibilele explicatii ale opozitiei fata de tehnologie sunt lipsa intelegerii beneficiilor acesteia si opinia conform careia factorul personal este cel responsabil de maniera si stilul de predare folosit, nu tehnica de calcul.

Rezultatele studiului national arata ca profesorii romani urmeaza trendul european, solicitand Guvernului sa se implice in dotarea cu computere si conexiune la Internet a scolilor primare si gimnaziale. De exemplu, cadrele didactice autohtone impartasesc in aceeasi masura cu cele din restul Europei, Africa si Orientul Mijlociu, opinia ca abilitatile de operare a PC-ului sunt benefice pentru dezvoltarea profesionala ulterioara (Romania – 98,4%; EMEA – 98%).

Romania se afla putin sub media din regiune, in cazul accesului copiilor cu preponderenta la computere desktop, nu laptopuri, si in grup, nu individual (Romania – 1,6%; EMEA – 3,8%). In acelasi timp, profesorii din Romania si cei din Ungaria sunt cei mai mari sustinatori ai eficientei predarii stiintelor cu ajutorul computerelor (Romania – 58%; EMEA – 40%). Totodata, intr-o mai mare masura decat colegii lor din EMEA, profesorii romani sustin ideea predarii asistate de calculator a istoriei si geografiei (Istorie: Romania –33%, EMEA – 30%; Geografie: Romania – 48%, EMEA – 38%).

Studiul "Eficienta utilizarii noilor tehnologii in educatie" a fost realizat in perioada septembrie – decembrie 2009 de Centrul pentru Inovare in Educatie (TEHNE Romania), ca parte a cercetarii cu acelasi nume desfasurata la nivelul regiunii EMEA. In total, in regiune, au fost intervievati 2.765 de profesori, din care 136 romani. Metoda de cercetare a fost ancheta pe baza de chestionar, care a fost aplicat online. Realizarea studiului face parte din initiativa Intel Education.