Italia, Spania, Portugalia si Cipru au fost depunctate cu doua trepte, in timp ce ratingurile Austriei, Frantei, Maltei, Slovaciei si Sloveniei au fost reduse cu o treapta, se arata intr-un comunicat S&P, citat de Mediafax.

Calificativele pentru Germania, Finlanda, Olanda, Luxemburg, Belgia, Estonia si Irlanda au fost confirmate.

Agentia a renuntat la supravegherea cu implicatii negative pentru toate ratingurile celor 16 state.

Franta, retrogradata cu o treapta

Franta, a doua mare economie a zonei euro, a fost retrogradata cu o treapta, de la "AAA” la “AA+" si a pierdut pentru prima data calificativul maxim posibil.

Pentru Italia si Spania, retrogradarea a fost de doua trepte, de la “A” la “BBB+” si de la “AA-” la “A”. Italia este a treia mare economie din zona euro, iar Spania a patra.

Ratingul Austriei a coborat cu o treapta, de la "AAA" la "AA+".

Portugalia a fost retrogradata de la “BBB-“ la “BB”, Cipru de la “BBB” la “BB+”, Malta de la “A” la “A-“, Slovacia de la “A+” la “A”, iar Slovenia de la “AA-“ la “A+”.

Germania, Olanda, Finlanda si Luxemburg si-au pastrat calificativele "AAA", maxim posibil, in timp ce Belgia a fost mentinuta la "AA".

Ratingul Irlandei a fost pastrat la “BBB+”, iar cel al Estoniei la “AA-“.

Care este explicatia?

"Deciziile sunt motivate in cea mai mare masura de opinia S&P ca initiativele luate de liderii europeni in ultimele saptamani ar putea fi insuficiente pentru a rezolva probleme sistemice din zona euro", scriu analistii S&P.

Presiunile asupra zonei euro includ, potrivit S&P, inasprirea conditiilor de finantare, majorarea primei de risc pentru un numar tot mai mare de tari din zona euro, incercarea concomitenta de reducere a indatorarii de catre guverne si populatie in uniunea monetara, deteriorarea perspectivelor de crestere economica si disputa deschisa si prelungita dintre liderii zonei euro privind abordarea problemelor.

Rezultatul reuniunii de la inceputul lunii decembrie si declaratiile ulterioare ale liderilor politici au determinat S&P sa considere ca acordul convenit nu are suficient impact pentru a rezolva complet problemele zonei euro.

"In opinia noastra, acordul politic nu furnizeaza suficiente resurse suplimentare sau flexibilitate operationala pentru a creste forta initiativelor europene de salvare financiara sau de a furniza suficient sprijin tarilor din zona euro aflate sub presiune ridicata din partea pietelor financiare", se arata in comunicat.

Cheltuieli prea mari

Analistii agentiei considera ca la incheierea acordului din decembrie a fost recunoscuta doar partial sursa crizei din zona euro, si anume ca problemele financiare au drept principala cauza cheltuielile prea mari in statele de la periferia uniunii monetare.

"In opinia noastra, problemele financiare ale zonei euro sunt in aceeasi masura o consecinta a dezechilibrelor externe in crestere si a diferentelor de competitivitate dintre centrul zonei euro si periferie", potrivit S&P.

In consecinta, agentia considera ca un proces de reforma bazat numai pe austeritate fiscala risca sa se anuleze singur, intrucat cererea interna se aliniaza cresterii temerilor consumatorilor privind siguranta locului de munca si veniturilor, erodand astfel incasarile din taxe.

Costurile de refinantare pentru unele state vor ramane, probabil, ridicate, iar piata creditului si cresterea economica vor inregistra noi incetiniri, in timp ce presiunea asupra conditiilor de finantare ar putea persista.

Pe de alta parte, noteaza S&P, autoritatile monetare din zona euro au avut un rol crucial in impiedicarea unei prabusiri a increderii pietei. Banca Centrala Europeana (BCE) a relaxat cu success conditiile pentru garantii, permitand folosirea unui game tot mai ample de active in operatiunile monetare, si a coborat dobanda de politica monetara la minimul record de 1%.

Cel mai important, BCE a redus puternic presiunile pentru finantarea pe termen scurt a bancilor.

Ratinguri confirmate pentru 7 tari

S&P a confirmat ratingurile pentru sapte economii ale zonei euro, despre care considera ca sunt cel mai bine pozitionate sa reziste.

In privinta tarilor cu perspective negative, analistii agentiei considera ca un climat economic si financiar mai dificil ar putea eroda atuurile de care dispun, intr-un an sau doi, in asemenea grad incat ar impune o retrogradare a calificativelor.

Citeste si:

O agravare peste asteptari a situatiei economice si financiare ar putea conduce si la amplificarea presiunilor in sistemul bancar european, generand noi costuri pentru state prin diverse programe de recapitalizare.

