"Dupa 10 ani de Windows, cand am utilizat pentru prima oara un iMac, am fost surprins. Mi-am dat seama ca nu mai am de-a face cu un calculator obisnuit; la iMac, ai totul la indemana, nu mai esti nevoit sa dai 15 click-uri pentru o setare. Si nu mai trebuie sa te gandesti cum anume sa faci ceva sa mearga, deoarece merge - pur si simplu. Iar daca inainte lucram pentru un layout patru ore, acum lucrez trei. Timpul de lucru s-a redus vizibil datorita performantelor acestui produs Apple", spune tanarul.
Din cauza crizei, 2009 a fost un an usor ciudat pentru iStyle, deoarece licitatiile din sectorul public au lipsit. Practic, compania a reusit sa inregistreze o cifra de afaceri de 3,2 milioane euro, cu aproximativ 15% mai putin fata de 2008.
"Am vandut doar in sectorul business si consumer. Insa daca nu am lua in considerare zona publica si banii proveniti din acest sector in 2008, atunci putem spune ca anul trecut am crescut afacerile cu 25%. Iar acest lucru arata ca piata utilizatorilor Apple se dezvolta din ce in ce mai mult. Chiar si statisticile au demonstrat ca am ajuns sa detinem 3% din piata de PC-uri locala, ceea ce reprezinta un lucru bun pentru o tara cu putere slaba de cumparare, cum este Romania", a declarat managerul general al iStyle, Dora Popeneciu, intr-un interviu acordat Wall-Street.
Piata americana a ajutat Apple sa supravietuiasca
Insa ea se declara multumita de evolutia brand-ului Apple pe plan local si de realizarile iStyle la nivel de consumator. Dupa anii de incertitudine (pana in 1998, cand Steve Jobs, cofondatorul Apple, presedintele si directorul general s-a reintors in cadrul companiei) prin care a trecut brand-ul, in prezent, Apple se afla pe un trend crescator in Romania.
"In tarile mici, Apple are mai mult de lucru. Piata europeana este diametral opusa fata de cea americana, care a ajutat compania sa nu moara. In momentul in care s-a lansat iMac-ul (acea buburuza cu carcasa transparenta verzulie), in '98, un produs nou pentru utilizatori, atat din punct de vedere al designului, cat si al tehnologiei, cei care l-au cumparat, fara sa stie practic ce anume achizitioneaza, au fost americanii. Increderea pe care acestia au acordat-o Apple a fost enorma. Dupa acest moment, toate produsele pe care compania le-a lansat au fost “inghitite” de piata americana, de la iPod-urile colorate la portabile si iMac-uri", explica reprezentanta iStyle.
Dar piata europeana, dupa cum arata ea, nu a asimilat la fel de repede produsele lansate. Aici, potrivit Dorei Popeneciu, compania condusa de Steve Jobs se lupta cu utilizatori conservatori, care parca nu sunt pregatiti pentru tehnologia promovata sub acest brand. Chiar daca este vizibila cresterea numarului de clienti Apple pe continent, Europa inca este o piata conservatoare, incapatanata, care nu vrea sa accepte acest brand. "Europenii au devenit captivati de "mirajul" Apple de abia cand s-a lansat iPhone-ul. Iar noul gadget, iPad-ul, a atras si mai multi simpatizanti." (Vezi si ce cred managerii romani din IT si online despre iPad)
In ceea ce priveste Romania, vanzarile se situeaza pe o panta buna. Romanii sunt oameni destepti, spune sefa iStyle, carora le place tehnologia si tot ceea ce este nou.
"Insa am vazut multe persoane din sfera IT-ului sau tineri care resping portabilele Apple sau iMac-ul, deoarece nu inteleg sistemul acestora de operare. Am incercat sa le explic ca nu trebuie sa inteleaga ce se afla in cutia unui produs, ci ca trebuie sa il foloseasca."
In acest scop, echipa iStyle a incercat si inca se mai straduieste sa promoveze brandul pe care il reprezinta, fie prin sfaturi catre clienti, fie prin organizarea a diferite evenimente, concursuri etc. "Desi mai avem nevoie de mult timp pana sa ajungem sa avem utilizatori specialisti, credem ca exista sanse de crestere."
Portabilele au fost vedetele vanzarilor iStyle anul trecut
Vanzarile reseller-ului autorizat Apple in Romania vor ajunge, in 2010, cel putin la nivelul de anul trecut. Bazandu-se pe aceste prognoze, Popeneciu are in plan pentru 2011 deschiderea unui nou magazin iStyle si alocarea mai multor resurse materiale in publicitate.
"Ar fi normal si sanatos sa existe in cel putin 5 orase cate un magazin. Vrem sa organizam mai multe evenimente de educare a pietei si sa investim in publicitate, dar toate planurile noastre depind de cat vindem. Fiind importatori, ne ingrijoreaza foarte mult fluctuatiile monetare; chiar anul trecut am avut de pierdut de pe urma instabilitatii cursului", arata managerul general iStyle.
Vedetele vanzarilor in 2009 au fost portabilele, ca urmare a trendului din piata. Si iMac-urile (din gama cea mai ieftina) s-au vandut foarte bine, iPod-urile ramanand categoria care genereaza vanzari cu ocazia diferitelor sarbatori, a adaugat Dora Popeneciu.
Aproximativ 80% din afacerile companiei provin din Bucuresti, iar restul din tara, unde produsele sunt trimise prin curier, gratuit (daca valoarea coletului este mai mare de 2.000 lei).
Zona business a fost mai profitabila in 2009 si a reprezentat circa 65% din totalul vanzarilor iStyle, iar mediul online a adus 15% din afacerile companiei.
Despre iPad, in Romania
Reprezentanta iStyle nu poate estima data de lansare in Romania a iPad-ului.
"Pana pe 10 mai se va lansa in Australia, Canada, Japonia si in 5 tari din Europa. Totul tine de autorizarile care trebuie obtinute conform legislatiei europene. Apoi lansarile vor depinde si de cat de provocatoare sunt anumite tari pentru business-ul Apple. Cand a fost lansat iPhone-ul a durat un an pana s-a distribuit si la noi, dar in situatia respectiva au avut o influenta si operatorii de telefonie mobila. iPad-ul nu este un produs care sa aiba restrictii, dar inca nu stim cum si cand va fi lansat si in Romania – exista posibilitatea sa fie adus si printr-un operator de telefonie mobila", a spus ea.
iStyle este prezenta pe piata locala din decembrie 1999. In octombrie 2007 compania a deschis un magazin la Cluj, iar in aprilie 2008 la Baneasa.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: