Fotbalul este un sport in care 22 de barbati alearga dupa o minge si in care castiga intotdeauna nemtii, spunea fostul mare fotbalist englez Gary Lineker. Pe plan fotbalistic nu se mai intampla intotdeauna asa (dupa cum a demonstrat Rapid Bucuresti), insa economia germana va castiga foarte mult de pe urma Cupei Mondiale ce va avea loc in aceasta vara in Germania.

Potrivit unui studiu realizat de agentia de rating Standard & Poor's, Produsul Intern Brut al Germaniei va creste in acest an in care va organiza Campionatul Mondial de fotbal cu 1,6 la suta, iar piata de retail va inregistra o crestere de 2,2 miliarde de euro.

Cu mai putin de trei luni inainte de startul turneului final, conducatorii fotbalului german sunt foarte dezamagiti de slaba performanta a nationalei lor de fotbal.

Dar, indiferent de ce va face reprezentativa de fotbal, sectorul productiei de bunuri, vanzarile si turismul vor "marca" puncte importante din gazduirea Cupei Mondiale.

Vanzarile vor fi accelerate de mana larga a celor 3,5 milioane de suporteri asteptati la meciurile din Germania, dintre care un milion vor veni din strainatate, la care se adauga si vanzarile suplimentare facute catre nemtii care vad meciurile de acasa.

Va ridica pofta de consum

Desi castigurile companiilor vor fi prea mici pentru a afecta ratingurile de credit, evenimentul va face o impresie pozitiva asupra intreprinderilor germane, in special asupra industriei hoteliere si producatorilor si vanzatorilor de televizoare, se asteapta Standard & Poor's. De asemenea, turneul va aduce si beneficii pe termen lung prin incurajarea sentimentului de consum. Acest factor al "sentimentului de bine" al consumatorului ar putea fi tocmai impulsul necesar prin care sa se consolideze revenirea fragila a consumului, una ce are loc dupa ani de stagnare.

Agentia de rating prevede ca PIB-ul german va creste anul acesta cu 1,6 procente fata de doar 0,9 la suta in 2005.

Potrivit unui sondaj privind climatul de afaceri, facut pe un esantion de 7.000 de companii, increderea sectorului este la cel mai inalt nivel din ultimii 14 ani. Ramane totusi de vazut daca revenirea din acest moment, care este una puternic dependenta de nivelul inalt al consumului, este sustenabila sau doar temporara, deoarece de la 1 ianuarie 2007 TVA-ul se va majora in Germania de la 16 la suta la 19 la suta.

Verdictul daca aceasta Cupa Mondiala va aduce asteptatul stimul economic va fi dat de statisticile privind consumul pentru al doilea trimestru al acestui an. Cand Franta a gazduit Cupa Mondiala in 1998, consumul privat a crescut cu un puternic 1,5% in trimestrul de dinaintea turneului, un factor important avandu-l bunurile de consum precum televizoarele. Noi consideram, apreciaza Standard & Poor's, ca predictiile economistilor ca evenimentul va aduce 5 miliarde de euro in plus la PIB in 2006 (adica un plus de 2,5 la suta in rata de crestere) sunt realiste.

Concluzia se bazeaza pe faptul ca cele 64 de meciuri vor atrage un milion de suporteri din strainatate si 2,5 milioane din tara, ca sejururile de o zi in hoteluri si moteluri vor creste cu aproximativ 5 milioane in 2006 fata de anul precedent si ca fanii vor cheltui in medie 150-200 de euro pe zi. Desi beneficiile vor fi cele mai mari in cele douasprezce orase gazda, de castigat va avea si restul tarii prin cei care nu vin la meciuri si le privesc de acasa.

De vara fotbalistica vor profita multe sectoare ale economiei germane: liniile aeriene, sectorul de publicitate, mass-media, serviciile de securitate si producatorii de echipament sportiv. Efectele imediate se vor vedea insa, cel mai probabil, in vanzarile cu amanuntul, bunurile de consum si turism.

Citeste si:

Piata televizoarelor va fi vedeta

Castigatoarele Cupei Mondiale vor fi cu siguranta industria bunurilor de consum si comertul cu amanuntul, afirma Standard & Poor's. Vanzarile nu vor beneficia numai de aportul celor un milion de turisti asteptati sa calatoreasca in Germania sa vada meciurile, ci si de vizitatorii care vor sta chiar mai mult decat dureaza Cupa Mondiala.

