Actiunile grupului european de aparare European Aeronautic, Defence & Space Co. au coborat miercuri dimineata cu aproximativ 12 procente, dupa ce firma mama a constructorului aeronautic Airbus SAS a anuntat ca livrarea aparatelor A380 va inregistra o intarziere de doi ani fata de programul initial, o intarziere care ar putea sterge 4,8 miliarde euro din castigurile realizate de EADS pana in 2010, informeaza Rompres.

La ora 9,11 am, la bursa din Paris, actiunile EADS au pierdut 11 procente, pana la valoarea de 20,15 euro, cea mai grava depreciere de dupa data de 14 iunie anul curent, cand EADS a anuntat ultima runda de intarzieri in programul A380. Marti seara, directorul general de la EADS, Tom Enders, a anuntat ca in 2007 Airbus va livra doar un singur super-jumbo A380, in loc de noua astfel de aparate cum estima in urma cu patru luni.

Noua runda de intarzieri a provocat critici din partea companiilor aeriene care au comandat noul A380. Emirates, cel mai mare client pentru A380, a anuntat ca analizeaza toate optiunile pentru comanda sa de 45 de aparate A380. Similar, si alte mari companii aeriene, de genul Virgin Atlantic Airways, Singapore Airlines Ltd., Qantas Airways Ltd., au anuntat ca vor analiza toate optiunile, inclusiv anularea comenzii, pentru aparatele A380 pe care le-au comandat.

Conform ultimelor modificari aduse calendarului de livrari a aparatelor A380, anul viitor Airbus va livra un singur A380, in 2008 va ajunge la 13 aparate livrate, pentru a creste ulterior ritmul la 25 de aparate A380 in 2009 si la 45 de aparate in anul 2010, an in care vor fi livrate si primele versiuni cargo ale celui mai mare avion de pasageri din lume.

Problemele cu noul A380 par a proveni din esecul celor de la Airbus de a pune la dispozitia tuturor echipelor de design un pachet software uniform care sa controleze modul in care sunt instalati cele 300 de kilometri de cabluri care formeaza instalatia unui A380. Tom Enders a promis ca va modifica in mod "radical" activitatea la Airbus, inclusiv reducerea costurilor prin concedieri si modificari in activitatea de productie.

Astfel productia finala a aparatelor A320 ar putea fi transferata de la uzina de la Toulouse (Franta) la cea din Hamburg (Germania). in schimb, lucrarile de instalare a echipamentelor din cabina noului A380 ar putea fi transferate de la uzina din Hamburg la cea din Toulouse, evitand astfel naveta intre cele doua uzine care efectueaza majoritatea lucrarilor de asamblare la A380.

Primele dificultati cu programul A380 au fost anuntate anul trecut. Airbus a primit 159 de comenzi din partea a 16 companii aeriene interesate sa achizitioneze un avion ce poate transporta aproximativ 500 de pasageri . Dezvoltarea programului A380 a implicat costuri de aproximativ 13,5 miliarde dolari, existand riscul ca noile intarzieri sa modifice situatia in competitia dintre Airbus si gigantul american Boeing.