In cazul Frantei, retrogradarea reflecta opinia S&P privind impactul agravarii problemelor politice, financiare si monetare din zona euro.

Exista o sansa din trei ca Franta sa fie retrogradata din nou in 2012 sau 2013, daca statul esueaza in derularea programului de consolidare a bugetului, daca avansul economic este sub nivelul prognozat de 1% pentru acest an si 2% pentru anul urmator sau daca situatia din zona euro ar conduce la o inrautatire a conditiilor de finantare.

Revizuirea in scadere a ratingului Austriei cu o treapta a fost motivata de impactul problemelor politice, monetare si financiare tot mai mari din zona euro, regiune in care tara este puternic integrata economic.

Retrogradarea Italiei se datoreaza vulnerabilitatilor in crestere la riscurile pentru finantarea externa si implicatiilor negative pe care acestea le-ar putea avea pentru cresterea economica si, in consecinta, asupra finantelor publice. Riscurile de finantare externa sunt exacerbate de agravarea problemelor din zona euro.

Decizia S&P in privinta Spaniei a fost cauzata de opinia analistilor agentiei privind impactul problemelor din zona euro, dar si de riscurile legate de finantarea din sectorul privat, care ar putea limita cresterea economica si eforturile guvernului de a reduce deficitul bugetar.

Care sunt avantajele Germaniei?

Ratingul Germaniei este sustinut de economia moderna, puternic diversificata si competitivitatea a tarii, dar si de politicile fiscale si disciplina cheltuielilor. In plus, economia germana a demonstrat ca poate absorbi socuri economice majore, precum reunificarea din anii ’90 si recesiunea din 2009.

Cu exceptia Germaniei si Slovaciei, care au perspective stabila, toate celelalte 14 tari au perspective negativa.

Perspectiva negativ indica o posibilitate de cel putin 33% ca ratingul sa fie revizuit in scadere in 2012 sau 2013.

Agentia a pus sub supraveghere in decembrie, pentru o eventuala retrogradare, 15 state din zona euro. Dintre cei 17 membri ai zonei euro, doar Grecia si Cipru nu au fost inclusi in avertismentul din decembrie. Calificativul Ciprului nu a fost pus sub supraveghere in decembrie intrucat ratingul tarii se afla deja sub evaluare la S&P.

De asemenea, Grecia nu a fost luata in calcul pentru retrogradare, deoarece calificativul tarii se afla in categoria "junk", la "CC".

Impact asupra bancilor

Investitorii anticipau o retrogradare a unor tari din zona euro, iar investitorii pe burse au luat deja in calcul, cel putin partial, impactul unei astfel de decizii. Pe langa efectul asupra costurilor de imprumut al statelor, ratingurile suverane au impact si asupra calificativelor altor emitenti din tarile respective, precum bancile.

O reducere a ratingurilor unor tari din zona euro poate conduce la retrogradari ale unor companii, semnaland astfel un risc mai ridicat investitorilor.

In Romania sunt prezente mai grupuri bancare mari din zona euro, printre care Erste, Raiffeisen si Volksbank - din Austria, Societe Generale - Franta, UniCredit - Italia si Millennium - Portugalia.

Chiar daca unele tari din zona euro isi pastreaza inca ratinguri mai ridicate din partea Fitch si Moody’s, beneficiul este mai mult de imagine, intrucat investitorii iau in calcul de obicei cel mai scazut calificativ al unui emitent din partea celor trei mari agentii de rating.

Moody’s a anuntat la 12 decembrie ca va analiza ratingurile tuturor tarilor din Uniunea Europeana, dupa ce liderii europeni nu au adoptat masuri suficiente pentru a pune capat crizei datoriilor, in timp ce Fitch analizeaza revizuiri negative pentru mai multe tari care nu au rating maxim "AAA".

La scurt timp dupa ce a pus sub supraveghere in decembrie cele 15 state, S&P a anuntat ca analizeaza, pentru o posibila retrogradare, calificativele "AAA" ale Facilitatii Europene de Stabilitate Financiara si Uniunii Europene.

S&P atribuie rating "AAA" Uniunii Europene inca din 1976.

Tot agentia S&P a retrogradat in august si Statele Unite, pentru prima data in istorie, dupa ce neintelegerile dintre politicienii americani au amenintat sa impinga tara in incapacitate de plata. Ratingul SUA a fost coborat cu o treapta, de la "AAA" la "AA+".

Retrogradarea Statelor Unite, cea mai mare economie a lumii, nu a avut insa efectul anticipat de analisti, iar costurile de imprumut ale SUA au coborat chiar la noi minime record. Din cauza inertitudinilor tot mai mari la nivel global, datoria SUA este considerata printre cele mai sigure plasamente.

Romania este evaluata cu rating "BB+" de S&P.