Un sondaj realizat de asociatia vanzatorilor cu amanuntul germani HDE arata ca 40 la suta din companiile membre se asteapta ca evenimentul sa creasca apetitul pentru consum iar 17 la suta sunt convinsi ca vanzarile lor vor creste pe durata campionatului. Aceasta prudenta se datoreaza faptului ca sectorul de vanzari cu amanuntul german totalizeaza 370 de miliarde in total si pentru ca un eveniment sportiv de 30 de zile ar putea sa nu se simta in mod semnificativ in totalul vanzarilor anuale. Desi HDE se asteapta la vanzari suplimentare de 2,2 milioane de euro, noi consideram ca o crestere a vanzarilor va avea loc mult mai puternic in cateva nise ale pietei de retail, afirma Standard & Poor's.

Dintre acestea, vanzarile de televizoare vor beneficia probabil foarte mult, mai ales ca se accelereaza procesul de vanzare a noilor generatii de produse. Industria este in acest moment in tranzitia de la televizoarele cu tub catodic la cele cu ecrane cu plasma sau cu cristale lichide. De aceea, campionatul de fotbal are toate sansele sa propulseze cumpararea noilor tehnologii. Mai mult, asteptata majorare a TVA de la 1 decembrie 2007 de la 16 la 19 la suta va intari aceasta tendinta, pentru ca TVA-ul are o pondere mai mare in produsele electronice decat in cazul produselor alimentare.

Turismul, inca temator

Turismul german are sentimente amestecate fata de viitorul turneu final. Asteptarile privind o cerere crescuta sunt umbrite de ingrijorari privind faptul ca multi germani ar putea sa-si abandoneze planurile de vacanta pentru a-si sustine de acasa echipa nationala. Statisticile dau insa motive de optimism. Potrivit Organizatiei Mondiale a Turismului, Germania a urcat pana pe locul cinci in topul celor mai populare destinatii din punct de vedere al incasarilor, dupa SUA, Spania, Franta si Italia.

Este de asteptat ca turneul final sa accentueze aceasta tendinta, pentru ca sunt asteptati 1 milion de vizitatori straini ce vor cheltui 150-200 de euro pe zi, din care jumatate pentru masa si cazare.
In acest sens, industria hoteliera si de catering se asteapta la castiguri de 500 de milioane numai din partea Cupei Mondiale, fara a include oportunitatile auxiliare cum ar fi tururile de orase si excursii scurte. Totusi, numai timpul va arata daca acest trend crescator va putea fi transformat intr-o crestere sustenabila pentru faramitatul sector german al industriei hoteliere si de catering.

Romania incearca si ea

Romania va incerca, la scara mai mica, sa dea o asemenea lovitura cu organizarea finalei Cupei UEFA din sezonul 2008-2009. Federatia Romana de Fotbal a trimis pe 17 martie documentele care confirma candidatura Bucurestiului pentru acest eveniment ce ar putea avea loc pe 20 mai 2009, pe Stadionul Lia Manoliu, care ar trebui, la sfarsitul lucrarilor de modernizare, sa ajunga la 60 de mii de locuri. Potrivit oficialilor FRF, care in 2009 va celebra 100 de ani de la infiintare, suntem favoriti pentru organizarea acestei finale europene. Primarul Adriean Videanu a afirmat ca toate cheltuielile pentru modernizarea stadionului la standardele UEFA se ridica la 80-90 de milioane de euro, din care 20-30 de milioane de euro alocate de primarie, iar restul de la Loteria Nationala.

O finala de Cupa UEFA este departe insa atat de organizarea unui turneu final, cat si de una de Liga Campionilor. Un astfel de eveniment nu ar aduce decat cateva zeci de mii de turisti de o zi care nu ar apuca sa cheltuie prea multi bani. In plus, pana acum, echipele romanesti au aratat ca nu stiu sa scoata bani decat din vanzarea de jucatori.

Stadioanele nu au baruri, ci doar cateva puncte in care se vand racoritoare si seminte, magazinele de prezentare a cluburilor sunt foarte putine si cu oferta limitata, iar biletele de meci sunt la ani-lumina ca pret de vestul Europei (cel mai ieftin bilet la meciurile din Cupa UEFA ale Rapidului si Stelei a costat doar 10 lei).